První klubová pojišťovna: Náklady jsme srazili na minimum

Daniel Tácha | rubrika: Publicistika | 11. 4. 2017 | 7 komentářů
Při získávání zákazníků – nebo přesněji – členů, nesází První klubová pojišťovna na pojišťovací agenty. Klienty přivádějí stávající členové. I když za to dostanou zajímavý finanční bonus, část pojistného zpět, náklady první české peer-to-peer pojišťovny jsou pod náklady kamenných korporátních pojišťoven.
První klubová pojišťovna: Náklady jsme srazili na minimum

Klasické pojištění se objevuje na konci sedmnáctého století. A mohlo by se zdát, že nic nového už se v něm nedá vymyslet. Princip je jednoduchý: počítáte, že s jistou pravděpodobností by se mohlo přihodit něco, co by vás mohlo poškodit. A sázíte na to, že se to opravdu stane. Proti vám stojí pojišťovna, která sází na to, že k takové události nedojde. Když pojistná událost nastane, vyplatí vám pojišťovna výhru – sjednané pojistné plnění. Pokud nenastane, vaše sázka propadne beze zbytku pojišťovně. Důsledek? „Klienti jsou motivováni hlásit pojišťovně co nejvíc škod. Pojišťovny zase na druhou stranu hledají cesty, jak vyplácet co nejméně pojistných událostí, a tak vymýšlejí složité výjimky z pojistných podmínek,“ vysvětluje Marek Orawski, předseda představenstva První klubové, pojišťovny, která se právě rok pokouší prorazit s jiným, inovativním konceptem pojištění.

Takzvaná peer-to-peer pojišťovna, jak se koncept jmenuje, si na rozdíl od klasické pojišťovny nenechává veškeré vybrané pojistné. Nejprve ho rozdělí na dvě části – tu menší spotřebuje na svůj provoz a zisk, v případě První klubové je to sedmnáct procent. Ze zbylých peněz se v první řadě vyplácejí pojistná plnění. A z toho, co zbude, se část nechává v rezervě a zbytek – v případě První klubové 75 %, – se rozdělí mezi klienty-členy. „Znamená to, že zájem peer-to-peer pojišťovny je úplně stejný jako zájem jejích členů – mít co nejmíň škod. Na tomto základě původně vzniklo pojišťovnictví, a to je jeho hlavní smysl,“ dodává Orawski. Že by vybrané peníze nestačily na pokrytí škod, se členové nemusejí obávat, pojišťovna musí splňovat podmínky České národní banky, a má tedy dostatek vlastního kapitálu a je zajištěna u velkých evropských zajišťoven.

Ve dvou se to lépe táhne, o třech nemluvě

Množství peněz, které První klubová svým členům vrací, je odstupňováno podle množství jejich pojistek, toho, jestli měli škodu, a také toho, jestli pojišťovně doporučí nového člena. V praxi loni každý klient pojišťovny, který neměl škodu a doporučil nového člena, získal v roce 2016 v průměru zpět 42 procent toho, co zaplatil. Kdo nikoho nedoporučil, dostal zpět 28 procent.

Typickým klientem První klubové pojišťovny je podle Marka Orawského člověk, který rozumí možnostem sdílené ekonomiky a umí si spočítat, že je pro něj výhodnější a jednodušší se spojit s ostatními.

„Do pojišťovny jsem doporučila dva nové členy. Náklady za pojistné jsem si i tím snížila o 40 procent. Ze zaplaceného pojistného ve výši 15 480 korun mi pojišťovna vrátila 6673 korun,“ říká podnikatelka Lucie Kostková. U První klubové má pojištěné auto, domácnost a sjednala si i úrazové pojištění.

První klubová pojišťovna je první licencovaná univerzální peer-to-peer pojišťovna v Česku. Nabízí pojištění aut, majetku, úrazu a odpovědnosti. Na rozdíl od korporátních pojišťoven funguje spíše jako platforma pro sdružování lidí, kteří se jistí navzájem, díky vlastnímu kapitálu ale může krýt i velké škody. Majoritním akcionářem První klubové pojišťovny je finanční skupina RSJ, spojená s miliardářem Karlem Janečkem.

Více informací

Méně pohrom

O rozšiřování členské, nebo chcete-li klientské, základny se do značné míry starají členové sami. Díky tomu má peer-to-peer pojišťovna v porovnání s klasickými pojišťovnami, které pojištění nabízejí s využitím sítě zprostředkovatelů, výrazně nižší náklady. Navíc se pojištění sjednává, vyřizuje i platí výhradně přes internet. Podle Orawského je pro mnohé z nových klientů princip peer-to-peer něco jako „zjevení“. „Říkají, že na obdobnou nabídku čekali a že jsou z ní nadšení. Díky svému modelu fungování jsme podstatně levnější než všechny klasické pojišťovny,“ tvrdí Marek Orawski.

Statistiky navíc po roce fungování naznačují jednu zajímavou věc. Jejím členům se zřejmě stává míň nepříjemných věcí než ostatním lidem. „Měli jsme třikrát až čtyřikrát nižší škodní frekvenci,“ říká Marek Orawski. Jak si to vysvětlit? „Lidé se u nás chovají odpovědněji. Protože jim dáváme najevo, že na nich nechceme vydělat, nemají potřebu chtít vydělat na nás,“ interpretuje statistiky Orawski. Možné to je. Možná si cestu k první peer-to-peer pojišťovně nacházejí lidé, kteří už odpovědnější jsou. Vysvětlení a především potvrzení těchto údajů ale přinesou až čísla z dalších let.

Připraveno ve spolupráci s První klubovou pojišťovnou.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+14
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 4. 2017 12:37, PRVNÍ KLUBOVÁ

Pozvánky slouží především pro přátele a známé členů, a fungují jako doporučení. Ti, kteří nikoho neznají se mohou požádat o členství zde: http://www.prvniklubova.cz/cs/clenstvi.aspx

Zobrazit celé vlákno

+5
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 4. 2017 16:01, stenly

Nabízím pozvánku do této pojišťovny tomu kdo nemá žádné škody a nechce zbytečně platit pojišťovnám peníze. Více na zamestnani001@seznam.cz

-7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Vylepšete si havarijní pojištění. Co je GAP a allrisk

25. 3. 2024 | Martina Mádlová | 3 komentáře

Vylepšete si havarijní pojištění. Co je GAP a allrisk

Chcete si pořídit nový automobil a zajistit mu maximální ochranu? Běžné havarijní pojištění pro vás není úplně výhodné? Zamyslete se nad pojištěním GAP a allrisk. Oba typy pojištění... celý článek

Stárneme. Pojišťovny proto ročně vyplácejí stamiliony navíc

11. 3. 2024 | Radim Zelený

Stárneme. Pojišťovny proto ročně vyplácejí stamiliony navíc

Pojišťovny loni na životním pojištění vyplatily téměř 10 miliard korun. Každý rok se částka vypláceného plnění zvyšuje. „Největší nárůst evidujeme u plnění za vážná onemocnění, invaliditu... celý článek

S věkem přichází kromě zkušeností i stáří. Češi se bojí ztráty soběstačnosti

26. 2. 2024 | Michal Korejs

S věkem přichází kromě zkušeností i stáří. Češi se bojí ztráty soběstačnosti

Život lidí v Česku se prodlužuje. V důchodu tak velmi pravděpodobně strávíme až o 10 let víc než naši prarodiče. Zní to jako pozitivní zpráva. Dlouhověkost ale s sebou přináší i obavy.... celý článek

Dálniční známku už máte? Pozor na předražené e-shopy

19. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ

Dálniční známku už máte? Pozor na předražené e-shopy

Když si koupíte elektronickou dálniční známku mimo oficiální státní web eDalnice.cz, může se vám výrazně prodražit. Opakovaně na to upozorňuje na to ministerstvo dopravy spolu s Českou... celý článek

Největší pojišťovny v Česku. Žebříčky za rok 2023

14. 2. 2024 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Největší pojišťovny v Česku. Žebříčky za rok 2023

Trh pojištění v Česku loni stoupl meziročně o 7,1 %, celkový předpis smluvního pojistného dosáhl 168,49 miliardy korun. Vyplývá to z předběžných údajů za rok 2023, které podle své metodiky... celý článek

Partners Financial Services