Před nějakým časem přišel šéf největšího webu o osobních financích do redakce, ve tváři směs překvapení a pohoršení: Na poště neberou karty! Evidentně mu to způsobilo šok srovnatelný s tím, kdyby viděl rozvážet dopisy poštovského panáčka vpředu s trubičkou, vzadu s truhličkou. Žije prostě v jedenadvacátém století, zatímco na poště středověk neskončil, středověk trvá (a to i v jiných ohledech).
Bankéři, pojišťováci… a bez základního servisu
A nejde jen o anachronismus státního podniku, nemožnost využívat plně všech platebních možností taky ostře kontrastuje s tím, co pošťáci musí na pobočkách nabízet – totiž peněžní služby. Přijímáním a vyplácením dobírek a poštovních poukázek počínaje přes prodej pojištění, účtů běžných i spořicích, stavebka až po zprostředkování peněžních transferů pro Western Union. Pošta z toho mívá tak dvě miliardy výnosu. A ty dvě miliardy inkasuje v hotovosti. Mějte ji připravenou.
Tedy s výjimkou klientů Poštovní spořitelny / Československé obchodní banky. Vaše karty pošta bere, ovšem k placení se nevyužívá klasický platební terminál. Je to možné díky silnému a letitému partnerství pošty a banky.
Pokud jste častějšími návštěvníky pošt, dávno jste si asi na tuhle anomálii zvykli. Pokud častějšími návštěvníky pošty nejste, je dost pravděpodobné, že beztak budete napříště návštěvníky řidšími a řidšími a ani si jí – než pro poštu a pošta pro vás přestanete definitivně existovat – už nevšimnete.
Pomohlo snížení mezibankovních poplatků
Když Česká pošta odůvodňovala, proč se u ní nedá platební kartou platit, vždycky tvrdila, že by se jí to nerentovalo. Za transakce provedené prostřednictvím terminálu se totiž platí. Přesněji: banka, která vydala kartu, dostává peníze od banky, které patří platební terminál. Ta ovšem tenhle mezibankovní poplatek přeúčtuje obchodníkovi. Ten si pak spočte, kolik peněz ho používání terminálů zhruba stojí a tyhle náklady plošně rozpustí do cen, za které prodává zboží svým zákazníkům. Bez ohledu na to, jestli platí hotově nebo elektronicky.
Pošta prý ale poplatek do cen nemůže rozpustit tak snadno, není totiž tak úplně pánem všech svých cen. Ceny základních poštovních služeb, těch, které je povinná poskytovat za přiměřenou cenu po celém území republiky, jí musí odkývat regulátor: Český telekomunikační úřad. Takže nejde rozpouštět jen tak, minimálně ne do cen veškerého „zboží“.
A pak je tu ještě jeden zádrhel: poplatek se určuje z výše částky. Takže když budu posílat poštovní poukázkou C padesát tisíc k rukám svého oblíbeného poslance, celková suma transakce bude 50 046 korun českých. Kdyby si banka odečetla procento, jak bývalo zvykem, a druhá banka ho pak chtěla po pošťácích, těch 46 korun by byla směšná cena. I když se jistě najdou čtenáři, kterým přijde astronomická.
Píšu ale kdyby si banka odečetla procento a dodávám jak bývalo zvykem. Loni se Evropská unie rozhodla, že nařídí snížení mezibankovních poplatků. Radikálně.
Ovšem nejdřív „v příštím roce“. V příštím roce, tedy letos, jsme se dočkali novějších informací, právě teď. Na třech poštách už experimentální provoz tří terminálů běží. Cílový stav je cirka pětina pošt – sedm set z 3400 – s terminály. Takže se rozlučte s představou, že by šlo kartou platit všude.
Sliby se slibujou
A po zkušenostech, které s poštou máme, především nepočítejte, že to letos fakt bude. Třeba takové balíkomaty slibovala vbrzku… snad dva roky v kuse:
A to nemluvím o tom, že placení kartami bylo ohlášeno už před pěti lety. Ruku do ohně za to, že to bylo prvně, dávat nebudu. Možná o tom byl řeč ještě o pět nebo o deset let dřív. Na poště se totiž všechno pohybuje v cyklech. Jsou volby, nastoupí nový ministr vnitra, případně proběhnou personální změny ve státním podniku, nové vedení i ministr se zděsí, co všechno podle státního podniku nejde, naslibují nápravy – a pak jim to taky nejde. Protože ale poslední nový poštovní šéf není manažer zvenčí, ale letitý pošťák, seznamování s realitou uvnitř firmy protentokrát odpadlo a snad aspoň něco jde konečně rychleji.
Zavádění platebních terminálů by ovšem mohlo mít ještě jednu příčinu nebo aspoň katalyzátor: v roce 2017 končí dlouhodobá smlouva České pošty s Poštovní spořitelnou / Československou obchodní bankou. A stát se novým parťákem husté sítě poštovních poboček bude chtít leckdo. Samozřejmě opět i ČSOB. Je možné, že vybavení přepážek terminály, ke kterému se upsala, bude za výhodnějších podmínek, v rámci námluv…
Století páry pro nostalgiky, nebo přece jenom jednadvacáté století?
Já na poštu chodím rád, balíky si poměrně často nechávám rovnou uložit na poště. Občas jedu na jinou poštu nakoupit do zásoby pěkných známek – protože proč mít na dopise jenom razítkovací barvu nebo samolepku s Myšpulínem, když můžu mít za tutéž cenu jedny z nejpěknějších známek na světě. A tak vím, že někdy fronty bývají. V určitou denní dobu musí být. Ale lidi to nemají rádi. A bezkontaktní placení by v celkovém součtu rychlejšímu odbavení určitě pomohla.
Přesto jsem ale mírně skeptický. Sám vlastně nevím, jestli můj téměř fanouškovský vztah k téhle firmě nemá něco společného se vztahem, jaký mají jiní kluci třeba k parním lokomotivám a historické železnici. Mám takové tušení, že něco zase nedopadne a karty na poště budou po pilotním provozu na třech pobočkách v tichosti odpískány. Mýlit se budu rád.
Co si myslíte vy? Je Česká pošta dinosaurus, který zapomněl vyhynout s ostatními, ale beztak už to má taky za pár? Dočkáme se placení kartou? U vás, nebo jenom v Praze a tam v tom městě od B, však víte, na Moravě? Používáte Českou poštu, nebo volíte jinou dopravu? Nemá se to celé prodat? Napište nám svůj názor na státní, tedy náš podnik dolů do diskuze. Jednoho z vás za něj odměníme knížkou od Grady.
Sdílejte článek, než ho smažem
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno