Akční plán. Stát chce podpořit elektromobily

Monika Hájková | 13. 9. 2017 | 4 komentáře

Vláda chystá opatření, která mají zvýšit počet elektromobilů na českých silnicích. Návrhy jsou součástí Akčního plánu o budoucnosti automobilového průmyslu, který je nyní v meziresortním připomínkovém řízení. Vláda by o něm měla rozhodovat ještě na podzim.

Akční plán. Stát chce podpořit elektromobily

Na konci roku 2016 bylo v Česku registrovaných víc než pět milionů osobních automobilů, z toho necelá tisícovka elektromobilů. Důvodů, proč tuzemští řidiči spoléhají především na auta na benzin či naftu, přitom může být hned několik: nedostatečná dobíjecí síť, krátká dojezdová vzdálenost nebo vyšší pořizovací cena elektroaut – nejlevnější elektromobil, čínský ZD D1 s maximálním dojezdem 120 kilometrů, pořídíte za 449 tisíc korun, druhý v pořadí je Volkswagen e-Up! s dojezdem 160 kilometrů, který aktuálně přijde zhruba na 640 tisíc korun.

Řada států proto nákup elektromobilů dotuje – například Německo přispívá na pořízení elektroautomobilů čtyřmi tisíci eur (zhruba 104 tisíc korun). Tři tisíce eur (zhruba 78 tisíc korun) dostanou němečtí řidiči na hybrid se zástrčkou. S přímou podporou nákupu elektroaut počítá i vládní Akční plán. Další návrhy přitom vychází z Národního akčního plánu čisté mobility, na kterém spolupracovalo Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Anketa

Kde vidíte největší slabinu elektroaut?

Daňové úlevy

Vedle dotací na pořízení vidí stát jako nejúčinnější formu podpory dlouhodobé daňové úlevy. Aktuálně stát zvýhodňuje pouze firmy a podnikatele, kteří využívají auta na alternativní pohon k výdělečné činnosti – odpouští jim silniční daň. Podle Akčního plánu jde ovšem o slabou motivaci – odpuštěná částka totiž není nijak závratná.

Do budoucna se proto nabízí možnost odpočtu DPH nebo zrychlené odepisování elektromobilů. Podle dokumentu navíc Ministerstvo dopravy zpracovává analýzu zpoplatnění dopravy. „Česko v současnosti, na rozdíl od řady jiných evropských zemí včetně například Bulharska, nemá plošně zavedenou silniční daň nebo registrační poplatek v dostatečné výši. Tedy nástroje, kterými by se (v ČR stárnoucí) vozový park dal regulovat (a kde by elektromobil mohl být zvýhodněn),“ píše se v dokumentu.

Lepší parkování a odpuštění poplatků

Na rozšíření počtu elektromobilů chtějí zákonodárci spolupracovat také s městy. Vedle zavedení nízkoemisních zón má jít například o budování vyhrazených parkovacích míst. Návrh počítá i s tím, že elektroauta dostanou povolení jezdit v pruzích vymezených pro městskou hromadnou dopravu a taxíky. Zatím jde pouze o návrhy, konkrétní opatření mají ministerstva zavést ve spolupráci s kraji a obcemi během příštího roku.

Zavedení nízkoemisních zón ovšem záleží především na vůli jednotlivých měst.

S výše uvedenými návrhy souvisí také potřeba elektroauta v provozu jednoznačně rozeznat. Do konce roku proto stát nachystá barevně odlišné registrační značky.

Motivaci k pořízení elektroauta má tuzemským řidičům přinést také odpuštění některých poplatků, promíjet se přitom začnou už od příštího roku. Majitelé elektroaut tak ušetří za dálniční známku, která letos řidiče osobních aut přišla na patnáct set korun za rok. Podle dokumentu jde o opatření s omezeným dopadem na veřejné rozpočty, ale významnou symbolickou hodnotou vůči veřejnosti.

Vedle dálničních poplatků ušetří majitelé elektromobilů také při registraci auta. Stát jim odpustí poplatek za zápis do registru vozidel, který aktuálně dělá 800 korun. Poplatky za zápis do registru vozidel vybírají obce. Vláda proto uvažuje, že bude jejich ztrátu obcím kompenzovat.

Dotace a operativní leasing

Loni na podzim rozdávalo Ministerstvo životního prostředí celkem 100 milionů na nákup vozidel s alternativním pohonem – elektroaut, plug-in hybridů a vozů na stlačený zemní plyn. O příspěvek ovšem mohly žádat pouze kraje, obce a jimi zřízené organizace. „U elektromobilů bude podpora pro osobní auta do 3,5 tuny činit 220 000 korun, u plug-in hybridů 200 000 korun a u vozů na CNG 50 000 korun. Vyhrazených 100 milionů plánujeme rozdělit v poměru 80 ku 20. Větší část prostředků by měla směřovat na elektromobily a plug-in hybridy, druhá část na auta s pohonem na CNG,“ popisoval loni ministr Brabec systém rozdělování peněz. Peníze z Národního programu Životní prostředí mohly kraje a obce čerpat do konce letošního března. Ministerstvo má v plánu ještě další dvě kola dotací – na podzim 2017 a 2018.

Dobíjecí stanice od EU

Evropa to platí

S rozšířením počtu dobíjecích stanic pomůže Česku Evropská unie. Evropská komise před pár týdny schválila dotaci 45 milionů eur, tedy něco přes miliardu korun na výstavbu čerpacích a dobíjecích stanic pro nízkoemisní vozidla – auta na elektřinu, CNG, LNG či vodík. Peníze by mělo Česko vyčerpat během příštích šesti let.

Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu přitom počítá s kombinací dotace a operativního leasingu. To dosud nebylo možné. „V posledních letech stoupá podíl využití operativního leasingu u flotil firemních zákazníků. Podíl operativního leasingu postupně roste i u subjektů státní správy (města, obce, státní/městské společnosti) a fyzických osob. Umožněním kombinovatelnosti přímé dotace pro nákup elektromobilů s operativním leasingem lze předpokládat vyšší zájem municipalit o tuto podporu,“ stojí v materiálu.

Stejný přístup mají zajistit i další ministerstva, která budou napříště podpůrné programy vypisovat. Sedmdesát až 217 tisíc korun na pořízení elektromobilů rozdávalo například také Ministerstvo průmyslu a obchodu. O dotaci mohly žádat malé, střední i velké podniky. V prvním kole Výzvy bylo připravených osmdesát milionů korun, v druhém pak sto padesát milionů.

Výhledově by mohlo dojít také k rozšíření okruhu subjektů, které budou moct dotaci čerpat – vedle krajů, obcí a jimi zřízených organizací například i místní akční skupiny (společenství občanů, lokálních neziskových organizací, podniků a veřejné správy.)

Co si o státní podpoře vozů na alternativní pohon myslí zástupci automobilek, ekonomové a další odborníci?

Líbil se vám článek

+4
Ne
Ano

Diskuze

18. 9. 2017  |  12:50  |  Platypus Norwegicus

Dojezd 200-500km neni s dnesnimi baterkami problem. Hodilo by se vice nabijecich stanic. Zvlaste pak na parkovistich na sidlistich pred panelaky. Topeni se pouziva benzinove, nebo plynove a u nejnovejsich elektromobilu s nejvetsimi akumulatory i elektricke. Principialne by slo topit i drevem :-). Spotreba elektrickeho topeni muze snadno poklesnout na polovinu, kdyz se pouzije tepelne cerpadlo, ktere stejne (pod krycim nazvem klimatizace) ve velkem mnozstvi aut uz je. Stat podporuje elektromobily naprosto uzasne. Pokud se rozhodnete prestavet si auto na elektiku (tedy vyhodit motor, vyfuk, chladic a dlasi veci a dat misto nich elektromotor o stejnem vykonu a baterky, ktere pro dojezd pod 100km muzou mit stejnou hmotnost), tak stravite rok zivota litanim po uradech a zaplatite za papirovani 200 tisic korun. Upozornuji na to, ze ackoliv se urady ohaneji hmotnosti, tak pri prestavbe na LPG (individualni za 5000 Kc technicka + 1000 Kc za zapis) se pridava nejakych 40-100kg hmotnosti skrtem pera. Kdyby timto zpusobem stat podporoval produkci potravin, tak uz tu mame hladomor, jako v Severni Korei.

14. 9. 2017  |  00:39  |  jezevec

elektromobily mají smysl ve velkých flotilách, kde se na malém okruhu pohybují desítky vozidel, která jsou vzájemně zaměnitelná, a vždy jich je několik (několik desítek) rezervních. a taky mají servisní zázemí - schopný během jednotek minut vystartovat s náhradní baterkou nebo náhradním autem. tedy pošta, taxislužba, městský kurýr, veřejná městská doprava, městská policie. elektromobilita jako auto do rodiny je naprostá hovadina. někde mi to zkysne a už se nehnu - to jako je auto? před sto lety možná, dneska potřebuji hlavně s logicky očekávatelnou jistotou dojet, a to je přesně to co elektromobil zásadně nenabízí. nikam s tím nedojedu, takže to může fungovat jako nějaké třetí či čtvrt auto v rodině, v podstatě na hraní a na drobné popojíždění kolem baráku. to by ale muselo stát pár kaček, a ne stát jako normální auto + benzín na cestu na měsíc a zpátky. to už radši dotujte elektřinu na topení, než tyhle nesmysly.

Vložit komentář

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK