Česká obchodní inspekce pravidelně upozorňuje na závadné výrobky i nepoctivé obchodníky. Nyní spotřebitele varuje před nákupem prostřednictvím Českého mincovního obchodu. Ten tuzemským zákazníkům už několik let nabízí nejrůznější pamětní mince a medaile. Za léta působení firmy narůstá počet stížností na její prodejní praktiky: jen od roku 2015 jich Česká obchodní inspekce eviduje třiaosmdesát. Nyní ČOIka mincovnímu obchodu udělila pět pokut za bezmála 1,6 milionu korun.
Sběratelem raz dva
„V drtivé většině šetřených podnětů naši inspektoři takzvanému Českému mincovnímu obchodu prokázali užití agresivní obchodní praktiky, která spočívá v zasílání nevyžádaných zásilek,“ říká Jan Řezáč, ředitel České obchodní inspekce pro Plzeňský a Karlovarský kraj.
Převážnou část stěžovatelů tvoří podle inspekce senioři. Ty firma oslovuje prostřednictvím reklamních letáků s nabídkou na zaslání pamětní mince za zvýhodněnou cenu – obvykle kolem dvou tří stovek. Součástí této nabídky je i předvyplněná objednávka, kterou stačí odeslat na adresu zástupce společnosti. Následně přijde balíček, ve kterém ale zákazník místo jedné objednané mince často najde mince dvě. Samozřejmě i s výzvou k zaplacení druhého neobjednaného kousku. Za tři týdny navíc přijde balíček od Českého mincovního obchodu znovu.
Spolu s objednávkou totiž většina lidí nevědomky odešle také souhlas se zařazením do takzvaného sběratelského servisu. „Důležité informace v nabídkových kuponech bývají uvedené nesrozumitelných způsobem nebo je lze vzhledem k umístění textu a jeho formulaci snadno přehlédnout,“ upozorňuje mluvčí ČOIky Jiří Fröhlich. V praxi Český mincovní obchod text o zařazení do sběratelského servisu nejraději schovává na vnitřní stranu obálky.
Ceny dalších zaslaných mincí ale už tolik výhodné nebývají. Nejčastěji si za ně obchod účtuje částky kolem tisícovky. Pokud zákazník za nevyžádané zboží nezaplatí, ve schránce mu přistane několik upomínek. Poté Český mincovní obchod předá celou věc inkasní agentuře, která po zákazníkovi začne vymáhat dluh.
Vedle pochybného postupu při zasílání zboží ale ČOIka upozorňuje také na kvalitu nabízených mincí a medailí. Další pokutu ostatně inspekce vyměřila za užití klamavé obchodní praktiky: obchod vydával kámen na pamětní minci za český granát, ačkoli o tento kámen nešlo.
Jen pokuta
Na víc než ukládání pokut, například podání návrhu na odebrání živnostenského oprávnění, ovšem Česká obchodní inspekce nemá pravomoc. Problém je, že ačkoli jde o Český mincovní obchod, prodejcem je společnost HMK GmbH se sídlem ve Švýcarsku. „U švýcarské firmy HMK GmbH dlouho nebylo možné realizovat kontrolu, neboť společnost byla zcela nekontaktní. To bránilo efektivnímu prošetření několika desítek spotřebitelských podnětů a zjednání nápravy ze strany kontrolované osoby. Na základě intenzivní mezinárodní spolupráce došlo v roce 2015 k průlomu, kdy ČOI kontaktoval právní zástupce společnosti a následně tak mohlo dojít k řešení konkrétních případů,“ vysvětluje Jiří Fröhlich.
V Česku má firma HMK GmbH pouze partnerskou společnost, která pro ni zajišťuje servisní činnost. Ta spočívá v poskytování zákaznických služeb jako vyřizování objednávek, reklamace nebo vracení výrobků v důsledku odstoupení od smlouvy.
Pokud jde o vyměřené pokuty, k šestnáctému listopadu uhradil Český mincovní obchod částku 530 tisíc korun. Další pokuty ve výši jednoho milionu korun ještě nejsou po splatnosti, o jejich uhrazení ale nakonec zřejmě rozhodne soud. „Podle dostupných informací společnost vystupující jako Český mincovní obchod s rozhodnutím České obchodní inspekce nesouhlasí a podává proti rozhodnutí ČOI žaloby ke správnímu soudu,“ uvedla ČOIka.
Jaká je obrana?
Vzhledem k výše uvedenému proto Česká obchodní inspekce radí: nenavazovat s podobnými prodávajícími žádné obchodní vztahy. Co ale dělat, když vám neobjednaný balíček se složenkou přistane ve schránce? Obecně platí, že kupující má povinnost zaplatit pouze za zboží, které prokazatelně objednal. V opačném případě jde o neobjednané plnění, spotřebitel proto nemusí posílat zboží na svoje náklady zpět. Pokud dojde na spor, společnost musí dokázat, že se spotřebitelem ohledně konkrétního produktu uzavřela smlouvu.
Když ale člověk (byť nevědomky) odsouhlasí pravidelné zasílání nějakého zboží, o nevyžádanou zásilku nejde. Stejně jako u jiných smluv uzavřených na dálku tady ale platí právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodů: do čtrnácti dní od doručení zásilky. Úplné zrušení opakovaného zasílání zboží pak musí proběhnout způsobem ujednaným ve smlouvě nebo v obchodních podmínkách: v těch Český mincovní obchod pro odstoupení od smlouvy o sběratelském servisu stanovuje lhůtu jednadvaceti dní od převzetí posledního balíčku.
Oznámení o odstoupení od smlouvy se vždy vyplatí odeslat doporučeně – abyste měli v ruce důkaz. Když ani poté, co od smlouvy o sběratelském servisu odstoupíte, nepřestanou mince chodit, půjde už o neobjednané plnění popsané výš.
Jestliže namísto balíčku s mincí dorazí výzva od inkasní agentury, nepanikařte. Vymahačské společnosti se sice často ohánějí exekuční terminologií, na vás ani váš majetek ale nemůžou. Platí, že pokud má být pohledávka vymahatelná, musí nejdřív proběhnout soud a padnout rozsudek, který uloží povinnost dluh ve stanovené výši zaplatit.
Vedle zmíněných kroků se vyplatí požádat také o vyřazení osobních údajů z databáze společnosti – opět písemně a doporučeně. Souhlas se zpracováním osobních údajů musí společnost respektovat. „Pakliže bude společnost nadále i po této písemné výzvě proti vůli spotřebitele nakládat s jeho osobními údaji, bude žádoucí se neprodleně obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů s podáním podnětu,“ radí spotřebitelské sdružení dTest.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
3. 12. 2018 16:42, Jirka
Taky mi chodí nabídky od Českého mincovního obchodu. No jen jsem si to trochu přečetl a bylo mi jasné, která bije. Prostě šmejdi.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
3. 12. 2018 18:57, Tomáš Smolík
Hlavně pozor na penězokazi z ČNB !
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.