Hádali se s pojišťovnou. Pomohla ombudsmanka

Petra Jaroměřská | rubrika: Co se děje | 4. 7. 2019
Spory mezi pojišťovnami a jejich klienty od února řeší speciální ombudsmanka. Na rychlejší a levnější řešení než u soudu už vsadila první stovka lidí.
Hádali se s pojišťovnou. Pomohla ombudsmanka

Řádně platil pojistné, jenže po úrazu přišla studená sprcha. Pojišťovna odmítla vyplatit plnění. Žádala, aby její klient navštívil lékaře vzdáleného desítky kilometrů od místa jeho bydliště. Ten ale dlouhou cestu odmítal absolvovat a tvrdil, že na to pojišťovna nemá nárok.

Spor se vlekl měsíce. Letos na jaře se do něj vložila Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven (ČAP). „Byl to jeden z prvních sporů, který jsme řešili. Nakonec to dopadlo ve prospěch pacienta po úrazu,“ říká první „pojistná ombudsmanka“ Alena Macková s tím, že víc podrobností nemůže sdělit. „Naše mlčenlivost je předpokladem důvěry spotřebitelů,“ zdůrazňuje.

Kancelář ombudsmana ČAP funguje teprve od letošního února. Jejím smyslem je předejít soudům a podpořit smírná řešení sporů. „Brzy dovršíme sto případů,” popisuje situaci Macková s tím, že zájem je obrovský. „Vidíme to i z telefonátů a e-mailů,“ dodává.

Od února se podařilo vyřešit a úspěšně uzavřít zatím deset případů. „Ať již ve prospěch klienta, anebo i proto, že spotřebitel se nakonec rozhodl pro jiné řešení bez naší účasti,“ tvrdí ombudsmanka. Zbytek případů se stále řeší.

Ve prospěch klienta dopadl například také spor, kdy pojišťovna odmítala vyplatit pojistné plnění, s tím, že pojistná smlouva se na jeho případ nevztahuje. „Vyjasnila se však příčina události a spotřebitel byl s řešením navrženým ombudsmankou spokojen,” popisuje Macková.

Případy 19 spotřebitelů musela kancelář odmítnout. „Šlo o případy, které buď nepatří do naší působnosti, anebo nejsou návrhy podány včas,“ bilancuje Macková. Do působnosti kanceláře nespadají například spory, které s pojišťovnami mají podnikatelé, je určena výhradně pro spotřebitele. Kromě toho pojistný ombudsman neřeší spory týkající se povinného ručení nebo související s životním pojištěním.

Hrajte na jistotu

Dohoda, nebo nic

Postup kanceláře při řešení sporu má svá pravidla. Nejdřív si člověk musí stěžovat přímo u pojišťovny nebo zprostředkovatele pojištění. Teprve když neuspěje, může se obrátit na Kancelář ombudsmana ČAP. Udělat to musí nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy svá práva uplatňoval u pojišťovny nebo zprostředkovatele.

Kancelář má na vyřízení sporu devadesát dnů, ve výjimečných případech se může lhůta protáhnout na 180 dnů. Ombudsmanka si vyžádá stanovisko druhé strany, snaží se vyjasnit, proč došlo ke konfliktu, jaká je jeho příčina, a najít pro obě strany přijatelné řešení.  „Spotřebitel ale může kdykoliv oznámit, že dál jednat nechce, a může se obrátit na soud,“ říká Macková. 

Nepodaří-li se dosáhnout dohody, angažmá ombudsmanky končí. „Stávající počet případů zvládáme ukončovat ve stanovených lhůtách, i když jde někdy o velmi složité záležitosti. Tak tomu bývá v případě úrazových pojistných událostí nebo pojistných událostí, které se týkají nemovitostí,“ říká ombudsmanka. „Zatím jsme na celou agendu ve třech. Předpokládám, že to bude stačit, nicméně nevylučuji, že se do budoucna rozrosteme,“ dodává Macková.

Rychlejší a zdarma

Poprvé s myšlenkou Kanceláře ombudsmana pojišťoven přišla ČAP už před více než deseti lety. Vzhledem k legislativní náročnosti dala myšlence reálný obraz až implementace směrnice Evropského parlamentu a Rady o alternativním řešení spotřebitelských sporů.

Funkční období ombudsmana je tříleté, do funkce může být jmenován opakovaně. Provoz kanceláře financuje Česká asociace pojišťoven z členských příspěvků. „Žádná pojišťovna nemá na naší činnost vliv. Financuje nás ČAP z prostředků členských pojišťoven a záruky nezávislosti jsou v institucionální samostatnosti Kanceláře ombudsmana a v tom, jak je upraveno postavení osoby ombudsmana, tedy že neodpovídá pojišťovnám,” vysvětluje Macková, která je jednou z největších tuzemských expertek na mimosoudní řešení sporů. Její kancelář je odpovědná ministerstvu průmyslu a obchodu, které ji zřídilo na základě pověření ČAP jako další pilíř mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Navíc kancelář nerozhoduje autoritativně a vede strany sporu ke smíru.

Alena Macková

Jana Macková, ombudsmanka ČAP

Alena Macková působí na Právnické fakultě Univerzity Karlovy. Celou svou profesní dráhu zasvětila otázkám fungování ochrany práv. Je uznávanou odbornicí v oblasti civilního procesu a alternativního řešení sporů. Zabývá se soudním řízením, postavením soudců, notářů, advokátů a dalších institucí justičního systému. Je autorkou a spoluautorkou desítek publikací (vysokoškolských učebnic, komentářů k zákonům a monografií, včetně těch cizojazyčných). Přednáší pro odbornou i laickou veřejnost.

Vedle Finančního arbitra, České obchodní inspekce, Českého telekomunikačního úřadu, České advokátní komory, Sdružení českých spotřebitelů a Energetického regulačního úřadu jde o další součást systému mimosoudního řešení sporů v Česku. V zahraničí jde o hojně využívaný a velmi efektivní nástroj. Jako příklad uvádí Macková Rakousko nebo Švýcarsko. I u nás se prý ale situace mírně zlepšuje.

„Počet soudních sporů je u nás stále patologicky vysoký, jde o statisíce občanskoprávních případů,“ říká sice Macková, která alevidí i to, kolik sporů je urovnáno bez soudů. „Sleduji statistiky České obchodní inspekce, Českého telekomunikačního úřadu nebo i ministerstva spravedlnosti, ty naznačují pokrok ve smyslu využívání alternativního řešení sporů, tedy že se jim daří ukončovat sporné záležitosti smírnou cestou, což je velmi příjemné zjištění,“ říká Macková.

Mimosoudní řešení sporů může mít svoje výhody pro všechny strany sporu, šetří čas, peníze a v neposlední řadě nervy. „Soudní spory jsou pro klienty nákladné, zdlouhavé a právně i emočně náročné. U nás jsou lhůty nesrovnatelně kratší a klient neplatí žádný poplatek,“ připomíná Macková.

Každoročně řeší pojišťovny tisíce stížností od svých klientů. Stovky kauz, kdy se poškozený rozhodne pojišťovnu zažalovat, končí u soudu. Případů, kdy pojišťovna žaluje klienta třeba proto, že neplatí pojistné, jsou dokonce desítky tisíc ročně.

Petra Jaroměřská

 Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Češi se ochudili o miliardy. Neměli životní pojištění

19. 4. 2024 | Radim Zelený | 1 komentář

Češi se ochudili o miliardy. Neměli životní pojištění

Úrazy, onemocnění, invalidita či úmrtí – pojistné události, za které loni Češi od pojišťoven dostali bezmála deset miliard korun. Mohlo to ale být mnohem víc. O miliardy Češi přišli,... celý článek

Trauma jako pracovní úraz? Soud řekl, kdy je nárok na odškodnění

10. 4. 2024 | Kateřina Hovorková

Trauma jako pracovní úraz? Soud řekl, kdy je nárok na odškodnění

Jste v práci svědkem nějaké nečekané dramatické události – začne hořet, kolega spadne z výšky nebo se ocitnete u dopravní nehody. Po čase se u vás projeví posttraumatický syndrom. Jde... celý článek

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

2. 4. 2024 | Petr Kučera

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

Od začátku dubna se rozšířil okruh vozidel, za které je nutné platit povinné ručení. Nově se může týkat i elektrických koloběžek, segwayů, zahradních traktůrků, motorových golfových... celý článek

S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění

2. 4. 2024 | Pavla Adamcová

S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění

Zatímco silné koloběžky a seqwaye mají mít od dubna povinné ručení, u elektrokol se naopak pravidla v Česku zmírní. Problém s výkonnějšími elektrokoly však může nastat za hranicemi.... celý článek

Vylepšete si havarijní pojištění. Co je GAP a allrisk

25. 3. 2024 | Martina Mádlová | 3 komentáře

Vylepšete si havarijní pojištění. Co je GAP a allrisk

Chcete si pořídit nový automobil a zajistit mu maximální ochranu? Běžné havarijní pojištění pro vás není úplně výhodné? Zamyslete se nad pojištěním GAP a allrisk. Oba typy pojištění... celý článek

Partners Financial Services