Poštovní spořitelnase rozhodla držet role inovátora a přináší další neotřelou technologii v tuzemském bankovnictví. Zpřístupnila svým klientům ovládání bankovních účtů prostřednictvím televizní obrazovky a dálkového ovladače. Novinka má ovšem řadu omezení. Týkají se jak požadavků na kvalitnější televizor, tak i připojení a klientského provázání na společnost Telefonica O2nebo na MicrosoftMedia Center. Bez splnění těchto podmínek se do zbrusu nového kanálu přímého bankovnictví nikdo nedostane. To potvrzují zástupci inovátorské banky i telekomunikační společnosti.
Demo verze TV Banky
Zdroj: Poštovní spořitelna
Televizní bankovnictví funguje podobně jako internetové bankovnictví, využívá i stejná přístupová hesla. Zabezpečení systému TV Bankymá být podle Petra Žákovce z ČSOBna stejně kvalitativní úrovni jako internetbanking. Zájemce o novou službu, musí mít k dispozici počítač s přeinstalovaným programem Microsoft Media Center nebo být v dosahu telekomunikačních služeb společnosti Telefonica O2. Druhý případ se týká oblastí, kde má tato telekomunikační firma natažené kabely, jak potvrzuje ředitel pro rozvoj internetové televize (IPTV) a obsahových platforem společnosti Telefonica O2 Czech Republic Michal Táborský. Potenciální uživatel TV Bankingu musí mít doma pevnou telefonní linku, nebo připojení ADSL od této společnosti.
Podmínkou je rovněž zakoupení služeb O2 TV od společnosti Telefonica, protože právě v její nabídce je TV Banka zakomponovaná. Stejně jako internetové bankovnictví, je i televizní bankovnictví od Poštovní spořitelny poskytované bezplatně v rámci balíčku služeb banky.
Zdarma toto bankovnictví v konečném součtu ale není. Povinným zakoupením služeb O2 TV divák i v té nejlevnější variantě měsíčně zaplatí minimálně 377 korun, respektive 448 včetně DPH. Jako náklad na bankovní služby tento poplatekale nejspíš nebude vnímat ten, kdo si O2 TV pořizuje především kvůli sledování televizních programů.
Demo verze TV Banky
Zdroj: Poštovní spořitelna
Klienti sice mohou využít některé z marketingových kampaní, které umožňují termínovanou slevu, dlouhodobě je ale třeba počítat alespoň s těmito měsíčními výdaji. Telekomunikační společnosttotiž s klienty sjednává poskytování služby se závazkem na řadu měsíců. Při jeho nedodržení musí klient doplatit rozdíl zvýhodněné a ceníkové ceny za každý započatý měsíc zbývající do uplynutí závazku.
Mezi dalšími požadavky, které je třeba splnit, aby klient mohl využívat TV Banku, je vybavení televizoremna určité technologické úrovni. Nemusí se zrovna jednat o nejnovější a drahé LCD televize nebo plazmové přijímače s digitálním příjmem. Podle Táborského lze využít i starší analogovou televizi s konektorem scart kvůli propojení na set-top-box. Další nutné hardwarové vybavení, tedy například set-top-box či modem klient získá od O2 objednáním služby O2 TV. Tím také telekomunikační společnost ospravedlňuje výši sazby za poskytovanou službu. „Rozhodně nyní neplánujeme vytvořit speciální klon O2 TV jen pro TV bankingtak, aby tato služba byla pro klienty za nižší cenu. TV Banku vnímáme jako další rozšíření našich služeb pro klienty O2 TV,“ vysvětluje Táborský. Snížení ceny podle něj neumožňují právě vysoké náklady na vybavení klienta hardwarem pro používání O2 TV.
Komu vyhovuje obsluha účtu přes internetbanking, nebude mít nejspíš mnoho důvodů, proč přejít na televizní bankovnictví. Zástupci Poštovní spořitelny i jejich obchodní partneři ovšem předpokládají, že novinka zaujme hlavně ty, kdo se bojí internetu nebo doma nemají počítač.
Poštovní spořitelna má nyní zhruba 250 tisíc uživatelů internetového bankovnictví. Telefonica O2 má přibližně 100 tisíc diváků O2 TV. Kolik společných klientů mají obě firmy, a tedy kolika uživatelů se novinka momentálně týká, nechce ani jedna společnost komentovat. Dá se ale předpokládat, že jich zatím desítky tisíc nebudou. Ostatně to potvrzuje i zkušenost ze zahraničí, kde se televizní bankovnictví už nějakou dobu nabízí (Nizozemí, Španělsko, Velká Británie). Ani tam se zatím nijak masivně nerozšířilo. Další bankou, která uvažuje o zavedení televizního bankovnictví v Česku, je podle mluvčího banky Tomáše Kofroně také Raiffeisenbank. "TV banku chceme nabízet, zatím je vše ale jen ve stádiu příprav," dodává Kofroň.
Věříte v rozšíření nového typu přímého bankovnictví? Které kanály přímého bankovnictví preferujete nejvíce vy? Které jsou podle vás nejlepší? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem