Platbě faktur a složenek se nejde vyhnout. Doba, kdy se s účtem za telefon, elektřinu nebo plyn muselo na poštu či do banky, je ale naštěstí pryč. V internetovém a mobilním bankovnictví lze všechny platby vyřešit na pár kliknutí. Díky novým technologiím navíc odpadá otravné přeťukávání čísel účtů a variabilních symbolů, při kterém se tak snadno udělá chyba. Jaké konkrétní nástroje tuzemské banky a fintechová společnost Twisto nabízí a jak si s jejich pomocí zjednodušit život?
QR kódy a skenování složenek
Nejrozšířenější ze způsobů pro snadnější platbu účtů představují QR kódy: QR je zkratka anglických slovíček quick response, tedy rychlá reakce. Jde o černobílý čtvereček, ve kterém může být zapsaných až sedm tisíc číslic nebo text o čtyřech tisících znacích. Snadno se do něj tedy vejde také číslo účtu, částka a další údaje potřebné pro platbu. Výhodou QR kódů je pak přesnost: nemusíte se obávat chybného přepsání čísla účtu nebo variabilního symbolu.
Načítání platebních údajů pomocí QR kódů dnes umí mobilní aplikace všech tuzemských bank. V aplikaci stačí vyhledat příslušnou funkci a poté QR kód vyfotit. Výsledkem je předvyplněný platební příkaz, který pak jenom potvrdíte. Jako první – v roce 2012 – zavedly čtení faktur pomocí QR kódů Komerční banka a Raiffeisenbank. V následujících letech se čtení QR kódů dostalo i do dalších bankovních aplikací. Vedle nejrozšířenějšího způsobu – ofocení kódu přímo z rozhraní aplikace, lze u některých bank načíst kód rovnou z e-mailu. Stačí jen prostřednictvím aplikace otevřít příslušný e-mail.
Čtení faktur, respektive QR kódů ale není jediné, co tuzemské banky nabízejí. Mobilní aplikace České spořitelny a UniCredit Bank umí také skenování složenek (poštovních poukázek typu A). Na platební údaje na složence jednoduše stačí namířit foťák a aplikace je automaticky zkopíruje do platebního příkazu.
Bez kódu? Twisto nebo Air Bank
V momentě, kdy nejste klientem České spořitelny či UniCredit Bank nebo chcete zaplatit fakturu, na které QR kód není, je ale řešení poskrovnu. Konkrétně pouze dvě: služba Šanon od Air Bank (podmínkou samozřejmě je mít u banky běžný účet) nebo služba Twisto Snap tuzemské fintech společnosti Twisto.
Služba Šanon funguje přes internetové bankovnictví, klienti s Malým i Velkým tarifem ji můžou využívat zdarma. Kromě focení mobilem lze faktury a složenky do Šanonu ukládat také jejich přetažením ze složky v počítači nebo zasláním na speciální e-mail. Šanon z dokumentu automaticky vygeneruje platební údaje a zapíše je do příslušných políček platebního příkazu. Dál už stačí jen potvrdit platbu.
Přeposlat fakturu pomocí pár kliknutí můžou také uživatelé služby Twisto Snap. Elektronické vyúčtování, například od mobilního operátora, stačí poslat na adresu plati@twisto.cz. Placení nejrůznějších faktur a účtů si tedy usnadní i ten, kdo nemá chytrý telefon. Další možností, jak Twistu fakturu předat, je vyfotit dokument v mobilní aplikaci Twisto. Vedle elektronických účtů, které vám přistanou v e-mailu si tedy Twisto Snap poradí i s klasickými papírovými doklady – od složenek přes pokuty.
Kromě načtení platebních údajů ale Twisto pomůže i s jejich úhradou. Služba Twisto jako taková totiž nabízí sloučení všech plateb, které uživatel během měsíce uskuteční, do jedné. To v praxi znamená následující: Twisto za své klienty v průběhu celého měsíce hradí nákupy v internetových i kamenných obchodech, v půlce dalšího měsíce pak musí klient účty s Twistem – jednou hromadnou platbou – vyrovnat. A stejný princip služba aplikuje také při placení nejrůznějších faktur za mobilní služby, zboží v e-shopech ale i pojištění nebo třeba SIPO. Jinak řečeno: není potřeba zabývat se každou jednotlivou fakturou zvlášť. Jakmile nějaký účet přijde, jednoduše ho nahrajete nebo přepošlete Twistu. Všechny platby se uloží do mobilní aplikace a navíc automaticky roztřídí podle kategorií. Příští měsíc všechno najednou – bankovním převodem nebo platební kartou – zaplatíte.
Čtení platebních údajů probíhá s pomocí robotů. „Využíváme kombinaci technologie od české firmy Rossum, který se specializuje na čtení údajů z faktur pomocí umělé inteligence a naší zákaznické péče. Data z faktur tedy čte stroj, ale kontrolují lidské oči, abychom stoprocentně eliminovali případné chyby. Touto kombinací dosahujeme oproti běžné platbě faktury přibližně 90 procent úspory času,“ vysvětluje šéf marketingu Twista Lukáš Janoušek.
Protože Twisto nabízí uživatelům tři typy zákaznických účtů, poplatek za využívání služby Twisto Snap se liší. Uživatele s bezplatným účtem Online přijde jedna faktura nebo složenka na deset korun, s účtem Standard za 49 korun měsíčně na pětikorunu. Kdo si za 99 korun měsíčně aktivují účet Premium, který vedle klasických služeb Twisto nabízí bezplatně také platební kartu nebo cestovní pojištění, má Twisto Snap zdarma.
Sdílejte článek, než ho smažem