V článku Ceny aut: Doma nejlíp jsme doložili, že v Česku ceny vozů klesají téměř nejvíc ze všech států Evropské unie. Důkazy, že mají statistici z výroční zprávy Car Price Report 2011 pravdu, přináší i ohlédnutí za vývojem cen nových vozů za poslední roky v tomto článku.
Padám, madam!
Je nejžádanějším autem Čechů, v první generaci byla na trhu neskutečných 14 let. Těžko bychom našli příklad lépe ilustrující, jak se u nás ceny aut vyvíjejí než škodováckou madam: Octavii I.
V roce 1996 startovala na ceně kolem čtyř set tisíc a tu si podržela až do příchodu druhé generace v roce 2004, kdy se jednička změnila na Octavii Tour za 380 tisíc Kč. Po dvou letech jsme našli cenu o dalších dvacet tisíc níž a za další dva roky – na jaře 2008 – už stála 319 900 korun.
Ale protože v té době se cenová válka, do níž se vedle francouzských značek naplno položily ty korejské, vyostřila, musela Škoda zase níž. Na startu roku 2009 už jsme našli cenu nové Octavie Tour na 289 900 korunách – a to navíc s motorem 1,6 litru, protože do té doby základní čtrnáctistovka (vždy stála o dvacet tisíc méně než šestnáctistovka) skončila. Loni už byla základní verze nového auta k mání za 269 900 korun a do tří set tisíc korun se vešla i naftová devatenáctistovka.
Velepěkný pád, madam! Zvlášť když Škoda byla léta brána za finančně totálně konzervativní značku, která s cenami vůbec nemusela hýbat.
Slušné auto pod 145 000 Kč
Čím to? Je to jednoduché: takhle zkrátka funguje zákon nabídky a poptávky. A ceny dotlačil na úroveň, nad níž by si ještě před třemi roky ťukali na čelo úplně všichni.
Stačí se po Octavii podívat na desítku nejlevnějších modelů nových aut u nás na sklonku roku 2011: všechny se vejdou pod dříve nemyslitelnou sumu sto osmdesáti tisíc v hotovosti!
A to Renault Thalia, který se 144 900 Kč peloton vede, vůbec nepatří mezi prcky – takzvaná miniauta. Vždyť disponuje objemem kufru, po ceně druhým nejdůležitějším kritériem českých automobilistů, nad pět set litrů!
Renault to ale se slovem akce umí roky. Už tak nízkou základní cenu 199 900 korun snižuje slevou čtyřicet tisíc a navrch v současnosti speciálním bonusem dalších 15 000 Kč. V reklamách se dokonce objevuje suma 109 900 korun včetně prodloužené záruky na čtyři roky. Ta ale platí při využití značkového financování, což je ošidná záležitost, jak rozebíráme v článku Nechci slevu zadarmo aneb Na „výhodný“ leasing s kalkulačkou.
Pokud bychom si měli vsadit, je Renault právě tou značkou, která je ochotná prolomit magickou hranici 100 000 Kč za nové auto. Zvlášť když se prostřednictvím La Tribune nechal nedávno slyšet, že uvede na trh automobil, který bude stát pouhých 2 500 eur (64 000 Kč) a vedle rozvojových trhů zvažuje jeho prodej i v Evropě.
Agresivní konkurenční boj
Na snižování cen má nepochybně vliv zpomalený trh s osobními vozy. „Kdyby k tomu nedošlo, pravděpodobně by v důsledku přebytku výrobních kapacit nad poptávkou musela dávno zaniknout některá dealerství,“ shodují se lidé z oboru.
Vlastně všechny značky jsou zajedno v hlavní pohnutce cenové revoluce: za pádem stály a dále stojí hlavně mamutí slevové akce některých z nich – tedy lítý konkurenční boj. Navíc v době krize bylo pro všechny důležité udržet odbyt. A to i za cenu agresivních cenových akcí.
Zvláštní paradoxy
Ten, kdo v roce 2007 odložil koupi auta o pár měsíců, může skákat metr vysoko. Léta, kdy se člověk u tuzemských dealerů setkal ve srovnání se zahraničím s předraženými auty, zmizela v nenávratnu. A přinesla zvláštní paradoxy.
Třeba miniauta se dneska běžně prodávají pod cenou. A kdo si dovolí nasadit normální – třeba Škoda na svůj nejnovější model Citigo za 179 900 Kč –, sklízí kritiku. Levněji než miniškodovku totiž pořídíte větší modely jako Dacii Sandero či Renault Clio.
Dealeři mezi řečí přiznávají, že právě v segmentu nejmenších vozů prodávají už jenom kvůli čárkám ve statistikách. A zisk odkládají na další život aut – péči v autorizovaných servisech.
Češi – mistři smlouvání?
Svou roli sehrávají i samotní kupující. „Jsou mnohem otrlejší než v minulosti. Naučili se vyjednávat a tlačí na nás pořád víc. Přijdou a hned chtějí bonus, slevu ze slevy a ještě se ohánějí nabídkami od konkurence. Nedovedu si představit, že by to takto fungovalo v prodejně potravin. Ale u aut jsme jak na tržišti,“ popisuje džob prodejců aut jeden z nich.
2012: tak že bychom zdražili?
Předvídat, jestli ještě budou ceny aut klesat, si vzhledem k minulosti už asi netroufne nikdo. Nicméně prodejní statistiky za rok 2011 přece jen ukazují, že se trh zvedl, což je jasný signál: Pojďme zdražit!
Navádí k tomu i vývoj kurzu s oslabováním koruny z podzimu 2011. Jenže pořád platí, že český trh s auty je jedním z vůbec nejkonkurenčnějších v Evropě, a navíc Češi slyší především na cenu.
Využijí leden 2012 – tradiční to měsíc s příležitostí udělat cenový krok směrem nahoru – prodejci konečně k obratu v nejpříjemnějším padání, jaké kdy Češi coby zákazníci zažili? Tedy v pádu cen nových aut?
Sdílejte článek, než ho smažem