Radim Synek z Creditas: Čeští klienti budou chtít české banky

Ondřej Tůma | rubrika: Rozhovor | 14. 2. 2017 | 18 komentářů
Když končí kampelička, bývá to signál k poplachu. U záložny Creditas to bylo jinak. Její konec totiž nebyl náhlý, ale dlouhodobě plánovaný: k prvnímu lednu se změnila na banku. V soutěži o klienta nesází na bombastickou reklamu a jedinečné inovace, zaujmout chce „klasickým konzervativním bankovnictvím“.
Radim Synek z Creditas: Čeští klienti budou chtít české banky

Přestup mezi banky začala družstevní záložna Creditas plánovat už v roce 2011. O čtyři roky později v ní získal většinový podíl olomoucký miliardář Pavel Hubáček a vložil do ní nový kapitál potřebný k růstu. Na konci roku 2016 záložně Česká národní banka uděluje bankovní licenci a od Nového roku už není záložnou. Jaká chce být Banka Creditas, se ptáme člena jejího představenstva Radima Synka.

O ambicích záložny Creditas získat bankovní licenci se vědělo už řadu let. Proč to trvalo dlouho?

Nemyslím si, že by to byla nestandardně dlouhá doba. Zkrátka bylo potřeba ten proces dobře připravit, mít silného investora a dost kapitálu, aby mohla banka po svém příchodu na trh dostatečně vyrůst. Samotný proces žádosti o licenci u ČNB pak zabral také nějaký čas. Myslím, že je paradoxně jednodušší, když banka vzniká z nuly na zelené louce, než když musíte přetvářet a uzpůsobovat zaběhlou nebankovní finanční instituci.

A není český bankovní trh už nasycený?

Zdání může klamat. My rozhodně vidíme pro svůj byznysmodel prostor. Chceme se starat o retailové klienty a nabídnout jim něco, co by se dalo nazvat retailové privátní bankovnictví. Na to nejsou bankovní klienti v Česku moc zvyklí.

Retailové privátní bankovnictví?

Přístup ke klientům není v bankách takový, jaký by mohl být. Většinou vás vyřídí rychle na přepážce, kde vám tak možná dají do ruky leták s dlouhým seznamem produktů, kterým lidé stejně nerozumějí, takže nemají možnost zjistit, jestli něco z toho potřebují nebo ne. My to děláme jinak, s každým klientem chceme strávit dostatek času a opravdu mu, co se týče bankovních produktů, co nejlépe poradit.

Zároveň budeme žádat o rozšíření bankovní licence na obchodování s investičními instrumenty, abychom mohli klientům nabídnout také investice do fondů a korporátním investorům zase termínové forexové operace nebo úroková zajištění.

Kde jsou?

Čtrnáctero poboček Creditas

  • Brno
  • České Budějovice
  • Chotěboř
  • Liberec
  • Olomouc
  • Dvakrát Ostrava
  • Pardubice
  • Plzeň
  • Třikrát Praha
  • Třebíč
  • Ústí nad Labem
  • Zlín

Myslíte, že si ještě dneska někdo chce povídat s bankéřem na pobočce?

Móda poslední doby byla všechno přehazovat na internet. Nové banky jsou nízkonákladové. My to teď chceme zase trošku vrátit zpět ke klasickému konzervativnímu bankovnictví. I svoje pobočky designujeme tak, aby se v nich klienti cítili maximálně komfortně a aby naši osobní bankéři měli příležitost klientům dostatečně vysvětlit všechny produkty a popovídat si s nimi o jejich financích.

Kolik máte poboček?

Ještě před několika lety jich bylo třiatřicet, to se nakonec ukázalo pro záložnu jako zbytečně moc, takže jsme optimalizovali náklady a počet snížili na čtrnáct. Teď jsme ale jako banka přidali další dvě, což je z mého pohledu optimální. Samozřejmě budeme dál monitorovat poptávku klientů, abychom na ni mohli reagovat a ještě třeba nějakou pobočku přidat.

Koho považujete za největší konkurenci?

My se nechceme vyhrazovat vůči někomu konkrétnímu. Přicházíme s jiným přístupem – konzervativní bankou zaměřenou na výnosy pro klienty. Ale neznamená to, že bychom byli staromódní, chceme být například jednička v zahraničních transakcích. Co se týče zahraničního platebního styku, máme bezkonkurenční platební kartu. Lidé si dnes často lámou hlavu s tím, jestli se jim vyplatí platit v zahraničí kartou a kolik tam platí za výběry z bankomatů. S námi jim tahle starost odpadne, naše kurzy jsou jen pár haléřů od středu České národní banky a za výběr z bankomatu v zahraničí si účtujeme třicet korun, což je v podstatě pouze přeúčtování poplatku, který nám z toho plyne.

Jak se v Česku spoří

Legrační procenta

Úroky spořicích produktů jsou aktuálně velmi nízko, což je ve spojení s dvouprocentní inflací mrzuté. Nikdo na ni nemá. Mrkněte na naše pravidelné srovnání spořicích účtů a termínovaných vkladů.

Srovnání spořáků: I vítěze sní inflace

Srovnání termíňáků: V čele kampeličky

Snažíte se přilákat klienty na spořicí produkty, u kterých nabízíte vyšší úroky, než je na trhu běžné. Řeší ale Češi ještě stokoruny, které přesouváním mezi spořicími účty v různých bankách potenciálně můžou ušetřit?

Ony to ale nemusí být jen stokoruny! Na milionové úložce už je to třeba o několik tisíc korun ročně víc.

Většina lidí má ale na spořáku maximálně sto padesát tisíc korun…

U běžných bank ano, nicméně nám se daří získat úplně jiný typ klientů. Je to tím, že pro úročení vkladů nemáme žádné horní pásmo, od kterého by se peníze zhodnocovaly menším úrokem. Zůstatky na spořicích účtech jsou proto u nás mnohonásobně vyšší než jinde.

Je tahle strategie v době nízkých sazeb dlouhodobě udržitelná?

Situaci průběžně analyzujeme a volíme takové postupy, abychom byli schopni peníze dále umísťovat na trh tak, aby se nám to vyplácelo.

Nedělá vám starost, že inflace vyskočila až ke dvěma procentům, takže úrok 1,1 procenta na spořicím účtu stejně znamená, že peníze ztrácejí na hodnotě?

Nám to starost nedělá. Pořád platí, že nabízíme nejvyšší výnos na trhu. Uvidíme, jak bude na vývoj na trzích reagovat Česká národní banka, je to samozřejmě také svázané s ukončováním intervencí…  

Inflace se vrací!

... tak tedy vítej zpátky

Další šikovné grafy základních makroekonomických ukazatelů – nezaměstnanost, HDP, průměrné mzdy a další – hledejte na Peníze.cz v sekci Makroekonomika.

A nemáte strach, že k vám přijdou pouze neaktivní klienti, kteří si jen uloží peníze, ale žádné další služby nebudou využívat?

Vklady dokážeme dobře využít při úvěrování, takže si s něčím takovým nemusíme lámat hlavu. Na druhou stranu jsme samozřejmě rádi za aktivní klienty, kteří budou využívat co nejširší paletu našich služeb. Mimochodem – k našemu spořicímu účtu není povinné zakládat běžný účet, ale noví klienti ho přesto většinou chtějí. Myslím, že tedy tenhle problém nemusíme řešit.

Srovnejte si to

Nebo to nechejte srovnat nás. Umíme vybrat nejšikovnější ve všech kategoriích běžných spořicích produktů:

Na koho cílíte s půjčkami?

Z drtivé většiny jsou to české firmy, které mají potřebu rychlého úvěru a vyhovuje jim flexibilní zpracování, za které jsou ochotny zaplatit nějaké to procento navíc. U nás se snažíme celý proces – od chvíle, kdy dostaneme projekt na stůl, až po připsání peněz na účet klienta – zkrátit na dobu mezi čtrnácti dny a jedním měsícem. U velkých bank by přitom stejný klient mohl čekat i tři měsíce nebo ještě déle.

Samozřejmě, že se do budoucna chceme víc zaměřit i na klasické spotřebitelské úvěry, během letošního roku budeme zavádět kreditní karty a v plánu jsou časem i hypotéky. Úvěrovat tímhle směrem ale není náš byznysový cíl, spíš chceme retailovým klientům nabídnout kompletní servis, aby neměli potřebu chodit ke konkurenci.

Kolik dnes máte klientů?

Začínali jsme na dvaceti tisících, ale v lednu byl zájem klientů opravdu enormní, takže v tuhle chvíli je to už víc než pětadvacet tisíc.

A kolik byste jich chtěli mít za rok?

Na konci roku bychom měli rádi čtyřicet až padesát tisíc klientů, ale nebudeme se bránit, když to bude víc.

