Vážný problém prý představují stávající vysoké ceny pohonných pro téměř čtyři pětiny obyvatel. Vinou rostoucích cen paliv musely výrazněji omezit soukromé cesty autem téměř dvě třetiny Čechů. Vyplývá to z červnového průzkumu společnosti Sanep. Podle něj vysoké ceny benzinu či motorové nafty rovněž výrazně ohrožují aktivity více než třetiny podnikatelů a živnostníků.
Na Euro do Polska s prázdnou nádrží
Drtivá většina veřejnosti má za to, že tuzemská spotřební daň z pohonných hmot je neúměrně vysoká a motivuje občany a zejména velkodopravce k cenově výhodnějším nákupům nafty a benzinu v okolních zemích. Ostatně je k tomu dobrý důvod, jak ukazuje tabulka srovnání cen pohonných hmot, kterou pravidelně zveřejňuje ÚAMK. Kdo teď třeba vyrazí na fotbalové Euro do Polska, může cestou natankováním u sousedů ušetřit čtyři koruny na litr. „Vysoká spotřební daň, a tím jedna z nejdražších naft v Evropě, má samozřejmě za následek odliv tranzitujících, ale i našich kamionů ke stojanům v jiných zemích,“ říká Martin Felix z Česmad Bohemia.
Víc než půlka ceny je daň!
Ministr financí však odmítá problém vysokých cen pohonných hmot řešit snížením spotřební daně. Preferuje zavedení cenové regulace pohonných hmot na určité časové období. Tento návrh má podporu jen u necelé desetiny veřejnosti. Líbí se spíš řešení ministra průmyslu a obchodu Martina Kuby, který navrhuje snížení spotřební daně a zároveň zvýšení mýtného.
Nakonec ale bude nejspíš podle strážce kasy. Spotřební daně se totiž velice pohodlně vybírají, proto stát jejich výši rád šroubuje vysoko a nerad snižuje. Spotřební daň na paliva to jasně dokládá. Ač třeba Evropská unie určila minimální sazbu spotřební daně u benzinu na 359 eur za tisíc litrů, Česko ji vytáhlo na 505 eur. Spotřební daň a daň z přidané hodnoty pak berou z ceny benzinu přes padesát procent.
Průzkum Sanep. Volíte stejně?
Internetový průzkum společnosti Sanep byl proveden počátkem června 2012 na vybrané skupině 8754 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel Česka ve věku 18–69 let. Pojďme si vyzkoušet, jak by dopadl na Peníze.cz!
Překvapení!
Kalousek není největší škrt! Kolik si berou jinde?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 6. 2012 13:37, Dotázek
Šlo by to interpretovat i tak, tak PHM jsou v podstatě docela levné a jezdí se z poloviny na palivo a z poloviny na daně? Kdypak asi někdo vymyslí takové úsporné ekologické a ekonomické vozidlo, které nebude vůbec potřebovat benzín či naftu a bude jezdit pouze na spotřební daň, marži a DPH?
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 6. 2012 16:43, Kalous
Ty musíš být asi pěkný namyšlený blbec.Strč si tvé výplody omezeného myšlení někam.Projezdil jsem mnoho zemí unie,ale takové nesmysly v nějaké tabulce publicisty jsem naprosto nepatří a jsou opravdu vymyšlenou propagandou,aby jenom ohloupli lidi.Skutečnost a realita cen benzínu a nafty je naprosto jiná. Tak buďte objektivní. Kalous
V diskuzi je celkem (14 komentářů) příspěvků.