Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz
23. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ
Obchodní řetězec Billa dnes představil novou mobilní aplikaci, přes kterou si mohou zákazníci nakoupit na e-shopu.
Když chcete změnit operátora, u kterého máte předplacenou kartu s ještě nevyčerpaným kreditem, připravte se na ztrátu. Při výpovědi smlouvy a převedení čísla ke konkurenci vám dosavadní operátor zbytek kredit buď nevrátí vůbec, nebo si za to strhne poplatek. Brzy se to má změnit.
Vracení peněz z nevyčerpaného kreditu může operátorům nařídit novela zákona o elektronických komunikacích, kterou teď projednávají poslanci. A část z nich chce prosadit, aby operátoři měli takovou povinnost už od začátku příštího roku.
„Dosud operátoři takovou povinnost nemají,“ shrnuje současný stav Martin Drtina, mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.
Účty za telefon, elektřina, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.
I kdyby ale poslanci vracení kreditu nenařídili operátorům v aktuálně projednávané novele, jisté je, že operátoři budou muset své chování změnit nejpozději na konci roku 2020. Stanoví to totiž směrnice Evropské unie.
Součástí směrnice schválené v roce 2018, která kromě jiného skoncovala s vysokými cenami za volání na zahraniční čísla, je totiž i právo na vrácení nevyužitého předplaceného kreditu po vypovězení smlouvy. Nové pravidlo musí být v jednotlivých státech zavedeno do 20. prosince 2020, potvrzuje Drtina.
„Pokud tedy operátora opustíte, měl by vám proplatit veškerý zůstatek. Za tento krok si sice operátor může strhnout poplatek, pokud s ním počítala smlouva, ale ten bude muset být přiměřený skutečným nákladům, které operátorovi při proplácení zůstatku vznikly,“ uvádí k tomu Irena Kubásková z Kanceláře Evropského parlamentu v České republice.
Pro operátory to znamená zásadní změnu v přístupu. „Nespotřebovaný kredit na kartě nevracíme. Naprostá většina zákazníků si výši kreditu dobře plánuje a zůstatek má jen v přiměřené výši, kterou není problém spotřebovat před ukončením vztahu. Pokud v budoucnu dojde ke změně v legislativě, samozřejmě ji budeme respektovat,“ říká Lucie Jungmannová, mluvčí O2.
Stejně to vidí Vodafone. „V současné době kredit nevracíme, je tedy dobré ho před přenosem zcela využít,“ říká mluvčí Marek Steiger.
S trochu vstřícnějším přístupem se odcházející klient setká u T-Mobile. „Zákazník musí o vrácení kreditu písemně požádat do jednoho měsíce od deaktivace Twist karty. Vracíme částku poníženou o bonusový kredit a poplatek za vrácení kreditu (118,98 Kč včetně DPH),“ říká mluvčí Martina Kemrová.
Různě se k problému stavějí virtuální operátoři. Zatímco třeba Tesco Mobile kredit nevrací, konkurenční Sazka mobil ano. „Kredit vracíme. Na našich webových stránkách je ke stažení formulář. Po jeho vyplnění a zaslání vracíme peníze převodem na bankovní účet,“ říká Jan Schmiedhammer, ředitel Sazka mobilu.
Zmíněná novela zákona o elektronických komunikacích prošla v červenci druhým čtením v Poslanecké sněmovně. K závěrečnému hlasování má dojít po prázdninách. Vláda si od ní slibuje zvýšení konkurenčního prostředí na telekomunikačním trhu. Ideálně by měla pomoci přivést čtvrtého operátora, který může vzejít z aukce kmitočtů, kterou chystá Český telekomunikační úřad na začátek příštího roku.
Vláda v novele počítá také s odstraněním poplatku za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou. Dnes musí klienti platit operátorovi 20 procent ze sumy, která zbývá k zaplacení na paušálech do konce doby závazku. Podle vládního návrhu by se pokuta měla platit jen tehdy, když k vypovězení dojde v prvních třech měsících po podpisu smlouvy. Pirátští poslanci místo toho navrhují, aby výše pokuty klesla z dvaceti na pět procent.
Novela má také zrychlit přenesení čísla ke konkurenci a zajistit, aby celý přechod zařídil nový operátor, takže klientům by úplně odpadly starosti.
Dlouhodobý investiční produkt
Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.
Sdílejte článek, než ho smažem