A co dlouhodobější plány? Třeba za pět let…

Dlouhodobé plány samozřejmě máme, ale teď se chceme maximálně soustředit na to, abychom měli na bankovním trhu co nejlepší rozjezd. Když jezdíte automobilové závody na okruhu, vždycky vás učí myslet hlavně na to, co přijde za následující zatáčkou. A to samé platí i pro tuhle situaci.

Pro nás není navíc počet klientů to nejdůležitější. Chceme mít tolik peněz, kolik jsme schopni umístit na straně aktivních obchodů. Prostě budeme dělat klasické bankovnictví založené na vkladech a úvěrech.

Radim Synek

Radim Synek

Je členem představenstva Banky CREDITAS a současně v ní působí jako ředitel úseku finančních trhů a retailového bankovnictví. V bankovnictví není žádným nováčkem, v londýnské Citibank měl na starosti obchodování na mezibankovních trzích v Česku, Slovensku, Rumunsku, Hongkongu, na Islandu a v Srbsku, později byl viceprezidentem Citibank pro Česko a Slovensko.

Air bank, zřejmě nejúspěšnější z nových bank, zabodovala i díky masivní marketingové kampani. Kolik chcete do marketingu investovat vy?

Myslím, že to bude daleko méně než v případě bank, které na náš trh přišly v posledních letech. Snažíme se na lidi zapůsobit pobočkami, které jsou hodně přátelské. Pobočky samy působí jako marketingový tahák – proto jsou umístěné na zajímavých a dobře viditelných místech. Jsem přesvědčený, že se nám náklady na přestavbu poboček vrátí v úsporách na mediální kampaň.

Z vašich prvních tiskových zpráv je patrné, že budete hodně zdůrazňovat, že jste ryze česká banka. Je ale pro klienty důležité, jestli mají uložené peníze u české instituce?

Do hlav jim nevidím, ale jsem přesvědčený, že češství bude hrát stále důležitější roli. Lidé si například stále víc všímají, odkud jsou produkty, které nakupují. To samé se bude týkat i finančních institucí. Náš majitel je z Česka, daníme všechno doma, neodvádíme do ciziny žádné zisky – věřím, že to bude lidem sympatické.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+58
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 18 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 2. 2017 19:06, Jirka

Hodně marketingu, málo pozitiv. V pátek jsem okolo 15:30 dorazil na pobočku na Solovské, pobočka Opletalova v rekonstrukci. Těsně přede mnou přišel jeden pán, slečna co neměla co dělat se jej zeptala, jestli je objednaný, že musí být, pak se podívala na hodinky a že jej tedy vyjímečně zkusí vyřídit. Mě se zeptala co potřebuji a zda jsem objednán, že musím a že za chvíli přijde kolegyně, která si vařila kafe, ta přišla, řekla, že bude mít klienta, a že mě objedná nejbližší termín na březen, tedy ze déle než 14 dní. Tak nevím, pro koho to je banka. Pro lidi asi ne, nedovedu si představit, že se vždy budu objednávat s lhůtou 14 dní. Nebo je to umělá regulace zájemců?

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 2. 2017 18:22, krkul

Tak když si nemůžete otevřít ani účet, tak těžko přes to vidět něco poztivního.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Spořitelna zjednoduší způsob, jak úročí spořicí účet

28. 3. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Spořitelna zjednoduší způsob, jak úročí spořicí účet

Česká spořitelna opět změní způsob úročení svého spořicího účtu. Komplikované podmínky, které zavedla teprve před pár měsíci, od června výrazně zjednoduší.

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

27. 3. 2024 | Kateřina Hovorková

Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně černou, puntíkatou, s vlnkami, s barvami oblíbeného sportovního klubu nebo tu z ryzího zlata?... celý článek

ČSOB změní ceník a chystá nové odměny za věrnost

25. 3. 2024 | Petr Kučera | 4 komentáře

ČSOB změní ceník a chystá nové odměny za věrnost

Připlatí si hlavně lidé, kteří zadávají příkazy na pobočkách nebo trvají na papírových výpisech. Zdražení se ale může dotknout i těch, kdo účet ovládají elektronicky.

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

22. 3. 2024 | Petr Kučera

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

Česká spořitelna, Komerční banka a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti by si proto dopředu měli nastavit limity na platebních kartách, pokud například... celý článek

Max banka zavře jedinou pobočku, nahradí ji Creditas

21. 3. 2024 | Petr Kučera

Max banka zavře jedinou pobočku, nahradí ji Creditas

Max banka od dubna zavře svou jedinou pobočku. Nachází se v pražské ulici Na strži u stanice metra Pankrác vedle sídla této banky.

Partners Financial Services