Nejlepší spořicí účty a termínované vklady. Úroky klesají, kdo dá víc?
12. 4. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář
Banky dál snižují úročení na spoření. Kam se teď podívat, když si chcete vyšší úroky udržet co nejdéle?
Pokud byste chtěli pro změnu rychle zjistit, s kým se nejvíc názorově shodnete, vyzkoušjte naši volební kalkulačku:
Minimální mzda | Nepodmíněný příjem | Švarcsystém | Nižší pojistné pro zaměstnance |
Minimální mzda vzrostla za pět let z 8000 na 12 200 korun. Podpoříte další zvyšování minimální mzdy?
NE. Mzdu nemá určovat stát.
ANO. Naším programovým cílem je dostat minimální mzdu na úroveň 55 procent průměrné mzdy. Chceme-li se počítat mezi vyspělé země, k tomu potřebujeme i kvalifikovanou a rozvíjející se pracovní sílu, nikoliv bytosti žijící od výplaty k výplatě se starostí o přežití. Řečeno slovy podnikatelského génia Tomáše Bati, kvalifikovaný a motivovaný pracovník je největším bohatstvím firmy. To, že minimální mzda rostla v poslední době téměř skokově, je výsledkem neudržitelného stavu, dlouholetého mzdového moratoria, které tu prosadili pravicoví politici.
ANO. Minimální mzdu, kterou považujeme za potřebný a ne škodlivý nástroj na pracovním trhu, bychom v nadcházejícím volebním období rádi zvýšili až na 15–16 tisíc Kč. Záleží na tempu ekonomiky a růstu mezd obecně. Nejde ale o izolované opatření. Též je důležitý boj s prací na černo a regulace agentur dovážejících levnou pracovní sílu ze zahraničí.
ANO.
NE. Regulace minimální mzdy na vládní úrovni způsobuje problémy a obvykle i vyšší míru nezaměstnanosti. Minimální mzda by měla být výsledkem jednání odborových svazů v příslušných odvětvích se zaměstnavateli a vztahovat se pouze na členy těchto svazů. Tento model považujeme za optimální.
ANO. Navýšením jsme se pouze dostali na úroveň Slovenska a Polska. Minimální mzda by měla být ve výši poloviny mediánové mzdy, ideálně automaticky ročně navyšována, pokud roste průměrná mzda. Minimální mzda musí být motivací pro to, aby lidi nespoléhali na dávky a příspěvky od státu.
ANO. Zvýšíme minimální mzdu na 60 procent mediánové mzdy, což by dnes bylo cca 15 tisíc korun. Tím zlepšíme kvalitu rodinného i pracovního života.
ANO. Minimální mzdu chceme vázat na průměrnou mzdu, tak aby její výše byla předpokládatelná (např. 40 procent průměrné mzdy). Očekáváme růst průměrné mzdy, a tím i tedy minimální mzdy
NE. Zvyšování minimální mzdy pomocí vládních nařízení nepovažujeme za dobré řešení. Chceme zvyšovat mzdy všem – podle našich návrhů nižších daní by každému zaměstnanci vzrostla minimálně o sedm procent.
NE. V současné době neplánujeme zvyšovat minimální mzdu. Náš požadavek je minimální mzda ve výši 40 procent průměrné mzdy.
NE. TOP 09 zvyšování minimální mzdy nepodporuje. Mzda má být výsledkem dohody mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Jinak na populistické zvyšování minimální mzdy doplatí ti nejslabší, kteří o svá místa přijdou. Podle TOP 09 sou jedinou cestou k růstu mezd všech občanů investice do vzdělání, vědy a výzkumu, tak aby se v České republice vyrábělo s vysokou přidanou hodnotou a abychom nebyli pouze zemí levných montoven.
ANO. Budeme prosazovat postupné navyšování minimální mzdy tak, aby v roce 2022 byla 16 tisíc korun.
ANO. Nastavíme předvídatelný systém zvyšování minimální a zaručené mzdy.
EET | Vyšší daně pro bohatší | Vyšší daně pro banky | Sdílená ekonomika |
Zrušíte elektronickou evidenci tržeb?
ANO. Tržby se vždy musely evidovat, ale EET je zbytečná a drahá šikana živnostníků.
NE. Upravíme ji tak, aby dávala smysl a odstranily se mnohé absurdity týkající se například městských trhů. Z evidence bychom chtěli vyloučit živnostníky s paušální daní.
NE zrušit, ale revidovat. Jde o systém nový, ne příliš ozkoušený a se spornými fiskálními efekty. Na místě je vyhodnotit zavedené a připravit revizi tohoto systému. Zejména pokud jde o okruh povinných osob – mnohé se dá například vyřešit daňovým paušálem. U bezhotovostních převodů je online sledování transakcí také zbytečné.
ANO. Nahradíme daňovým paušálem, po vzoru západních zemí.
ANO. Z EET učiníme dobrovolný systém, který by uživatelům přinášel určité výhody. Realisticky je však nutné říci, že pravděpodobnost této změny po volbách není příliš vysoká, proto navrhujeme pro restaurace a hospody přesun jídla a nealkoholických nápojů do druhé snížené sazby DPH ve výši 10 procent.
NE úplně. Dočasné zachování EET podmiňujeme zastavením dalšího rozšiřování a výjimkami pro drobné podnikatele. Kontrolovat by se měly především větší úniky, a to pomocí sjednocení informací z daňových přiznání, finančních výkazů, katastru nemovitostí, registru vozidel atd. EET je předražený projekt zadaný bez výběrového řízení.
ANO, zrušíme. Podpoříme tím hlavně malé a střední podniky v nerovném boji s velkými korporacemi a prohloubíme vztah občanů a občanek k svému regionu, což bude mít pozitivní dopad na životní prostředí, protože zboží bude lokální a bude se dopravovat na menší vzdálenosti.
ANO, již započaté fáze zrušíme a další zavádět nebudeme. Pozitivní dopady na výběr daní jsou minimální, naopak to vede k likvidaci živností a dalšímu zhoršování podmínek k podnikání. A mnohé lidi zvláště v malých obcích či na vesnicích to připravilo o často jediný obchod či hospodu.
ANO. Chceme analýzu dopadů EET ve stávající podobě a odložit další vlny. Rozhodně nechceme EET pro všechny.
NE. EET rušit nebudeme. KDU-ČSL je od počátku pro EET ale také od prvopočátku tvrdíme, že je třeba vyjmout z EET nejmenší živnostníky a podnikatele. Proto navrhujeme, aby se z EET vyňali všichni neplátci DPH a spolky. To znamená, podnikatelé do ročního obratu jednoho milionu korun a venkovské spolky rybářů, hasičů sportovců atd., kteří dělají na venkově kulturně společenské akce.
ANO. Prosazujeme úplné zrušení evidence tržeb. Jedná se o zbytečnou byrokratickou zátěž pro poctivé podnikatele bez jakéhokoliv přínosu pro stát. Jediné férové řešení pro všechny je celou evidenci tržeb zrušit.
NE. Zavedení EET jsme ve vládě podporovali, jde podle nás o opatření, které pomůže výrazně redukovat daňové úniky.
NE. Úspěšně fungující projekt EET jsme podrobili vyhodnocení a navrhneme některé úpravy, které neohrozí fungování tohoto nástroje. Z povinnosti evidovat tržby vyjmeme:
Stravenky | Stavební spoření | Přísnější hypotéky | Výběr doktora za příplatek |
Zrušíte stravenky?
NE. Pokud nějaká firma chce vyplácet lidem část odměny ve stravenkách, ať tak činí. Svobodní se ale domnívají, že pro každého by byly lepší peníze navíc místo stravenky. Mělo by proto skončit daňové zvýhodnění stravenek.
NE. Stravenky při nárůstu mezd na odpovídající úroveň ztrácejí svou ekonomickou potřebnost, ale jsou i nadále důležitým prvkem identifikace a sounáležitosti zaměstnanců s firmou, není důvod tento prvek odbourat.
NE bez náhrady. Jde o poměrně oblíbený zaměstnanecký benefit, je otázkou čím jej nahradit, pokud by daňová úleva měla být zrušena. Zneužití stravenek se dá také různými technikami omezit.
ANO. Jsme proti rušení zaměstnaneckých benefitů, avšak navrhujeme jednodušší způsob, aby peníze v hodnotě oběda byly pro zaměstnavatele daňově uznatelné a zaměstnanec místo stravenek obdržel hotovost.
NE. Museli bychom být seznámeni s konkrétním návrhem a jeho předpokládanými dopady, sami tento krok navrhovat nebudeme.
Nyní NE. Stravenky jsou často jediným benefitem, který nad rámec nutných výdajů zaměstnavatel zaměstnanci poskytuje. Pro oba subjekty, zaměstnance i zaměstnavatele, je to výhodné. Jedná se v podstatě o paralelní měnu, která by z podstaty nemusela existovat, ale současně nechceme zaměstnance o tento benefit připravit. Diskuzi o možném nahrazení stravenek v budoucnu vyšší slevou na dani na poplatníka se nebráníme.
NE, nezrušíme.
NE.
NE, nemáme v plánu žádnou změnu týkající se stravenek.
NE. Stravenky rušit nechceme, chápeme je jako žádaný benefit pro zaměstnance.
NE. Stravenky jsme nikdy zrušit nechtěli. Jenom jsme chtěli zbavit daňové poplatníky povinnosti na ně přispívat. To je otázka, která se týká všech zaměstnaneckých benefitů a jsme připraveni o tom diskutovat.
NE.
NE. Stravenky jsou pro zaměstnance stále oblíbeným benefitem.
Členství v EU | Přijetí eura | Sankce proti Rusku | Skleníkové plyny |
Budete podporovat naše další členství v Evropské unii?
NE. Pozorujeme, že Evropská unie upadá a podporujeme referendum o EU. Svobodní podporují namísto EU účast České republiky v Evropském sdružení volného obchodu (EFTA).
NE. Evropská unie se změnila na byrokratickou a nedemokratickou organizaci (soustátí) s neschopností zajistit bezpečnost svých obyvatel. To vše pod vedením a diktátem Německa s neschopností sebereflexe a reformy. Podporujeme lidové referendum o setrvání či vystoupení.
ANO, ale jedině na základě změn ve fungování Unie. KSČM respektuje referendum z roku 2003, ovšem možnost odejít existuje a byla i zahrnuta do smluvního základu Evropské unie. Aktivně to nenavrhujeme, ale pokud by k tomu v nějaké krizové situaci mělo dojít (což nelze vyloučit), tak rozhodně nechť to je referendem a po důkladné objasňovací kampani o případných dopadech takového kroku.
NE. Prosazujeme referendum o vystoupení České republiky z Evropské unie. Jsme pro vystoupení ze spolku, který nám prokazatelně léta škodí.
ANO. Ale ne bezvýhradně. Znepokojují nás tendence Evropské unie k stále větší politické, měnové či fiskální unifikaci a centralizaci. Nelíbí se nám posilování kompetencí Bruselu, rostoucí počet regulací, pokřivování trhu skrze dotace, snahy o další osekávání kompetencí národních států a celková neschopnost EU řešit akutní výzvy dnešní doby. Pokud EU nezmění směr, míří ke svému zhroucení. Chceme hledat spojence, kteří nám pomohou kormidlem EU pootočit. Pokud se to nepodaří a začnou převažovat negativa členství nad pozitivy, jsme připraveni o odchodu uvažovat. EU není bez alternativ, ČR by se mohla zapojit například do spolku EFTA.
ANO. Piráti jsou proevropská strana, která si váží výhod, které nám Evropská unie přinesla. Chceme ale také sebevědomě prosazovat svoji představu o Unii – chceme omezovat byrokracii a bojovat proti nesmyslným dotacím a plýtvání v Evropské unii. Prosazujeme vyšší zapojení občanů a Evropského parlamentu do rozhodování.
ANO, členství v Evropské unii je zárukou míru, stability a prosperity v naší zemi. Patříme do Evropy.
ANO. Zcela jistě. Alternativou je příklon na Východ.
ANO. Jednoznačně říkáme, že Česká republika má své místo v Evropské unii. Chceme ale docílit reformy Evropské unie, aby společenství lépe fungovalo, a zajistit Česku silné místo v Evropě.
ANO. Členství v Evropské unii určitě podporovat budeme.
ANO. Nejenom členství, budeme usilovat o to, aby Česká republika patřila v EU do rychlého pruhu. Pokud to neuděláme, odsoudíme své děti a vnoučata do pozice, ve které jsou dnešní ukrajinští pracovníci, kteří hledají pracovní uplatnění u nás.
ANO. Chceme Evropu aktivně utvářet a měnit, a proto chceme být v jejím jádru.
ANO. Dění na kontinentu lépe ovlivníme, pokud budeme aktivním členem Evropské unie, nikoliv zvenčí. Evropa má svoje problémy, ale členství v Evropské unii je pro nás prioritní.
Pohlavní kvóty | Peníze obcím | Záchrana krachujících obrů | Legalizace drog |
Budete ve státní správě a samosprávě zavádět kvóty na určité poměrné zastoupení žen?
NE.
NE. Život ukazuje, že jakékoliv kvóty tohoto typu jsou nelogické a v praktickém životě se nedají realizovat. Navíc k tomu není v demokratické společnosti žádný důvod.
NE jako povinné ze zákona. Kvotace je v naší straně diskutována i na úrovni stranické komise pro rovné příležitosti a v samotné KSČM u stranických i zastupitelských je na principu dobrovolnosti (doporučení) určitou měrou naplňováno. I tímto způsobem se nám daří relativně ženy na kandidátkách mít. V programu direktivní procenta ale nemáme.
NE. Nevíme proč. Prosazujeme stejná práva a povinnosti pro všechny občany ČR nehledě na pohlaví.
NE. Je to nesmyslné opatření, které ženy rozhodně nepotřebují.
NE. Kvóty nepovažujeme za vhodný nástroj ani v politice genderové, ani v politice zastoupení menšin. Podporujeme vyšší zastoupení žen i minorit v politice, ale bez direktivních metod. Dlouhodobě vytváří tento systém společenské problémy – ve Spojených státech je pozitivní diskriminace Afroameričanů ve vzdělání předmětem tvrdé kritiky samotných Afroameričanů, kteří svého vzdělání a profesionální úrovně dosáhli díky své píli a schopnostem.
ANO. Poměr mezi ženami a muži ve volených funkcích i ve státní správě by měl víc odpovídat jejich podílu ve společnosti. Podpoříme vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice a rozhodovacích pozicích státní správy a vědeckých institucí.
NE, kvóty podle našeho názoru nefungují.
NE. Jsme zastánci účasti žen na správě věcí veřejných - i v nejužším vedení máme dvě místopředsedkyně. A jsme odpůrci jakékoliv diskriminace žen, například formou nižších mezd za stejnou práci. Kvóty ale odmítáme jako umělé, ne-li rovnou pro ženy urážlivé.
NE. Nebudeme.
NE. Nebudeme.
NE, nemáme jasně určeno.
NE. Pozitivní diskriminaci žen nepovažujeme za dobré a dlouhodobě udržitelné řešení.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem