V roce 2011 utratili Češi na slevových serverech přibližně 1,8 miliardy korun. Letos by to podle odhadů mohly být až tři miliardy.
I když celkový objem nákupů roste, počet webů, na kterých si zákazník může vybrat z nejrůznějších slev, prudce klesá. Pokračuje konsolidace trhu, menší servery, kterých v konjunktuře vyrostlo jako hub po dešti, zanikají, větší se naopak spojují a rostou a získávají ještě výraznější podíl na trhu. Zákazníci se pak logicky přiklánějí k těm, které nabízejí širší klientský servis, garanci vrácení peněz, kvalitní infolinky či kamenné pobočky, na kterých je možné zaplatit a vyzvednout objednané zboží. „Pokud by vývoj pokračoval v dosavadním trendu, tak na Vánoce 2012 může být přibližně padesát aktivních serverů, což je číslo odpovídající velikosti českého trhu,“ vysvětluje Petr Kováčik, ředitel agregátoru slev Skrz.cz. V praxi by to znamenalo, že během krátké doby zanikne takřka osmdesát menších serverů, které nedokázaly s konkurencí držet krok.
Velký slevový rozchod
Začátek srpna ukázal, že ani spojení největších slevových gigantů nemusí znamenat krok vpřed. Servery Slevomat a Zapakatel totiž ohlásily konec spolupráce. Je to přitom jen něco málo přes rok, co lídr trhu Slevomat kupoval většinový podíl ve druhém největším slevovém serveru. Nakonec vše skončilo poměrně bouřlivým rozchodem, ve kterém létaly útočné a obviňující e-maily obchodním partnerům a ostrá vyjádření v médiích. S několikatýdenním odstupem se už zástupci obou portálů ve svých vyjádřeních krotí. „Postupem času se ukázalo, že Slevomat a Zapakatel jdou strategicky naprosto odlišnou cestou. Takže spolupráce teď dlouhodobě nedávala smysl,“ vysvětluje Tomáš Čupr, zakladatel Slevomatu. Spolumajitel portálu Zapakatel.cz Jiří Carba k tomu dodává: „Nebudu tvrdit, že nám tento rozchod nezkomplikoval život, ale má i své výhody. Konečně máme volné ruce a můžeme se soustředit jen na sebe. Ozvalo se nám pár investorů, rozmýšlíme, jak a s kým budeme pokračovat. Radši bychom měli nějakého parťáka, který bude mít na trh stejný pohled jako my.“ Odborníci se shodují, že pro zákazníky obou serverů nebude tento rozchod nic znamenat. Slovní přestřelky v médiích a soudní tahanice by totiž s největší pravděpodobností ublížily oběma stranám.
Nové trendy: Dovolená u moře a oblečení
Nejvíc si zákazníci slevových serverů i nadále zajímají o slevy v restauracích a kavárnách, kosmetické služby, masáže a pobytové zájezdy v České republice a na Slovensku. Zájem o slevy z kategorie „jídlo“ a „krása“ je však ve srovnání s loňským rokem o trochu menší. „Je to dáno zejména tím, že během největšího rozmachu slevových serverů nakupovala spousta zákazníků hodně bezhlavě a pak dost voucherů propadlo. Šlo hlavně o slevy v hodnotě sto až dvě stě korun, což se týkalo především restaurací a zkrašlovacích salonů. Dnes už lidé u nákupu na slevových portálech mnohem víc přemýšlejí, protože vědí, že i kdyby jim utekla nějaká zajímavá sleva, brzy přijde další podobná,“ říká Petr Kováčik.
V letošním roce se slevové servery chtěly výrazně prosadit také v prodeji zájezdů k moři. Svou nabídkou zaútočily na cestovatele už začátkem jara. I když si prodej zájezdů pochvalují, původně se v této oblasti čekal ještě větší boom. „Český turista si za poslední dva tři roky zvykl nakupovat zájezdy jen last minute týden před odletem. My jsme se snažili zákazníky přesvědčit, že si můžou koupit skvělé zájezdy už v dubnu, ale moc se to nepovedlo. Pak přijde konec června a najednou se se zájezdy k moři roztrhne pytel. Tahle situace dělá dost problémů i cestovkám a letošní sezóna ukazuje, že to je pro některé likvidační,“ nabízí vysvětlení Jiří Carba.
Portálům se navíc musí podařit přesvědčit zákazníky, že nákup dovolené u moře přes slevový server je bezpečný a že se z těchto akcí nebudou snažit profitovat cestovní kanceláře, které mají problém s cash-flow, a může jim tedy reálně hrozit krach. „Nákup dovolené přes slevový portál s sebou nenese žádná rizika. Spolupracujeme jen s prověřenými cestovními kancelářemi, které jsou samozřejmě pojištěné proti úpadku,“ říká Peter Irikovský, obchodní ředitel Slevomatu. Nedávný krach cestovní kanceláře Pradok však ukazuje, že ne všechny slevové servery se dokážou vyhnout krachující cestovce. Zájezdy do Řecka s Pradokem totiž figurovaly v nabídce minimálně pěti, převážně menších slevových serverů.
Dalším segmentem trhu, ve kterém letos výrazně vzrostla poptávka, je kategorie „zboží“. Slevové servery tak stále častěji nabízí oblečení a módní doplňky. „V této oblasti očekáváme v roce 2013 masivní rozšíření celkové nabídky. Nárůst oproti letošnímu roku by mohl být až dvě stě procent,“ dodává ze Peter Irikovský ze Slevomatu. Jednotlivé portály nabízejí starší kolekce předních značek, nebo ze zahraničí dováží a následně samy prodávají oblečení firem, které tu nemají tak rozšířenou prodejní síť.
Boj s agregátory trvá
I nadále probíhá boj slevových serverů s agregátory, které nabízejí přehled všech slev na trhu. Některé portály se zlobí, že agregátory jen parazitují na jejich práci a stále si zvyšují provize. „Agregátory nám nepřinášejí žádnou přidanou hodnotu a jen se přiživují na nabídkách slevových serverů, které musí zajišťovat opravdové slevy pro zákazníky. Jsou menší agregátory, se kterými se dá dohodnout na zajímavé spolupráci – bannerech, soutěžích... – ale jde o výjimky. Dokud se platila jen procenta z prodeje, tak to ještě šlo. Když si ale nechávají platit za každý proklik a cenu ženou neustále nahoru, tak už to rozhodně není fér,“ zlobí se Jiří Carba ze serveru Zapakatel. Per Kováčik z agregátoru Skrz.cz se však brání: „Není pravda, že bychom na slevových serverech parazitovali. Nabízíme jim reklamní prostor, který můžou nebo nemusí využívat. Pro některé slevové servery cena za propagaci roste, rostou ale i nám všechny vstupní náklady, ať už v reklamě na trhu, či na provozování služby. Investujeme také do vývoje. Výsledkem je spousta změn, které výrazně zvýšily konverzní poměr. To hraje slevovým portálům naopak do karet.“
Ať už má pravdu jedna, či druhá strana, jedno je jisté. Čechy zatím nakupování na slevových serverech neomrzelo. Můžeme proto očekávat, že částky, které lidé utratí za slevové vouchery, nadále porostou. Otázkou spíš zůstává, zda se dodavatelům služeb podaří využít tento prodejní kanál a udržet si alespoň část nových klientů, nebo si u slevových portálů domluví zničující podmínky, které jejich podnikání pošlou do pekla.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 9. 2016 2:26, Jarmila
Je to tak, že 3-4 největší slevové servery dělají 85% obratu v tomto segmentu a na ostatní servery jako slevomol, slevymax.cz, slevago atd. již zbývá jen agregovat zbytek...
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.