Aby bankám neujel vlak

Sridhar Cadambi | 11. 10. 2018 | 4 komentáře

Změny v tradičním bankovnictví jsou horké téma. Banky musí hledat cesty spolupráce s firmami z oblasti finančních technologií.

Aby bankám neujel vlak

České banky musí stále intenzivněji reagovat na požadavky mladé generace. Mileniálové dnes od bankovních domů očekávají nejen plně digitalizovanou obsluhu, ale vedle finančních produktů i celou řadu dalších služeb, jako je například sdílení automobilů nebo peer-to-peer půjčky.

Zájem o nové technologie narůstá, stejně jako jejich vliv na poskytování finančních služeb. Ústřední roli v nadcházející éře bankovnictví bude hrát umělá inteligence, efektivnější vyhodnocení dat a také nabídka inovativních produktů, které mažou hranice mezi tradičními službami bank a poskytovateli nebankovních úvěrů či různými P2P platformami. Stále výraznější úlohu bude mít také technologie blockchain umožňující mnohem sofistikovanější a vyšší zabezpečení platebních transakcí. Tu některé bankovní instituce zavádějí již nyní.

Umělá inteligence

Fintechové firmy se už na bankovním trhu začínají výrazněji prosazovat. Děje se tak v souladu se zaváděním sdílení API s certifikovanými subjekty podle evropské směrnice o platebních službách PSD2. Ta těmto subjektům, stejně jako doposud pouze bankám, umožní zpřístupnění údajů o klientských účtech a umožní jim nadále inovovat služby. Digitální transformace a nastupující automatizace procesů umožní díky zdokonalující se umělé inteligenci, algoritmům a výpočetní kapacitě nabízet nejen rychlejší a bezpečnější servis, ale i levnější a atraktivnější produkty.

Sridhar Cadambi

Sridhar Cadambi

Odborník na digitální technologie ve finančních službách. Člen představenstva Expobank CZ. Během své kariéry působil v deseti zemích, 16 let spolupracoval s dánskou bankovní skupinou ABN AMRO a 9 let s Royal Bank of Scotland. Vystudoval International Management Institute v Novém Dillí. Na Oxford University absolvoval kurz zaměřený na fintech.

Aby s tempem digitálních inovací dokázaly banky srovnat krok, musí do svých produktů v mnohem větší míře zapojovat umělou inteligenci. Ve většině případů se to děje příliš pomalu, což může pro banky znamenat úbytek klientů, a to především právě mezi mladými. Banky, které se zaváděním digitalizace zaváhají, budou konkurenci využívající služby technologických firem jen těžko dohánět. S tím souvisí i obměna produktového portfolia, které by nemělo zahrnovat jen poskytování úvěrů a účtů, ale například i služby sdílené ekonomiky. Pro zachování konkurenceschopnosti musí banky zohlednit a implementovat očekávání a požadavky mileniálů na moderní produkty, které vznikají z technologických platforem.

Legislativní brzda

Banky sice s vidinou náskoku před konkurencí už teď stále častěji spolupracují s technologickými společnostmi, masovější nástup inovací ale navzdory trendům a požadavkům trhu pravděpodobně neproběhne bleskovým tempem. Digitalizaci totiž brzdí nastavení legislativního rámce, které bývá často hodně zdlouhavé. Přijetí technologických novinek závisí na postoji regulátora trhu, a také na legislativě. V neposlední řadě ale i na přístupu samotných klientů bank, kteří jsou sice v Česku ve srovnání s jinými státy konzervativní, přesto po bankách inovace vyžadují.

Líbil se vám článek

-8
Ne
Ano

Diskuze

12. 10. 2018  |  06:35  |  Ex

Podivné chování ING ! Původním klientům nechají 0,5% a novým nabídnou 2%. Nějak si asi nevšimli, že úroky už nějaký pátek rostou. Nezbývá než větší peníze přesunout jinam a nechat tam jen drobné. Tady nejde o absolutní hodnoty ale o ten pocit nespravedlnosti a hlouposti toho kdo to tam řídí.

11. 10. 2018  |  18:16  |  Rocco

Supr zviditelnil se nám p. Sridhar. Něco dalšího tam pro ovce v klobouku nemáte? A co takhle prostě obyčejnou rozumnou lidskou seriozní banku ha ha ha .... Zbožnuji ty marketing hovadiny.. jakoby "přidané hodnoty"

Vložit komentář

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK