Pan Votýpka se rozhodl, že si letos pořídí přes internet dovolenou u moře. Důvody měl dva. Jednak se mu nechtělo obíhat pobočky cestovních kanceláří a jednak si chtěl rychle porovnat více nabídek. Nakonec si vybral kamarádem doporučenou cestovní kancelář a začal objednávat.
Postupně zjišťoval, že inzerovaná cena v průběhu operace narůstala, až se zastavila o pár tisíc korun nad původní nabídkou. K ní se připočetly všemožné příplatky k letenkám, pojištění či bakšišné. Pana Votýpku zvláště rozladilo navýšení o cestovní pojištění. To sice nebylo zahrnuto v původně nabízené ceně, ale zaplatit ho podle podmínek cestovní kanceláře musel. Cestovka totiž měla uzavřenu smlouvu s pojišťovnou a on byl tedy automaticky základně pojištěn. Jenže pan Votýpka už jedno cestovní pojištění měl jako součást platební karty. Proto tuto službu od cestovní kanceláře nepotřeboval. Odpočet pojistného z ceny však neprosadil.
Je úplně jedno, jestli se dovolená kupuje přes internet, nebo v tradiční pobočce cestovní kanceláře. V obou případech si klient na podobné triky musí dát pozor.
Plaťte jen za potřebné věci
Předtím, než si zájezd vyberete, je dobré si zjistit jeho
celkovou cenu a zda neobsahuje pro vás zbytečné služby (např. cestovní pojištění) či zbytečně
drahé součásti. Třeba pronájem auta nebo výlety pořízené ještě před odjezdem prostřednictvím domovské cestovky mohou být dražší než jejich pořízení na místě.
Dobrat se celkové ceny není problém při zájezdech na poslední chvíli. Potíže mohou nastat při objednávání dovolené
delší dobu dopředu. Cena může do odjezdu narůst v řádu stokorun a někdy i tisícovek.
CK může jednostranně zvýšit cenu zájezdu. A to tehdy, když vzroste cena za dopravu včetně cen pohonných hmot, nebo plateb spojených s dopravou, např. letištních a přístavních poplatků, které jsou zahrnuty v ceně zájezdu. Ke změně ceny dovolené může vést i růst směnného kurzu české koruny použitého pro stanovení ceny zájezdu v průměru o více než deset procent. Cestovní kancelář může cenu zvýšit, pokud k výše uvedeným změnám dojde, do jednadvacátého dne před zahájením zájezdu. Nejpozději do tohoto dne musí cestovní kancelář doručit klientovi písemně oznámení o zvýšení ceny. Rozhodující je datum na razítku pošty.
Pozdější změna není ve vztahu k zákazníkovi účinná.
Důležité a často diskutované je pojištění cestovní kanceláře proti úpadku. Ze zákona o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu je CK nebo cestovní agentura (CA) povinna předložit klientovi na vyžádání doklad o zaplacení tohoto pojistného ještě před podpisem smlouvy. Rozhodující je, zda je cestovka pojištěna v době, kdy zájezd prodává. Pokud si koupíte zájezd u pojištěné CK, nárok na plnění máte i v případě, že odjedete na dovolenou až tehdy, kdy už její pojištění vypršelo. CA vám předloží doklad za CK, pro kterou zájezd zprostředkovává
Smlouvu doplňte o své požadavky
Neměli byste také zapomínat, že cestovní smlouva, jak ji předkládá cestovní kancelář, není neměnná. Klient si do ní může nechat vepsat své požadavky. Touží-li například po pokoji s balkónem a výhledem na moře, je dobré, aby si nechal tato specifika doplnit do cestovní smlouvy. Ulehčí to případnou pozdější reklamaci. Pokud CA nebo CK doplnění odmítne, běžte jinam.
Jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou Pořádat zájezdy může pouze provozovatel cestovní kanceláře (CK). Cestovní agentura smí prodej zájezdů pouze zprostředkovávat pro CK, ale nemůže je sama na svůj účet organizovat a prodávat. Agentura musí informovat klienta v propagačních a jiných materiálech, pro kterou CK prodej zájezdu zprostředkovává.
Storno zájezdu: kdy pomůže pojišťovna Kdy pojišťovna zaplatí stornopoplatky a jaké doklady potřebujete, abyste se plnění od pojišťovny dočkali. |
Pokud se zájezd objednává
dlouho dopředu, vyplatí se uvažovat o pojištění storna zájezdu a zjistit si, do jaké doby lze vyslat na dovolenou někoho jiného místo sebe. Pokud onemocníte, nemusíte zájezd rušit, ale může se jej zúčastnit někdo jiný. Podle zákona o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu to stačí cestovní kanceláři písemně oznámit před zahájením zájezdu. Skutečnost je však taková, že
většina CK si určuje lhůtu, po jejímž uplynutí už účastníka měnit nelze.
Pokud náhle těsně před odletem onemocníte, zemře vám člen rodiny nebo vám někdo vykrade byt a vy nemáte sjednáno pojištění storna zájezdu, budete muset cestovní kanceláři zpravidla zaplatit plnou cenou zájezdu. V případě, že pojištění máte,
uhradí za vás pojišťovna stornopoplatky, které jste museli zaplatit CK nebo leteckému dopravci za předem uhrazené služby.
Mezi ně patří cena zájezdu či letenky a další služby, které se cestovka zavázala poskytnout.
Pojistné storna zájezdů má nicméně jistá omezení. Pojišťovna stronopoplatky uhradí v případě, že jste se nemohli zájezdu zúčastnit kvůli vážnému akutnímu onemocnění či úrazu, nebo úmrtí člena rodiny či spolucestujícího. Důvodem k plnění může být i vznik značné škody na majetku klienta následkem trestného činu nebo živelní události.
Příští díl se bude 6. června zabývat koupí zájezdu na splátky.
Jak reagujete v cestovní kanceláři na připočítávání nejrůznějších příplatků k základní ceně zájezdu?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
4. 6. 2007 15:44
Dobrý den! Já mám dotaz, jestli by mě mohl někdo odpovědět. V ceně zájezdu byly různé výlety a akce. Kvůli počasí se jedna akce neuskutečnila. Otázka zní: Musí vrátit CK peníze za tuto předplacenou službu?
Předem děkuji za odpověď.
S pozdravem Igor Šíp
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.