Mít možnost pořídit si půjčku přímo v hypermarketu by zákazníkům mohlo zrychlit rozhodování o nákupech, řekli si patrně ve vedení společnosti Tesco a společně s GE Money a GE Money Multiservisspustili svoji nejnovější službu Tesco finanční služby. Novinka, která je v prostorách českých hypermarketů zatím úplně první vlaštovkou, existuje od prvního srpna. Nejedná se však o kompletní balík finančních služeb, ale pouze o prodej tří vybraných úvěrůbez ručitele od tří tisíc do sto tisíc korun. K nim se prodává rovnou i doplňkové pojištění vybraných rizik.
Klienti GE Money Bank, kteří se tak těšili, že budou mít takto k dispozici „svou banku“ i mimo běžnou otevírací dobu, mají ovšem smůlu. Nic z bankovních služeb si na nových stáncích Finančních služeb nevyřídí. Při schvalování některého z úvěrových produktů však mohou mít alespoň výhodu v tom, že například nepotřebují výpis z běžného účtu.
Na stáncích Finančních služeb Tesco je nyní možné sjednat přesně tři úvěrové produkty: kreditní kartu, klasický spotřebitelský úvěr a půjčku na cokolivbez omezení. Kreditní kartu MoneyCard s padesátidenním bezúročným obdobím lze získat dle bonity až s maximálním limitem 75 tisíc korun. Jako každá jiná klasická karta se ale musí vyrobit, takže klient ji v reálné podobě obdrží zhruba za dva až tři týdny. Pokud by chtěl s kartou platit okamžitě, po sepsání a podpisu smlouvy za něj vše u pokladny vyřídí pracovník stánku Finančních služeb.
Jak okamžité placení funguje je ale bez reálného sjednávání kreditkyproblém v některých stáncích zjistit. Jednou z výjimek byl pracovník finančního centra Tesca na pražském Zličíně, který popsal, že po sepsání smlouvy na kartu, na sjednanou částku získá zákazník na stánku Finančních služeb šek pro pokladnu, s nímž pak nákup zaplatí. V tomto stánku jsme se také dozvěděli nejvíce a nejlépe vysvětlených podrobností ke všem nabízeným produktům včetně možností jak sjednat i další produkty jako například kreditní kartu bene+.Jinde se o ní ani nezmínili. Dostali jsme i veškeré produktové letákya Průvodce našimi službami, který má usnadnit prodej nabízených úvěrů.
Dalším z úvěrových produktů na stáncích Finančních služeb je klasický splátkový prodej, který mohou zákazníci znát už i od jiných obchodníků (například IKEA). Podle ceny vybraného zboží, akontace (částečné platby v hotovosti) a výše měsíční splátky, kterou klient může platit, se pak odvíjí počet splátek a tedy celkové navýšení. To ovlivňuje rovněž i cena za případné připojištění schopnosti splácet. Kolik bude zákazník platit měsíčně, je možné se dozvědět přímo z cenovky nebo na stánku, kde mají na toto zaměstnanci GE Money tabulky.
Poslední úvěrovou nabídkou Finančních služeb Tesco je zaslání hotovosti na účet. Na rozdíl od předchozích dvou produktů je však stanovená minimální částka, kterou banka poskytuje a to dvacet tisíc korun. Peníze se mají po krátkém, zhruba pětiminutovém schválení, objevit na účtu do pěti dnů. Takže platit za vybrané zboží rovnou v obchodě z této půjčky nelze. Minimální měsíční splátka nejnižší částky, kterou je možné si na rok půjčit (20 tisíc Kč) vychází podle poskytnutých informací na stánku na 2004 korun, včetně pojistky pak na 2073 korun. Bez pojištění tedy klient za 20 tisíc zaplatí bance celkem 24 048 korun. Tedy s úrokem 20 procent. Kdo preferuje nejmenší měsíční splátku, zavazuje se splácet 893 (s pojistkou 924) korun každý měsíc a to po tři roky. V tomto případě přeplatí klient půjčenou částku celkem o více než 60 procent.
Mezi třemi nabízenými úvěrovými produkty jsou rozdíly v tom, jak jsou při stejném zadání na stáncích, doporučovány. Na stáncích jsme se ptali na možnosti financování koupě ledničky zhruba v hodnotě patnácti tisíc korun. Někde pracovník více myslel na pohodlí klienta a doporučil hotovost na účet kvůli možnosti využití peněz kdekoliv bez omezení. „Hotovost na účtu vychází nejlépe. Je částečně nejlevnější a nemusíte mít žádné své peníze na akontaci. Umožňuje navíc peníze vybrat a zaplatit s nimi dle potřeby cokoli a v jakémkoli obchodě. Nejste tak limitováni jen nákupem v obchodech Tesco nebo tam, kde berou karty,“ dočkali jsme se vysvětlení. Jindy poradce na stánku tvrdil, že výhodnější je splátkový prodej kvůli variabilitě podle výše splátky, kterou chce či může zákazník platit. Na dalším stánku nám doporučili kreditní kartukvůli tomu, že úvěr lze čerpat opakovaně a nabízí bezúročné období.
Záměr obchodníka i banky je ohledně zavedení novinky zřejmý. Prodat ještě více zbožía půjček než dosud. Vzhledem k tomu, že na českém trhu jiné společnosti dosud nic podobného nenabízejí, bude o tuto službu podle analytika Broker Consulting Jana Lenera určitě zájem, jak uvedl pro ČTK. Pro klienta ale nový prodejní kanál finančních produktů nemusí být nejvýhodnější. Pro lidi jsou totiž podle Lenera jakékoliv půjčky tohoto typu z hlediska finančního plánování nevýhodné. Zpravidla u nich podle něj bývá poměrně vysoké úročení a díky snadnějšímu přístupu k penězům pak lidé zatěžují rodinný rozpočet nákupy zbytečných věcí bez ohledu na možné dopady při problémech se splácením.
Finanční služby Tesco se zatím ještě trochu potýkají s porodními bolestmi. Kompletní informace, které jsme o nabídce dostali od tiskového oddělení GE Money, jsme v žádném z navštívených stánků tak uceleně nedostali. Naopak bylo téměř vždy nutné se na vše vyptávat, samostatně nám rozdíly v produktech vysvětlili jen málokde.
Stánky jsou také umístěné v sekci s nejdražšími produkty, tedy v blízkosti elektra, nábytku a audio-video zboží. Nejsou tedy hned „na ráně“ u vchodu, což je dobře. Někdy jsou ale schované až tak, že zákazník, který o této službě neví, je nemá příliš šanci nalézt. Když už přece jen ke stánku dorazí, může ho překvapit, že nikde nikdo není a na přepážce je cedulka s mobilním telefonním číslem na pracovníka, který se prý momentálně nachází kdesi v obchodě. Jeden z pracovníků později dokonce přiznal, že pomáhá v Tescu i při prodeji a to jak dražší elektroniky, tak i třeba jogurtů. Jinde jsme se zase setkali s tím, že pracovník byl nad počítačem v družném hovoru s kolegou. Po celou dobu obchodního rozhovoru pak dával evidentně najevo pořádnou nelibost a neochotu příliš se zabývat vysvětlováním. Mezi pracovníky jsou také relativně velké rozdíly v tom, jak produktům rozumí. Důkladnější proškolení a výběr pracovníků pro stánky je dozajista prostor, ve kterém lze novou službu ještě slušně zlepšovat.
Jaké máte zkušenosti s pořizováním finančích produktů přímo u obchodníků?
Sdílejte článek, než ho smažem