Mobilní operátoři varují před novou vlnou takzvaných wangiri útoků, zaznamenali sérii podvodných volání ze zahraničí. Tisíce zákazníků měly na svém telefonu zmeškaný hovor z více než stovky různých zahraničních čísel. Šlo zejména o země subsaharské Afriky, volání byla například z Guiney, ale také z Kostariky či Bahrajnu.
Bezpečnostní týmy operátorů podvodná zahraniční čísla začaly ve své síti okamžitě blokovat. Díky tomu se podle Asociace provozovatelů mobilních sítí počet podvedených zákazníků pohybuje pouze v desítkách. „Tisíce zákazníků, kteří volali zpět na nevyžádané zahraniční číslo, se díky rychlé blokaci podvodných čísel v sítích českých operátorů již nedovolaly,“ říká Jiří Grund, výkonný ředitel APMS.
„Jedná se o klasický wangiri scénář, nicméně ochrana před útokem je velmi jednoduchá. Pokud najdete v nepřijatých hovorech neznámé číslo, ujistěte se, že začíná českou mezinárodní předvolbou +420. Pokud ano, pak se při volání zpět nebude jednat o mezinárodní hovor,“ vysvětluje Grund.
Útok funguje tak, že zákazníci jsou účelově prozváněni. Volající nechá jejich telefon vyzvánět velice krátce a očekává, že zavolají zpět. Pak nastupuje obyčejná lidská zvědavost, slušnost, nebo dokonce pracovní povinnost. Ve spěchu či zmatku člověk přehlédne, o jaké číslo se jedná, a následný odchozí mezinárodní hovor je mu naúčtován dle patřičné zóny mezinárodního volání.
Podvodníci, kteří wangiri (nebo také „one ring and cut“) scénář organizují, ho realizují skrze alternativní či IP operátory, jimž je ukraden číselný rozsah. Zákazník, který volá zpět například do Alžíru, hovor do těchto zemí nikdy neuskuteční, protože je přesměrován. Podvodník následně profituje z propojovacích poplatků. Dopátrat se původce je podle APMS v těchto případech téměř nemožné.
Sdílejte článek, než ho smažem