Od začátku září je účinná novela zákona o elektronických komunikacích. Ta vedle dalšího změnila také pár pravidel ohledně ukončení smlouvy s operátorem, výpovědní lhůty nebo přenesení telefonního čísla. Operátorům teď běží půlroční lhůta, během které musí svoje smluvní podmínky uvést do souladu se zákonem. Nová pravidla každopádně platí už teď, pro nové i dřív uzavřené smlouvy. Pro všechny, kteří chtějí dát dosavadnímu operátorovi sbohem, máme aktuální noty.
Smlouva na dobu určitou: Kdy lze odejít
Pokud jste se operátorovi upsali na dobu určitou, vaše smlouva vyprší k určitému datu. Většina operátorů sjednává smlouvy na dobu určitou na 24 měsíců. Na rozdíl od smlouvy na dobu neurčitou, kterou lze vypovědět kdykoli, může být ukončení těchto smluv o trochu obtížnější. V praxi může k výpovědi smlouvy dojít třemi způsoby:
- Konec smlouvy: ideální způsob, jak dát operátorovi sbohem – počkat na konec smlouvy. Operátor vás musí pustit bez jakýchkoli sankcí. Zároveň platí, že o blížícím se konci musí operátor zákazníka informovat a nově navíc nemá právo smlouvu automaticky prodloužit. Prodloužení je možné pouze s výslovným souhlasem klienta. Když ho operátor nemá, smlouva se automaticky změní na smlouvu na dobu neurčitou. Podmínky poskytování služeb – volání, SMS nebo mobilního internetu, ale zůstanou stejné. Smlouvu na dobu neurčitou lze potom vypovědět kdykoli, počítejte ovšem s výpovědní lhůtou.
- Operátor mění podmínky: bez sankcí lze odejít také v momentě, kdy operátor jednostranně změní podmínky smlouvy. Například sníží počet volných minut nebo omezí mobilní internet. Naopak nejde o případy, kdy se operátor přejmenuje nebo mění sídlo. Změnu podmínek musí operátor včas nahlásit – nejmíň měsíc před jejich účinností. Jako klient máte právo se změnou nesouhlasit a ke dni účinnosti změny smlouvu ukončit.
- Předčasné ukončení: pokud dostanete lepší nabídku a nechcete čekat na konce smlouvy nebo (případnou) změnu podmínek, máte právo ukončit smlouvu předčasně. Tady už se ale sankci nevyhnete. Zákon ji alespoň omezuje – operátoři si nesmí naúčtovat víc jak 20 procent paušálů, které byste uhradili do konce smlouvy. Pokud jste si navíc k paušálu pořídili mobilní telefon nebo třeba tablet za zvýhodněnou cenu, může operátor požadovat také doplatek do plné ceny, kterou mělo zařízení v době pořízení.
Jak na výpověď
Ať už vypovídáte smlouvu na dobu určitou nebo neurčitou, počítejte s výpovědní lhůtou. Nově musí dělat maximálně 30 dní, den podání výpovědi se do ní ale nepočítá. Samotný postup podání výpovědi záleží na konkrétním operátorovi.
- T-Mobile: klienti T-Mobilu mají na výběr ze dvou možností – zajít na jakoukoli pobočku (jejich seznam najdete zde) nebo podat písemnou výpověď. Pokud zvolíte druhou možnost, nezapomeňte do výpovědi napsat příjmení a jméno, telefonní číslo a připojit vlastnoruční podpis. Výpověď je potřeba poslat na centrálu operátora – adresu najdete v boxu níž.
- Vodafone: na webových stránkách operátora v sekci Dokumenty ke stažení, najdete předpřipravený formulář, který je potřeba vyplnit a zaslat na centrálu operátora. Případně ho lze vyplnit online v aplikaci Můj Vodafone.
- O2: smlouvu můžete ukončit na kterékoli prodejně operátora (nejbližší najdete zde) nebo telefonicky na bezplatné lince 800 02 02 02. Druhá možnost je ale o něco složitější – jakmile žádost podáte, operátor vám poštou zašle číslo výpovědi opuštěného poskytovatele, takzvaný ČVOP. Poté, co ČVOP dostanete, musíte ho operátorovi telefonicky nahlásit. Teprve potom je váš odchod vyřízený. ČVOP ale nevyhazujte, bude se hodit, jestliže budete chtít k novému operátorovi přejít se stejným telefonním číslem.
Přenesení telefonního čísla: Kratší lhůta
Přechod od jednoho operátora k druhému neznamená, že musíte měnit i telefonní číslo. Nového operátora lze jednoduše požádat o přenesení čísla stávajícího. K tomu budete potřebovat takzvaný ČVOP neboli čtrnáctimístné číslo výpovědi opuštěného poskytovatele. ČVOP pak stačí předat novému operátorovi, který se o přenesení čísla postará. Ale pozor: platí maximálně 60 dní. Pokud lhůtu promeškáte, budete muset starého operátora požádat o vygenerování nového kódu.
Od 1. února 2018 navíc začne platit maximální lhůta pro přenesení čísla, která bude dělat 10 dní. Jinak řečeno: pokud budete přenášet číslo, stávající operátor nesmí uplatnit třicetidenní lhůtu a musí vás pustit dřív. Ačkoli je desetidenní lhůta poměrně krátká, může vám nový operátor do doby, než přenesení čísla proběhne, nabídnout dočasné číslo.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
28. 11. 2017 17:18, Dk
Asi by stálo zato zmínit, že tohle všechno platí pouze pro spotřebitele. Jakmile náhodou podnikáte, vše je jinak - např. doplacení 20 % paušálu může být pro podnikatele 100 %.
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.