Ztrátě nebo krádeži peněženky se samozřejmě často zabránit nedá, vždycky se ale můžete snažit minimalizovat škody. Stačí dodržovat několik pravidel. Pokud se na dovolené raději spoléháte na hotovost, rozhodně ji u sebe nenoste všechnu najednou. Zároveň se vyplatí přihodit do kufru platební kartu. Právě pro případ, že o hotovost přijdete.
Kdo naopak sází na platební karty a vlastní jich vícero, měl by zvážit, jestli na dovolenou nevzít karty dvě. Zatímco jednu využijete při placení v obchodech nebo výběru hotovosti, druhá může zůstat v hotelu jako pojistka. A konečně poslední preventivní opatření: před odjezdem na dovolenou si pořiďte kopie všech potřebných dokladů.
Kartu blokujte co nejrychleji
Pokud o peněženku přijdete, měli byste ze všeho nejdřív zablokovat platební (debetní i kreditní) karty. U většiny bank lze blokaci provést prostřednictvím mobilního či internetového bankovnictví. Když nejste v dosahu internetu, pomůže telefonní linka banky. Operátoři bývají k dispozici 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Alternativou jsou linky karetních společností Mastercard (+1 636 722 7111) nebo VISA (+1 410 581 9994). I tady vám s blokací pomůžou.
Platí, že jakmile je karta blokovaná, jde veškerá odpovědnost za neoprávněné transakce (například nákup v obchodě) za bankou. Pokud jde o peníze, které nenechavec stihne utratit před blokací karty, zaplatí banka pouze část škody. Do sumy 50 eur (aktuálně zhruba 1296 korun) totiž musíte počítat se spoluúčastí.
Ztrátu nebo krádež peněženky je vhodné ohlásit také místní policii. Pokud jste zároveň přišli o doklady, bude se policejní protokol hodit.
Nechte si poslat peníze z domova
Když člověk v zahraničí přijde o veškerou hotovost i platební karty, má několik možností, jak situaci řešit. Nejrychlejší a nejlevnější cestou bývá požádat někoho z rodiny nebo přátel o zaslání patřičné sumy z domova. Pro přeshraniční převody hotovosti lze využít služby jako Western Union či MoneyGram.
Širokou síť poboček má u nás i v cizině první jmenovaná služba – Western Union funguje na vybraných poštách, ve směnárnách nebo cestovních kancelářích (nejbližší pobočku najdete zde). Postup pro zaslání peněz prostřednictvím Western Union je následující: zachránce najde nejbližší pobočku, vyplní formulář, ve kterém uvede vaše jméno a cílovou zemi, prokáže se platným dokladem totožnosti, předá patřičnou sumu a zaplatí stanovený poplatek. Následně obdrží od pracovníka pobočky kopii formuláře s kontrolním číslem peněžního převodu (MTCN). Právě toto číslo musíte znát, abyste mohli peníze vyzvednout.
Výběr lze provést na jakékoli pobočce Western Union v zemi, kterou odesílatel uvedl ve formuláři. Peníze by měly být k dispozici do patnácti minut poté, co je váš známý odešle z Česka. Vedle kontrolního čísla peněžního převodu (MTCN) je potřeba předložit také platný průkaz totožnosti. Jestliže jste o všechny doklady přišli, můžete doložit policejní potvrzení o jejich ztrátě či odcizení.
Poplatek za převod peněz prostřednictvím Western Union se liší v závislosti na výši sumy, která se odesílá, a také na zemi vyzvednutí. V tabulce vybrané příklady zemí, kompletní přehled poplatků zde.
