Aktuality | Petr Kučera | 31. 3. 2021 | 5 komentářů
Lidé, kteří si při nákupu elektronické dálniční známky spletli státní poznávací značku, dostanou šanci na vrácení peněz. Ale jenom v případě, když budou mít štěstí a zadají značku, která neexistuje – tedy nepatří momentálně někomu jinému.
Aktuality | Petr Kučera | 21. 12. 2020 | 3 komentáře
Komerční banka získala od ministerstva vnitra akreditaci pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Po ČSOB a České spořitelně je třetí bankou, která tak může klienty jednoduše připojit k Portálu občana a podobným službám.
Rozhovor | Martin Vlnas | 5. 5. 2012
„Spuštění základních registrů bylo vyčísleno na čtyři miliardy. 85 % nákladů má hradit Unie a 15 % stát. Jsou to pěkné peníze, nemyslíte? Neříkám, jak to v tomto případě je s korupcí, ale jakákoliv procenta z té částky jsou určitě zajímavá pro spoustu lidí,“ říká Petr Říha z občanského sdružení Egonov.cz.
Aktuality | Olga Skalková | 25. 5. 2022 | 3 komentáře
Službu BankID, tedy digitální prokazování totožnosti přes bankovní identitu, využilo v Česku alespoň jednou 1,1 milionu lidí pro vstup na portály veřejné správy. Vedle toho ji přes 220 tisíc lidí použilo v komunikaci se soukromými firmami.
Aktuality | Petr Kučera | 29. 6. 2021 | 2 komentáře
Ověření přes bankovní identitu zatím vyzkoušelo skoro čtvrt milionu klientů. Informovala o tom Česká bankovní asociace. Novinka odstartovala letos v lednu, kdy ji začaly nabízet Česká spořitelna a ČSOB, v březnu se přidaly Air Bank, Moneta a Komerční banka.
Aktuality | Petr Kučera | 4. 12. 2020 | 2 komentáře
Česká spořitelna získala od ministerstva vnitra akreditaci pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Je druhou bankou, která akreditaci pro takzvanou bankovní identitu obdržela.
Aktuality | Petr Kučera | 22. 10. 2020
Československá obchodní banka (ČSOB) získala od ministerstva vnitra akreditaci pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Je vůbec první bankou, která tuto akreditaci získala.
BrandInsight | Petra Martínková | 28. 12. 2021 | 3 komentáře
Pomáhal připravovat rámec bankovní identity. V budoucnu by s ní mělo jít na dálku podepisovat i nájemní nebo pracovní smlouvy, říká František Korbel, partner advokátní kanceláře Havel & Partners. Rozhovor pro časopis Finmag vznikl už na podzim.
Co si o tom myslíte | Petra Dlouhá | 12. 9. 2013 | 22 komentářů
Povinné elektronické neschopenky příští rok nebudou. Lékařská komora hrozila, že pacienti přijdou o nemocenskou a část starších doktorů ordinaci zavře. Vybojovali si odklad na rok 2016. Jenže: co se odpustilo lékařům, bude od příštího roku (nejspíš) povinně platit pro živnostníky. Kdo vymůže odklad jim? Proč se měří různým metrem? A proč to s námi stát tak zoufale neumí?
Aktuality | Petr Kučera | 22. 4. 2020 | 2 komentáře
Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka plánují vytvoření společně kontrolované společnosti (joint venture), která bude poskytovat „službu elektronické identifikace a autentizace a služby vytvářející důvěru“. Uvedly to ve společném oznámení.
Aktuality | Petr Kučera | 22. 4. 2020 | 24 komentářů
Sněmovna dnes překvapivě neschválila vládní novelu daňového řádu. Ta mimo jiné měla vytvořit právní podmínky pro vznik „online finančního úřadu“, aby lidé po mnoha letech odkladů mohli podávat daňové přiznání jednoduše po internetu.
Co se děje | Petra Dlouhá | 12. 9. 2012 | 10 komentářů
Základní registry běží naostro dva měsíce. Slibovaly, že občanům odejmou z hrbu nejedno břímě: obíhat po úřadech už nemají lidé, ale data. V případě výpisu z rejstříku trestů se to příliš nepovedlo. Vnitro a spravedlnost se perou… a občan lítá jak hadr na holi.
Rozhovor | Martin Vlnas | 12. 5. 2012 | 2 komentáře
„Co chtějí, vědí o člověku, mají na to kartotéku,“ zpívá Jarek Nohavica. Dnes už tedy ne kartotéku, ale databázi. A ne jednu. Pokračování rozhovoru s Petrem Říhou, který poukazuje na zoufalou neefektivitu českého eGovernmentu a díry, kterými ze státních databází můžou utíkat data k nepovolaným očím.
Co se děje | Veronika Hejná | 28. 1. 2021 | 1 komentář
Od letošního roku je možné složit peněžitý základní kapitál ve společnosti s ručením omezeným do výše 20 tisíc korun i jinak než na speciální účet banky. A příští rok už má jít založit firmu plně online.
Aktuality | Petr Kučera | 18. 3. 2021 | 1 komentář
Také klienti Air Bank a Monety se už mohou jednoduše připojit k Portálu občana a podobným službám prostřednictvím bankovní identity. Zpoždění nabírá Komerční banka, která spustila ostrý provoz služby 1. března, ale hned po startu ji přerušila.
Co se děje | Petr Kučera | 5. 12. 2019 | 5 komentářů
K ověření totožnosti poslouží bankovní identita. Využijete ji stejně jednoduše, jako se přihlašujete k účtu.
Aktuality | Petr Kučera | 8. 11. 2019 | 1 komentář
Poslanci dnes schválili takzvanou digitální ústavu. Shodli se ní zástupci vládní koalice i opozice. Lidé díky tomu získají právo vyřizovat úřední věci se státem elektronicky.
Aktuality | Petr Kučera | 10. 3. 2021
Služba mojeID, kterou provozuje sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, získala od ministerstva vnitra akreditaci na úroveň záruky „vysoká“. Podmínkou je využití speciálního hardwarového klíče. Takovou akreditaci měla doteď jenom společnost První certifikační autorita, kromě toho ji poskytuje státní eObčanka s čipem.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 15. 10. 2016 | 3 komentáře
Otevřený rozhovor s šéfem Českého telekomunikačního úřadu Jaromírem Novákem o tom, co Česku schází k tomu, aby se mohlo stát středoevropským lídrem v digitálních technologiích, o tom, že balíček s pětisty megabajty dat je dnes výsměch, o absenci čtvrtého operátora a o prolobovaných legislativních úpravách, které tlačí spotřebitele do kouta.
Aktuality | Jana Divinová, Gabriel Pleska | 17. 10. 2022 | 1 komentář
Každému, kdo bude po 1. lednu 2023 komunikovat se státem s využitím elektronické identity, bude automaticky zřízena datová schránka. S tím zatím počítá zákon o elektronických úkonech, jehož novelu projednávají poslanci.
Aktuality | Petr Kučera | 24. 3. 2021 | 3 komentáře
Bankovní identitu k ověřování vůči službám veřejné správy už mohou využívat i klienti Komerční banky. K Portálu občana a podobným službám se tak mohou přihlásit stejným způsobem jako do internetového bankovnictví MojeBanka. Komerční banka původně plánovala spustit ostrý provoz první březnový den, kvůli bezpečnostnímu incidentu však novinku pozastavila.
Aktuality | Jiří Hovorka | 10. 3. 2021 | 3 komentáře
Úřady mají novou možnost, jak si zřídit online platební bránu a umožnit tak lidem zaplatit různé poplatky kartou nebo rychlým převodem, tedy bez osobní návštěvy pokladny například na městském úřadě. Typicky by takto mohli lidé platit třeba poplatky za odpad nebo psy.
Aktuality | Jiří Hovorka, Petr Kučera | 18. 2. 2021 | 5 komentářů
Řešení pro bankovní identitu bude firmám nabízet přece jenom jediná asociace, která sdruží banky napříč trhem. Končí tak spor, při němž hrozil vznik dvou různých asociací.
Když se řekne | Michal Chleboun | 6. 2. 2012 | 7 komentářů
Minule jsme slíbili, že se dnes podíváme na zoubek datovým schránkám, sofistikovanému informačnímu systému, který umožňuje komunikaci s orgány státní správy. Svůj slib dnes pochopitelně splníme.
Co se děje | Petr Kučera | 20. 10. 2020 | 9 komentářů
Jednoduchá obnova stále nejde vyřídit přes internet, a to ani když máte datovou schránku nebo občanku s čipem. Češi musí osobně na úřad. Dokonce hned dvakrát. Stát teď přichází s aspoň dočasnou úlevou.
Co se děje | Petr Kučera | 13. 2. 2020
Daně už vyřídíte stejně snadno jako v internetovém bankovnictví. Na přiznání dostanete víc času, vrácení přeplatku se můžete dočkat i dřív než doteď. Slibuje to novela, kterou schválili poslanci.
Aktuality | Petr Kučera | 3. 3. 2021 | 4 komentáře
Air Bank a Moneta Money Bank získaly od ministerstva vnitra akreditaci pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Po ČSOB, České spořitelně a Komerční bance tak jsou čtvrtou a pátou bankou, která může klienty jednoduše připojit k Portálu občana a podobným službám prostřednictvím bankovní identity.
Komentář | Petr Kučera | 21. 4. 2020 | 14 komentářů
Pomoc podnikatelům a zaměstnancům musí být hlavně rychlá a jednoduchá, zdůrazňují experti i zástupci firem. Hned tři z klíčových vládních programů ukazují, jak zbytečně plýtváme časem a energií, tedy i penězi.
Co se děje | Petr Kučera | 12. 8. 2019 | 2 komentáře
Skoro tři pětiny uživatelů internetu chtějí komunikovat s úřady online s využitím svého digitálního bankovnictví. Brzo by se jim to mohlo splnit.
Co se děje | Olga Skalková | 14. 4. 2021
Snadný přístup k online službám veřejné správy získá do konce roku až osm milionů klientů celkem deseti bank. Od června ji v kontaktu se zákazníky začne využívat také zhruba patnáct až dvacet společností.