Ředitelství silnic a dálnic uvedlo ve čtvrtek do provozu čtrnáctikilometrový úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Jedná se o předposlední úsek naší nejdůležitější dopravní tepny, která se tímto prodloužila na více než 366 kilometrů. Stavbu za 2,8 miliardy korun realizovala společnost Skanska.
Jde o letos nejdelší nově otevřený úsek dálnice, celkem letos v Česku přibylo 34 kilometrů dálnic. Naposledy na začátku tohoto týdne Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo necelých 11 kilometrů dlouhý úsek dálnice D3 na jihu Čech mezi Ševětínem a Borkem. Dálnice tak spojila Tábor s Českými Budějovicemi.
„Dobudování uceleného dálničního tahu D1, který spojuje hlavní průmyslové oblasti státu, je klíčové pro zajištění dalšího rozvoje České republiky. Zprovozněním úseku mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou jsme se přiblížili k celkovému dokončení D1,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Jak upozornil web Seznam zprávy nový úsek D1 končí v polích. Pro úplné dokončení dálnice je totiž třeba ještě postavit posledních 10 kilometrů z Říkovic do Přerova.
„Na tuto stavbu byla před třemi týdny konečně vydána změna územního rozhodnutí. Věřím, že během příštího roku se podaří zajistit stavební povolení i přes odpor občanských sdružení. Zároveň vysoutěžíme zhotovitele, abychom mohli nejpozději v roce 2021 stavbu zahájit,“ dodal Mátl.
Například bývalý ministr dopravy Antonín Prachař je ale k tomuto termínu skeptický. „To už nelze stihnout,“ řekl Seznamu Prachař. Výstavbu úseku Přerov-Říkovice totiž dlouhodobě brzdí spor s obyvateli přerovské okrajové městské části Dluhonice, kteří úzce spolupracují s ekologickou organizací Děti Země. Několika dluhonickým občanům totiž hrozí zbourání domu a přijít mají místní i o sportovní hřiště.
Aktuálně otevřená stavba mezi Přerovem a Lipníkem měla začít v roce 2008 a skončit v roce 2011. Nakonec byla zahájena až v červenci 2015, přičemž tehdy byl uváděn termín dokončení červenec 2018.
Stavba za téměř tři miliardy korun zahrnovala kromě hlavní trasy také přeložky silnic I. třídy (I/55 Kokory – Přerov), II. třídy (II/436 Čekyně – Přerov, II/437 Dolní Újezd – Lipník nad Bečvou – Trnávka) a několika silnic III. třídy. V trase jsou situovány čtyři mimoúrovňové křižovatky, deset mostů, šest nadjezdů a více než pět kilometrů protihlukových stěn. Součástí stavby je také velká oboustranná odpočívka Osek.
Už to víte? Za dálnice zaplatíme nově. Projděte si podrobnosti
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem