Na hory přes slevový server: výhodný kauf, nebo zbytečný risk?

Ondřej Tůma | rubrika: Když se řekne | 27. 11. 2013 | 6 komentářů
Zimní turistická sezóna je tu. Poradíme vám, na co si dávat pozor při výběru lyžařského zájezdu na slevových serverech.
Na hory přes slevový server: výhodný kauf, nebo zbytečný risk?

České hory se dočkaly první skromné sněhové nadílky a meteorologové radí lyžařům pomalu začít oprašovat výstroj. Kromě provozovatelů sjezdovek, horských chat a hotelů se na začátek lyžařské sezóny těší i majitelé slevových serverů. Pobytových zájezdů se přes ně prodává stále víc – a není žádný důvod očekávat, že letošní zima by měla představovat změnu.

Podle statistik portálu Skrz.cz, který je největším českým agregátorem hromadných slev, se na slevových serverech během prvních šesti měsíců letošního roku prodaly pobytové vouchery v hodnotě přes 600 milionů korun. Odhad na celý rok 2013 je 1,5 miliardy korun. Že slevové servery přitahují pozornost cestovatelů, nasvědčují také čísla z letošní letní turistické sezóny. „Od dubna do září utratili Češi na slevových serverech za dovolené přes 700 milionů korun, což je o 21 procent víc než loni. Dařilo se i zájezdům do přímořských letovisek. Těch se letos prodalo meziročně o 60 procent víc a jejich podíl na celkovém objemu pobytů prodaných přes slevové servery postupně roste,“ říká ředitel Skrz.cz Petr Kováčik.

Kam jezdí slevomil na hory

Při nákupu zimních pobytů si zákazníci na slevových portálech nejčastěji vybírají ubytování v České republice. Na lyžařské zahraniční zájezdy připadá zhruba 20 procent prodaných voucherů, avšak jejich podíl pomalu stoupá. Podle statistik agregátoru Skrz.cz. do zahraničí jezdí Češi na regulérní dovolenou, kdežto v Česku tráví často jen prodloužené víkendy. Délka zahraničních pobytů se nejčastěji pohybuje mezi čtyřmi až pěti dny, v tuzemsku jsou to tři dny. Nejoblíbenější zahraniční lyžařské destinace jsou Slovensko (32 % ze zimních zahraničních zájezdů), Rakousko (29 %), Itálie (25 %) a Francie (9 %). Zákazníky Slevomatu nejvíc táhnou Italské Alpy – konkrétně střediska Paganella, Bormio, Aprica, Marmolada a Passo Tonale.

Chystáte se na cesty? Na cestovním pojištění se dá ušetřit. A samozřejmě nemyslíme tak, že si ho nekoupíte.

Vyzkoušejte nás. Nezávazně!

Zájezd přes slevový server: je to bezpečné?

Otázka namístě. V létě došlo k mediální přestřelce majitelů slevových portálů a zástupců asociací cestovních kanceláří, kteří upozorňovali na to, že nákup dovolené k moři přes slevové servery nemusí být příliš bezpečný a že turisté tyto zájezdy celkem často reklamují. „Bohužel se často setkáváme s negativními zkušenostmi zákazníků se slevovými portály, a to především z důvodu jejich nedostatečné kontroly splnění zákonných požadavků nabízených partnerů,“ upozorňuje Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, a dodává, že tato asociace sama mnohokrát upozorňovala živnostenské úřady na firmy, které přes slevové weby nabízely zájezdy, aniž byly pojištěny jako cestovní kancelář proti úpadku. Lidé podle ní na slevovém portále sledují jen výši slevy, solidnost pořadatele zájezdu už zůstává mimo jejich pozornost.

Petr Kováčik však slevový byznys brání: „V médiích se objevily informace o tom, že podle jistého průzkumu uplatňuje reklamaci při nákupu pobytu na slevovém serveru kolem 40 procent lidí. To je však něco, čemu nelze ani zdaleka věřit, protože číslo 40 procent je naprosto vytržené z reality. Podle našich dat je s pobyty a zájezdy spokojeno 85 procent zákazníků slevových serverů a pouze tři procenta jsou vyloženě nespokojená. To je naopak nadprůměrné číslo, pobyty tak jsou na slevových serverech nejméně problematickou kategorií.“

Ovšem i zástupce druhé asociace sdružující cestovky, tedy Asociace cestovních kanceláří ČR, tvrdí, že v nabídce na některých slevových stránkách se najdou zájezdy, které pořádají společnosti bez pojištění proti úpadku. „Je to veliký problém slevových portálů. Často nabízejí produkty ilegálních cestovních kanceláří, popřípadě nabídky zahraničních kanceláří ze zemí mimo Evropskou unii, které nemají koncese. Portály se vymlouvají na to, že nabízejí pouze slevové kupony, a ne služby, ale podle platných zákonů jsou v takovém případě odpovědné v plné výši za porušování zákona, protože ilegální dodavatelé jsou bráni jen jako dodavatelé slevového portálu a on by musel mít koncesi cestovní kanceláře,“ zlobí se Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR. Zástupcům větších portálů se ovšem nelíbí, že kritici házejí všechny slevové servery do jednoho pytle. „My důsledně kontrolujeme, zda subjekty, jejichž zájezdy nabízíme, mají zapsanou koncesi a jestli mají pojištění proti úpadku. Kromě toho také prověřujeme, zda za sebou konkrétní dodavatelé nemají jinou zkrachovalou cestovní kancelář. Pokud už se nějaká stížnost objeví, řešíme vše přímo s dotyčnou cestovkou. Díky pečlivému výběru partnerů se nám ještě nestalo, že by cestovní kancelář oprávněnou reklamaci neuznala,“ říká Tomáš Bátrla, spoluzakladatel slevového serveru Vykupto.cz. 

Anketa

Hory přes „sleváč“?

Propojeno!

S marketingovými nástroji je to jako s jinými nástroji, třeba s motorovou pilou. Neumíte s ní zacházet – přijde vás to draho. Slevové servery pronikají stále víc i do sféry cestovního ruchu. Marketingový nástroj se však firmám často vymyká z rukou.

 

Slevy prověřujte a vybírejte u zavedených hráčů

Problémům při prodeji zájezdů se nevyhnula ani jednička mezi českými slevovými portály – Slevomat.cz. Ten nabízel zájezdy cestovní kanceláře Solymar, která během léta skončila v insolvenci. Na konci června jí totiž pojišťovna Uniqa kvůli změně vlastnické struktury a údajným nesrovnalostem ve skladbě a objemu ochodů vypověděla smlouvu. Cestovka pak nebyla schopná dopravit některé klienty ze zahraničí zpět domů, jiní zákazníci se zase odjezdu na dovolenou vůbec nedočkali. To se týkalo i klientů serveru Slevomat.cz. „Víc než tři čtvrtiny klientů dostaly kompletní služby a vrátily se ještě před vypuknutím kauzy. Těm, kteří už zájezd neměli možnost využít, byl voucher stornován a peníze vráceny v rámci garance Slevomatu. Nezůstal tedy jediný klient, který by nedostal buď kompletní služby, nebo sto procent svých peněz zpět. Tato situace nás stála hodně peněz, takže jsme po ní zavedli jasné procesy, které zabraňují tomu, aby se něco podobného opakovalo. Důsledně kontrolujeme pojistku cestovní kanceláře, koncesní listinu i všeobecné obchodní podmínky. Projíždíme také recenze na internetu a v neposlední řadě hraje důležitou roli kontakt našeho obchodního zástupce s partnerem,“ popisuje ředitel Slevomatu Peter Irikovský, jak jeho server reagoval na nepříjemný krach partnerské cestovní kanceláře. Velkou výhodou Slevomatu je právě to, že si vybudoval tučný „záložní fond“, ze kterého je schopen vyplet všechny klienty, kteří by byli nespokojeni se zakoupenou službou.

Avšak luxus v podobě garance vrácení peněz v případě nespokojenosti si nemůže dovolit každý. Odborníci proto nabádají turisty, aby v případě nákupu zájezdu přes slevový server využívali jen zavedených hráčů. „Můžeme jednoznačně doporučit vybírat renomované slevové servery, které jsou na trhu delší dobu a poskytují určité záruky za to, co nabízejí. Veřejnost by měla také brát ohled na doporučení známých a příbuzných, kteří už tyto servery využili. Dále doporučujeme ověřit si před nákupem nabídku slevového portálu u daného hotelu či cestovní kanceláře. Rovněž je nutné důsledně číst podmínky uplatnění voucheru a rozsah služeb, které při použití voucheru zákazník získává,“ radí Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Spotřebitelům také připomíná, aby si produkt a jeho cenu porovnali s dalšími nabídkami na trhu mimo slevový portál. Někdy se prý totiž stává, že cena nabízené služby může být u konkurence stejná nebo dokonce i nižší.

O zájzedech na slevových webech z obou stran

Peter Irikovský
ředitel Slevomat.cz

Klientů, kteří nebyli pokojeni se zájezdem nakoupeným přes Slevomat, je minimum. Průměrné hodnocení zájezdů je 4,3 z 5 bodů. Jen tři procenta lidí požádalo o vrácení části peněz v rámci naší garance. Jako u všech kategorií, i zde nejvíc záleží na servisu – tedy delegátovi. Kvalitní delegáti jsou pro nás nejdůležitějším faktorem při posuzování kvality partnerů, které nabízíme. Druhým nejdůležitějším faktorem je kvalita ubytovacího zařízení.

Jan Osúch
mluvčí CK Fischer

Trh zájezdů je nejen u nás, ale v celé Evropě velice nízkomaržový. Extrémně vysoké slevy u kvalitního zájezdu (tedy kombinace dopravy a ubytování, případně dalších služeb) jsou téměř vyloučené a zákazník by měl při jejich nabídce zpozornět. Zejména u leteckých zájezdů tvoří cena letenky 40–50 procent celkové ceny. Hromadné slevy větší než 50 procent jsou velmi podezřelé a domníváme se, že o ně ani klienti nemají příliš zájem, protože vzbuzují podezření.

Vladimír Hlaváček
marketingový ředitel Zapakatel.cz

Že zájezdy přes slevové servery často prodávají cestovní kanceláře, které mají finanční problémy a potřebují si zajistit cashflow? S tím nemohu souhlasit, protože cestovní kanceláře dostávají peníze až po předložení cestovních smluv. Pokud by to dělaly pouze jako doplnění cashflow, tak by je ten kolotoč plateb stejně semlel. Navíc si veškeré partnery, stejně jako cestovky procházíme a kontrolujeme. Všechny předkládají podklady o pojištění a sami jsme pojištěni.

Jan Papež
místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR

Nic není zadarmo. Ani sleva na slevovém portálu. Proto je nutné velmi dobře si uvědomit, co si kupuji, jaké jsou podmínky uplatnění kuponu, na jaké období a podobně. Je totiž možné, že si koupím slevu na období, ve kterém nedostanu dovolenou nebo ve kterém je v cílové destinaci špatné počasí, nebo si cestovní kancelář vymezí právo mi přidělit termín podle své potřeby atd.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

27. 11. 2013 16:20, Mirek

Částečně možná máte pravdu ,ale : v době mimo hlavní sezonu ,kdy hoteliér nemá pokrytou kapacitu /a fixní náklady jako teplo ,mzdy apod .jsou stále stejné / je lepší obsadit zbývající kapacitu třeba i za polovinu než ji nechat úplně prázdnou.

Někdy to může být i jen pouhá šance dát o sobě zákazníkům vědět a pokud je zákazník spokojený ,tak se vrací .

Zobrazit celé vlákno

+3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Očima expertů: Jak se vyhnout špatně pojištěné cestovce?

10. 5. 2013 | Ondřej Tůma | 2 komentáře

Očima expertů: Jak se vyhnout špatně pojištěné cestovce?

Máte strach, že si vyberete cestovní kancelář, která ještě před vaší vysněnou dovolenou u moře zkrachuje? Zeptali jsme se odborníků, jak takové situaci předejít.

Zájezd za sto tisíc: po krachu cestovky pojišťovna vyplatí pět!

7. 2. 2013 | Ondřej Tůma | 22 komentářů

Zájezd za sto tisíc: po krachu cestovky pojišťovna vyplatí pět!

Zaplatit sto tisíc za zájezd pro celou rodinu u pojištěné cestovní kanceláře a po jejím krachu dostat zpět jen pět tisíc korun? I to je možné. Pojišťovny se přou se státem o to, kdo... celý článek

Slevové servery: Nejslabší máte padáka!

5. 9. 2012 | Ondřej Tůma | 8 komentářů

Slevové servery: Nejslabší máte padáka!

I když letos za slevové poukazy utratíme dvakrát víc než loni, počet slevových serverů výrazně klesá. Jaké trendy nás budou čekat v nejbližší době? A ovlivní internetový trh se slevami... celý článek

Pomůžou slevové servery cestovnímu ruchu, nebo mu podrazí nohy?

31. 1. 2012 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Pomůžou slevové servery cestovnímu ruchu, nebo mu podrazí nohy?

S marketingovými nástroji je to jako s jinými nástroji, třeba s motorovou pilou. Neumíte s ní zacházet – přijde vás to draho. Na příkladu českých hoteliérů jsme ukázali, jak nebezpečná... celý článek

Slevové servery jako past na hoteliéry

30. 1. 2012 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Slevové servery jako past na hoteliéry

Slevové servery pronikají stále víc i do sféry cestovního ruchu. V roce 2012 budou svůj vliv s největší pravděpodobností ještě posilovat. Marketingový nástroj se však firmám často vymyká... celý článek

Partners Financial Services