Západní Evropa, Amerika, Afrika, Asie |
Částka | Poplatek |
do 1500 Kč | 80 Kč |
1500 Kč až 5000 Kč | 290 Kč |
5000 Kč až 8000 Kč | 390 Kč |
8000 Kč až 15 000 Kč | 590 Kč |
15 000 Kč až 30 000 Kč | 890 Kč |
nad 30 000 Kč | 1090 Kč |
Jižní Asie (Vietnam, Čína, Indie, Srí Lanka, Bangladéš, Nepál, Bhútán, Maledivy) |
Částka | Poplatek |
do 1500 Kč | 80 Kč |
1500 Kč až 11 000 Kč | 230 Kč |
11 000 Kč až 25 000 Kč | 450 Kč |
25 000 Kč až 60 000 Kč | 680 Kč |
60 000 Kč až 125 000 Kč | 1900 Kč |
125 000 Kč až 185 000 Kč | 2200 Kč |
185 000 Kč a víc | 2800 Kč |
Nouzová karta nebo hotovost
Kdo nechce spoléhat na známé, může se obrátit na banku a získat peníze z vlastního účtu. Zdaleka nejjednodušší to budou mít klienti bank, které patří do velkých bankovních skupin. „Lokální pobočky skupiny UniCredit jsou v mnoha zemích Evropy. Například v Chorvatsku je to Zagrebačka banka, slovenské pobočky spadají přímo pod českou UniCredit Bank, v naší mateřské Itálii najdou klienti banku UniCredit,“ vypočítává Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank. Podobně jsou na tom klienti České spořitelny, ČSOB či Raiffeisenbank, kterým stačí najít nejbližší pobočku a na přepážce požádat o výběr hotovosti. Problém samozřejmě může nastat v momentě, kdy jste s platební kartou přišli i o všechny doklady. Opět pomůže potvrzení od policie.
Další variantou je požádat o vydání a zaslání nové platební karty. Počítejte ale s tím, že kartu nedostanete hned. U většiny bank se lhůta pohybuje kolem sedmi dní. „O náhradu za ztracenou nebo odcizenou kartu může klient požádat přes internetové bankovnictví George, telefonicky na infolince nebo v pobočce. Novou kartu dostane zpravidla do sedmi pracovních dnů a ve většině případů přijde poštou na adresu, kterou klient uvede. Cena náhradní karty je 200 korun, poplatek je automaticky odečten z účtu, ke kterému je karta vydána,“ vysvětluje praxi České spořitelny tiskový mluvčí Filip Hrubý. Sedmidenní lhůtu uplatňuje také Air Bank, vydání náhradní karty je zdarma. Klient zaplatí pouze poplatek 100 korun za odeslání karty na zahraniční adresu.
Pokud na kartu nechcete nebo nemůžete čekat celý týden, nabízí se ještě jedna možnost: požádat o vydání nouzové karty (emergency card) či vyplacení nouzové hotovosti (emergency cash), kterou si vyzvednete v nejbližší bance. „Zprostředkování nouzové karty či hotovosti lze řešit prostřednictvím všech bank, které jsou členy karetních asociací Visa nebo Mastercard,“ upozorňuje Petr Plocek z UniCredit Bank.
Nouzovou kartu lze většinou vyzvednout do tří pracovních dnů, někdy i dřív, v závislosti na typu karty a místu vaší dovolené. Služba emergency card je ovšem dostupná pouze pro držitele embosovaných karet (text na přední straně karty vystupuje z reliéfu). Platnost nouzové karty je omezená na dva měsíce a nevydává se k ní PIN. To v praxi znamená, že s ní například nevyberete hotovost z bankomatu. Nouzové služby mají totiž primárně pomoci s úhradou nejnutnějších nákladů spojených s návratem ze zahraničí. Jejich nevýhodou jsou také tučné poplatky – přehled poplatků vybraných bank najdete v tabulce níž. Kdo má ke kartě sjednané pojištění ztráty a krádeže, poplatek většinou hradit nemusí.
Pomůže i zastupitelský úřad
Konečně poslední možnost, jak nepříjemnou situaci řešit: obrátit se na zastupitelský úřad v daném státě. Na zastupitelských úřadech lze domluvit zaslání peněz příbuznými nebo známými na účet ministerstva zahraničí. Zaslanou částku vám pak úředníci předají v místní měně. Prostřednictvím ministerstva zahraničí lze ovšem poslat maximálně sumu nezbytnou k zajištění vašeho návrtu zpět do Česka. Ve zcela mimořádných případech lze zastupitelský úřad požádat o poskytnutí půjčky.
Monika Veselíková
Bakalářské studium odstartovala na Technické univerzitě v Liberci, magisterské v oboru Mediální studia dokončila na Fakultě sociálních věd UK. Pro Finmag a Peníze.cz píše od konce roku 2014. Ve volném čase běhá, kde se dá.... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem