Změny v Účtenkovce: Počet vyšších výher klesne, přibydou drobné

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 15. 11. 2019 | 4 komentáře

Počet výher i šance uspět sice stoupne, atraktivních cen ale bude méně. Tak lze shrnout změny ve státní loterii Účtenkovka, které přichystalo ministerstvo financí.

Od prosince stoupne počet výher, které jsou každý měsíc rozdělovány, z dosavadních 21 025 na 30 215, tedy o třetinu. „Při průměrném počtu zaregistrovaných účtenek 45 měsíčně se šance na výhru v případě středně aktivního hráče zvýší z 1:15 na 1:10,“ říká mluvčí ministerstva Michal Žurovec.

Celková hodnota výher se nezmění – tedy v součtu pět milionů korun plus věcná cena v podobě automobilu v hodnotě kolem 400 000 Kč (pro dalších půl roku půjde o Ford Focus Trend EcoBoost v provedení kombi, doteď šlo o Toyota Auris Touring Sports).

Stejně jako doteď zůstávají jedna výhra v hodnotě milion korun, jedna za 300 000 Kč, jedna za 200 000 Kč a jedna za 100 000 Kč.

Na polovinu ale klesne počet výher v hodnotě 20 000 Kč. Doteď se jich losuje dvacet, od prosince jenom deset. Klesne i počet výher v hodnotě 1000 Kč – z dosavadního tisíce na dvě stě.

Kompenzací má být vyšší počet výher v nejnižší hodnotě 100 Kč – doteď jich bylo dvacet tisíc, nově to bude třicet tisíc.

Rozložení výher v Účtenkovce

výhrapočet výher doteďpočet výher nově (od prosince)
1 000 000 Kč11
auto11
300 000 Kč11
200 000 Kč11
100 000 Kč11
20 000 Kč20 10
1 000 Kč1000200
100 Kč20 00030 000

„Ministerstvo nově může uspořádat i mimořádné slosování o speciální výhry, pokud se rozhodne soutěžící překvapit dalším slosováním, a to například o ceny z prostředků za dosud nakumulované nevyzvednuté výhry,“ dodává Žurovec.

Anketa

Hrajete Účtenkovku?

Už před pád dny ministerstvo oznámilo, že omezí počet účtenek, který může každý hráč registrovat za jeden měsíc. Nově zavádí limit 500 účtenek, doteď omezení neexistovalo.

Jak už v květnu upozornil web Peníze.cz, nejaktivnější hráč zaregistroval během dubna víc než 12 tisíc účtenek. Každý den tak musel zadat do systému v průměru 416 účtenek. Od jednoho obchodníka lze přitom zadat jenom jednu účtenku denně, přičemž třeba jednotlivé prodejny velkých řetězců se pořád počítají jako jediný obchodník.

Limit ale půjde dál obcházet tím, že lidé můžou vkládat účtenky na víc účtů bez ověření totožnosti. Teprve když vyhrají některou z vyšších cen, musí totožnost ověřit.

„I nadále budeme důsledně dohlížet na to, aby každý hráč měl pouze jeden hráčský účet, a to například prostřednictvím ověřování totožnosti v případě významnějších výher,“ říká k tomu mluvčí ministerstva.

„Cílem inovací je udržet vysoký zájem o soutěž, přilákat nové soutěžící a vyvrátit veškeré pochybnosti o tom, že jsou pokusy o obcházení pravidel loterie tolerovány,“ dodává mluvčí.

Další možnost, jak snadno přijít k účtenkám, ministerstvo neomezí: Jde o možnost „vyrábět“ účtenky třeba jenom s haléřovou hodnotou. „Existují zcela legitimní obchodní modely, které mohou generovat účtenky v hodnotě nižší než jedna koruna,“ tvrdí ministryně financí Alena Schillerová.

Jako příklad uvádí „obchodní zastoupení neevidujícího poplatníka poplatníkem tržby již evidujícím (v souvislosti s tím, že dosud nenaběhla zbývající fáze elektronické evidence tržeb)“ nebo vracení lahví a podobně. „Vylučovat tyto tržby by nepředstavovalo systémové řešení, ale ústupek případným podvodníkům, na které však finanční správa má dostatečné nástroje již nyní,“ vysvětluje ministryně.

Účtenkovka má za cíl podpořit elektronickou evidenci tržeb. Ta se od května 2020 rozšíří na prakticky všechny zbývající podnikatele, kteří přijímají hotovost.

Loterie funguje od října 2017 a aspoň jednou od jejího startu se zapojil skoro milion lidí. Pravidelně se však účastní jenom kolem 350 tisíc lidí, zájem postupně klesal. Dnešního slosování se zúčastnilo 339 470 aktivních soutěžících, kteří zaregistrovali 14,5 milionu účtenek splňujících pravidla.

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

28. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

Nová kampaň využívá srovnávací reklamu. Velikonoční ceny v Lidlu a Penny přitom porovnal sám Lidl, a to dlouho před Velikonocemi. Je to v pořádku?

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

27. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

Cena čokolády v obchodech za poslední rok stoupla už asi o 15 procent. Výraznější růst ale teprve přijde, shodují se analytici i prodejci. Důvodem je raketové zdražování kakaa na komoditní... celý článek

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

26. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

Velký pátek a Velikonoční pondělí – zákaz prodeje má pro každý svátek jiná pravidla. Tady je přehled pro rok 2024.

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

Obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii tento týden prohrál dlouholetý spor s konkurentem Lidl. Tamní soud s konečnou platností potvrdil, že logo jeho věrnostního programu Clubcard... celý článek

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

Chaos v cenách, bloudění po prodejně, špinavé a nedostupné košíky, ohmatané pečivo... V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.

Partners Financial Services