Evropská jízdenková loterie

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 4. 8. 2017 | 7 komentářů
Ostuda sjednocené Evropy: obstarávání lístků na mezistátní vlaky je pořád peklo.
Evropská jízdenková loterie

Zkoušeli jste někdy dojet vlakem dál než na Kokořín? Dejme tomu do sousedního státu nebo třeba až za jeho hranice? (Mimochodem: z Břeclavi jsou Maďarsko, Slovinsko i Chorvatsko pořád blíž než ten Kokořín.) Zkuste to a dozvíte se, že navzdory všemu technologickému pokroku to není o moc jednodušší než za časů Verneova dobrodruha Philease Fogga:

Na e-shopu Českých drah je nedostupné povážlivé množství jízdenek do sousedních zemí, někdy nekoupíte dokonce ani lístek na přímý vlak a s denním předstihem (Ostrava–Varšava). Šance na nalezení jízdenky klesá s každou překročenou hranicí, pořád se přitom bavíme o přímých vlacích s posádkou Českých drah (Brno–Budapešť, Praha–Záhřeb). Nejenom, že všechny tyhle jízdenky nejdou přímo objednat, ale není vidět ani cena, kterou by člověk zaplatil na přepážce.

Podobně nemohoucí jsou portály zahraničních dopravců: web Deutsche Bahn nespočítá cenu většiny spojení mezi Mnichovem a Benátkami, což je obvykle sedmihodinová cesta s jedním přestupem. Rakouské dráhy vám online zabookují pouze ty spoje mezi Vídní a Římem, které jedou přímo, a těch je menšina.

Když už weby dopravců anebo portály jako B-Europe.com něco najdou, čeká vás loterie: můžete si koupit levnější jízdenku na přesně stanovené vlaky, anebo až dvakrát dražší lístek, se kterým máte stejnou volnost jako při vnitrostátním cestování. Pokud tedy jedete s přestupem a nechcete vyhazovat zbytečně, připravte se na studium obvyklých zpoždění na šotoušských webech.

Situaci dále komplikuje byzantský systém slev, které se liší stát od státu, a kvůli kterým daťáci z Rozhlasu vzdali pokus aspoň hrubě srovnat, jak drahé jsou kde v Evropě vlaky.

Nakoupeno? Pořád nemáte vyhráno. V Česku stačí nechat průvodčího pípnout inkartu, na Slovensku musíte jízdenku ukázat na displeji telefonu, v Maďarsku ji potřebují vytištěnou a označenou českým průvodčím ještě před opuštěním České republiky. Bavíme se o té samé jízdence v tom samém vlaku.

Takhle nevypadá jednotný trh. Takhle vypadá cestování mezi znepřátelenými povstaleckými oblastmi nějakého ukrutně byrokratického chanátu.

Volný pohyb a jednotný trh? Občas to chce popostrčit

Návody na pozitivní přístup k životu velí vnímat problémy jako příležitosti – a tady se otevírá jedinečná příležitost pro Evropskou unii, jak se relativně levně zapsat do srdcí Evropanů. Vytvořením systému, který by nejenom maximálně zjednodušil nákup přeshraničních jízdenek, ale taky aspoň částečně harmonizoval obchodní podmínky.

Proč je to příležitost zrovna pro veřejnou instituci, a ne soukromníky? Kdyby v tom byl schovaný balík peněz pro podnikatele, podobná služba už by nejspíš fungovala. Železniční doprava bývá sama o sobě dotovaná a skrývá na rozdíl od letenek malý prostor pro provize, natož pro zavádění nových technologií a procesů, které by sjednocení umožnily. Jak to ale u infrastruktury bývá, navzdory malé marži pro provozovatele poskytuje těžko vyčíslitelné pozitivní externality. Jednoduché nakupování přeshraničních jízdenek by zjednodušilo cestování za prací i poznáním, Evropanům ušetřilo čas a mimoevropským turistům zpřátelštělo kontinent.

Narubali jsme vám!

Chytré čtení na víkend

Vyvezli jsme vagony hlušiny. A vám můžeme každý pátek poslat to nejryzejší čtení, které pro vás v hlubinách českého i světového internetu vytěžil šéfredaktor Finmag.cz Michal Kašpárek.

Přihlaste se k odběru našeho pravidelného newsletteru.

Čtení na víkend

 

Proč je to mezi veřejnými institucemi příležitost právě pro Unii? Protože vznikla s cílem usnadnit volný pohyb osob a sjednotit trh. Tyhle vznešené myšlenky nestačí prosazovat pasivně zrušením bariér. Trhu je někdy zapotřebí aktivně pomáhat; v tomto případě ho přímo vytvořit.

Je to taky právě Evropská unie, která prosazuje konkurenci na evropských železnicích. To má krom výhod i nevýhody – bez clearingového systému se do více nepřenosných jízdenek u různých dopravců drolí i cesty po jedné zemi, natož za hranice.

Ta samá Evropská unie navíc otevřeně usiluje o přesun dopravy ze silnic a oblohy na železnice, například prostřednictvím investic do vysokorychlostních tratí. Dotace do infrastruktury jsou slušná páka na národní i soukromé dopravce: my vám pomůžeme vybudovat cesty pro vaše vlaky, ale vaše e-shopy zato budou mít takovéhle aplikační rozhraní.

Ostatně: k čemu bude možnost prosvištět až třísetkilometrovou rychlostí z Lisabonu do Rigy a z Rigy do Neapole, pokud se budou jízdenky pořád obstarávat stejně pomalu jako zájezd s Čedokem v roce 1930?

Michal Kašpárek

Autor článku Michal Kašpárek

Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný Finmag. Od jara... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+44
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 8. 2017 8:14, k p

Vážený cestující,

zpáteční jízdenka se slevou City star stojí 284,- Kč (s měsíční platností).



Zakoupíte pouze na mezinárodní pokladně ČD

+1
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

4. 8. 2017 23:46

"Takhle nevypadá jednotný trh. Takhle vypadá cestování mezi znepřátelenými povstaleckými oblastmi nějakého ukrutně byrokratického chanátu."
Omyl pisálku tehle je důkaz že EU se svím tichým rozdělením existuje.

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

25. 4. 2024 | Petr Kučera

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

Cena elektrické energie pro domácnosti v Česku byla v loňském druhém pololetí nejvyšší v Evropské unii, pokud zohledníme odlišnou kupní sílu v jednotlivých státech. Vyplývá to z dnes... celý článek

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

23. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

Česká národní banka dala pokutu čtyři miliony korun společnosti Profi Credit Czech, poskytovateli spotřebitelských úvěrů pod názvy Pojištěná půjčka a Razdva půjčka.

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

23. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

Obchodní řetězec Billa dnes představil novou mobilní aplikaci, přes kterou si mohou zákazníci nakoupit na e-shopu.

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků.... celý článek

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

19. 4. 2024 | Petr Kučera

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

ČSOB, Raiffeisenbank a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti by si proto dopředu měli nastavit limity na platebních kartách, pokud například plánují... celý článek

Partners Financial Services