Šťastný nový rok, internete!

Leoš Bárta | 21. 12. 2001 | 9 komentářů
Šťastný nový rok, internete!
Skončil rok 2001 a spolu s ním končí i první ročník soutěže, která hodnotí marketingové aktivity finančních institucí na internetu. Jaká ta soutěž byla a co přinesla? A hlavně, co můžeme očekávat od internetu v roce 2002? Co přinese a jaký bude? Pojďte spolu s námi přemýšlet o tom, co přijde. Taková předvánoční filosofická rozprava přece nemůže škodit?
Zamyšlení pro tento rok

Jaký vlastně byl človíček pohybující se na internetu? V čem byl pasivní a nedostatečně důrazný? V jakém smyslu neprojevil dost zřetelně svůj vyhraněný názor a kdy se naopak projevil v tom nejlepším světle?

Jako negativum bych rád uvedl názor, že jsme všichni pořád ještě konzumně přijímali všechno to, co nám bylo předkládáno, nežádali dost důrazně změny k lepšímu v oblastech, které existují, aby nám a-priori sloužily. Neřekli jsme si ještě nahlas, že chceme zvýšit uživatelský luxus a bezpečí všude tam, kde je to v reálném světě už poměrně běžné. Hovořím teď třeba právě o www prezentacích finančních institucí, o sporých (a mnohdy také sporných) aktivitách státní správy apod.

Jako jednoznačné pozitivum lze možná uvést fakt, že nás začaly konečně štvát nevybíravé reklamní a promo aktivity některých subjektů. Naše nespokojenost byla možná zapříčiněna tím, že tyto projekty byly amatérsky zpracovány nebo byly postaveny na stupidních či dobrý vkus urážejících základech či strategiích. Nebo třeba proto, že byť vtipné či jinak dokonalé, svou intenzitou nebo dokonce vtíravostí brzy omrzely nebo se chovaly agresivně, kdo ví?

Ohlédnutí za soutěží

Dlužno se zmínit i o tom, jaká byla soutěž, do které jsem měl tu čest vstoupit v okamžiku, kdy už se těšila slušnému čtenářskému zájmu a ohlasu. Co přinesla čtenářům, co hodnoceným společnostem a agenturám a co mně jako "hlavnímu" hodnotiteli?

Čtenářům přinesla jakousi platformu, na jejímž základě mohli být svědky velmi zajímavého klání konkurenčních institucí, které odkrývalo lecjaké lajdáctví, mnohdy amatérismus a velmi často (bohudík) i velkou profesionalitu a zodpovědný přístup ke klientovi. Tohle všechno si čtenář uvědomil, o tom všem začal leckdo přemýšlet. Velkým kladem soutěže je i možnost veřejně vyjádřit své nadšení či spravedlivé rozhořčení a hlavně – spolurozhodovat o tom, co je kvalitní a co nikoli. Vždyť – znovu opakuji – všechny zatím hodnocené aktivity finančních institucí jsou (nebo by alespoň měly být) určeny pro koncového klienta a nikoli pro odbornou porotu.

Hodnoceným společnostem možná soutěž a některé její výsledky přinesly zklamání a roztrpčení. Někomu se možná na měsíc či dva snížil plat. Někde se poučili a své stránky přepracují směrem k větší profesionalitě, širším možnostem, prostě, k větší dokonalosti.

A "hlavní" hodnotitel (za svou předchůdkyni ani za kolegy v porotě hovořit nemohu)? Ten si zkusil, jaké to je, občas si píchnout do vosího hnízda, jaké to je, číst rozhořčené příspěvky na svou adresu a jak to chutná, když svým skromným dílem můžete přispět k nápravě něčeho, co si o nápravu říká.

Co se bude dít příští rok na českém internetu?

Jaký byl rok stávající, všichni víme. Umíme ho jaksepatří zhodnotit a s neochvějnou jistotou dokážeme označit chybné kroky a nesprávná rozhodnutí. Po boji jsem taky strašně rád generálem. Jaký bude ale rok příští a co přinese českému internetu? Co se stane a co nás (vývoj tomu nasvědčuje) pravděpodobně nemine?

Budeme svědky sílící tendence přetransformovat www prezentace klasického typu na portály. Portálem se v tuto chvíli rozumí multifunkční a multivrstevní megaprezentace, které zastřešují vše, co tematicky nebo jinak strategicky souvisí nebo koexistuje. S touto snahu velice úzce koresponduje větší a větší tendence umožnit uživateli personifikaci (větší míru zosobnění, transformaci předkládaného tématu nebo spektra témat potřebám, vkusu, zvyklostem uživatele), včetně možnosti aktivního zásahu do množství komunikovaných informačních struktur.

Zvýší se také počet produktových či brandových (značkových) microsites, čili stránek, které budou napřímo komunikovat produkt, výrobek nebo službu.

Rok 2002 bude ještě svědkem pozvolného všeobecného ústupu od praxe statických "výkladních skříní" směrem k větší dynamičnosti (byť by se to "něco" mělo hýbat, jen aby se neřeklo…).

Stále více subjektů prezentujících v rámci internetu svou činnost si začne uvědomovat opravdovou nutnost posílení možnosti (a následného zjednodušení těchto možností) získávat, sjednávat si či rušit produkty a služby on-line. Opět se jedná zejména o finanční služby a produkty a o vztah občan – stát. Spolu s těmito aktivitami bude kladen zodpovědnější důraz na bezpečnost přenosu dat (zejména osobních). Toto se stane nejen de jure, ale už, hurá, i de facto běžnějším (ne-li běžným) standardem, který už začne být důsledněji (ne-li důsledně) vyžadován (tentokrát již z obou stran komunikačního toku).

Další moje rádoby prorocká předpověď možná vyvolá ostřejší polemiku, ale s plnou odpovědností si dovoluji tvrdit, že marketingové aktivity v rámci internetu, ať už hovoříme o www prezentacích, natož potom dynamických aplikacích a e-business řešeních, přestanou navrhovat a realizovat amatéři, studenti středních škol a samouci na koleně. Pro koncového uživatele – firmu to bude možná znamenat zjištění, že za kvalitu se musí platit, ale proti tomuto trendu se stejně nedá nic dělat. Smutné? Veselé? Reálné.

Co se ještě stane v průběhu dalších 12 měsíců? Vznikne asociace sdružující on-line agentury nebo full-servisní společnosti, která bude jako stavovské sdružení bdít pečlivým okem nad kodifikací vztahů mezi klientem a agenturou a jejich vystavěním na profesionální bázi. Bude se starat také o dodržování kodexu internetových agentur, který v potu a v bolestech nakonec vznikne – možná mu bude vzorem vše, co se zatím vykonalo na poli klasické reklamy nebo PR.

Možná to s tím souvisí, možná ne úplně, ale internetové agentury (ať už systémoví integrátoři, full-servisní agentury nebo třeba internetové reklamky) získají na mnohem větší vážnosti, než jaké se těší v těchto dnech, a to jak u klientů, tak u veřejnosti. Bude je oslovovat čím dál větší počet klientů s přáním: utvořte nám na internetu to, co my umíme bezvadně vytvořit mimo něj. A co je zvlášť potěšující - čím dál méně lidí si bude naivně myslet, že internetu rozumějí, nebo že jej mohou "zvládnout" svépomocí.

Dočkáme se většího a hlubšího přemýšlení o možnostech využití internetu. Tohle rozumování bude mít za přirozený následek vznik většího a většího počtu možností a služeb (lidově řečeno "vychytávek"), které lidem jako já nebo vy ulehčí, zjednoduší, zpříjemní či urychlí pohyb nebo pobyt kdesi.

Také bude vyvíjena větší snaha prodat či zpopularizovat sebe sama (a své výtvory) v prostředí, kde uživatel bývá vděčen (a subjekt v konečném důsledku také) za jakoukoli směrovou tabuli či ukázání směru (mluvím o klíčových slovech nebo o registraci na vyhledávacích strojích, o přednostních výpisech apod.…).

Víc a víc lidí začne na internetu číst publicistiku a pídit se po novinkách (a to platí i o sekcí NEWS v rámci firemních prezentací či produktových microsites). Kde se nebude nic dít, tam prostě nebude uživatelská obec internetová tak často chodit. A hádejte, čí to bude škoda?

Takový bude příští rok a jestli se moje předpovědi nesplní, nechám si vyrobit na zakázku osobní stránky, kde bude moje fotka a vy všichni tam budete moci chodit zastřílet.

Závěr

Na závěr mi dovolte popřát do nového roku 2002 tomuto serveru chuť a sílu udržet si dominantní pozici mezi finančními portály českého internetu, finančním institucím větší pokoru vůči klientům, cit pro jejich potřeby a stabilní korunu a všem uživatelům internetu v ČR každodenní radost z jeho využívání, peníze(.cz) a taky dostatek všeho, co se za ně nedá koupit.

  • Zajímá vás, kdo jsou naši porotci? Seznamte se s nimi.
  • Přečtěte si závěrečná vyhodnocení internetových prezentací bank, stavebních spořitelen, investičních společností, penzijních fondů, pojišťoven a nákupních úvěrových karet.
    • Máte pro nás nějaký tip, jak hodnocení webů v příštím roce vylepšit? A jak vidíte budoucnost webových prezentací vy? Napište nám, vaše reakce jsou pro naši práci důležité.

      Držíte se udržitelnosti?

      Držíte se udržitelnosti?

      Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

      Sdílejte článek, než ho smažem

      Líbil se vám článek?

      -5
      AnoNe
      Vstoupit do diskuze
      V diskuzi je celkem 9 komentářů

      Diskuze

      Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

      25. 12. 2001 1:29, Jakub

      Uprimne receno, prave proto, ze by melo jit vice o obsah a ne formu, bych rad videl objektivni hodnoceni tohohle servru. Kdyz se clovek pripojuje z domova za vlastni penize i kdyz v noci, priserne dlouho se to nacita, protoze je tu nesmyslne hodne reklamy a jinejch blbosti. Jeden pak ztraci chut navstevovat stranky pravidelneji. I proto se mi vic libilo puvodni hodnoceni, ktere obsahovalo i srovnatelne tabulkove hodnoceni.

      +27
      +-
      Reagovat na příspěvek
      Vstoupit do diskuze
      V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

      Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

      DníHodinMinutVteřin
      Slevový kód: PENIZE1O
      Vyplnit přiznání

      Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

      A tohle už jste četli?

      Úvěrové karty: Jsme ve finále

      14. 12. 2001 | Dušan Hradil

      Úvěrové karty: Jsme ve finále

      Do konce letošního roku zbývá ještě pár dní, zato náš seriál hodnocení webů finančních institucí již do svého finále dospěl. Boj v posledním kole byl tvrdý a my vám přinášíme konečný... celý článek

      Allianz: vítěz s odřenýma ušima

      5. 10. 2001 | Lukáš Půda

      Allianz: vítěz s odřenýma ušima

      Pozorné čtenáře naší soutěže o nejlepší web pojišťoven určitě nepřekvapí její výsledky. Cenu serveru Peníze.CZ si neodnese jedna, ale dvě pojišťovny: Allianz a Česká pojišťovna. Sympatie... celý článek

      Penzijní fondy: Kdo má nejlepší web?

      24. 8. 2001 | Lukáš Půda

      Penzijní fondy: Kdo má nejlepší web?

      Pět týdnů uplynulo jako voda a už zde máme další vyhlášení naší soutěže. Cenu serveru Peníze.CZ za nejlepší web penzijního fondu si tentokrát odnesou zástupci dvou společností – Penzijního... celý článek

      Sláva vítězům, čest poraženým

      13. 7. 2001 | Lukáš Půda

      Sláva vítězům, čest poraženým

      Pětkrát jsme vždy po týdnu hodnotili internetové stránky největších investičních společností. Dnes je již z hodnocení porotců zřejmé, kdože si cenu Peníze.CZ za nejlepší web roku odnese.... celý článek

      Zlato získá paradoxně vítěz i poražený

      1. 6. 2001 | Zdeněk Fekar

      Zlato získá paradoxně vítěz i poražený

      Z pěti hodnocených stavebních spořitelen má nejlepší webovou prezentaci Českomoravský lišák, míní porotci serveru Peníze.CZ; čtenářské zlato ale poputuje na jinou adresu. Paradoxně... celý článek

      Partners Financial Services