Důchodová komise pracuje. Jak nám změní penzijko?

Ondřej Tůma | rubrika: Co se děje | 8. 7. 2019 | 45 komentářů
Podle členů Komise pro spravedlivé důchody nefunguje třetí pilíř penzijního systému, který zahrnuje penzijní připojištění a doplňkové penzijní spoření, dobře. Jaké návrhy na změny jsou ve hře?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 7. 2019 13:06, Pavel

Právě případná nemožnost vybrat peníze najednou nebo alespoň ve lhůtě 3 let bude u finančně gramotného člověka spíše odrazujícím prvkem. S penězi umíme hospodařit zcela jistě lepé než stát.

+51
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

8. 7. 2019 13:51, Fero Dobrota

Poprosím občanov s diagnózou R41.83, aby nereagovali na moje príspevky. ČSSZ vaše peniaze ZHODNOCUJE.
"Akékoľvek sporenie na dôchodok je nezmysel, je to daň z nízkej inteligencie. Všetok rast hodnoty pochádza z rastu produktivity. V priebežnom systéme sa vám zhodnocuje vklad presne o rast produktivity. Tu nie je viac čo riešiť."
penize.cz/diskuze/406917-ocima -expertu-ma-smysl-zavadet-stat ni-penzijni-fond?pagenumber=1# comment_308588

-11
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 45 komentářů)

19. 7. 2019 15:46 | Salm

Proč si "spořit" na důchod přes penzijní fondy?Pro nás téměř žádný výnos, pro stát finanční zátěž ve formě příspěvků.Osobně nechápu z jakého důvodu vůbec reformy dělají - stojí to peníze, čas a je to k ničemu.Když jsem četl o návrhu státního spořícího fondu, rozesmál jsem se, stejně jako investice fondů přes státní dluhopisy - nakonec by se dluh mořil dalším dluhem. Kdyby lidi dávali peníze na přímo do fondů(ač jsou poplatky hodně drahé vstup - poplatek za správu fondu - někde i výstupní poplatek),furt by v dlouhodobém investování vydělali o dost víc než slavné pilíře.Nejsem zastáncem investičních fondů, jen by prostě fungovalo spoření na důchod lépe. Pokud se v tomto státě přestanou vymýšlet hlouposti a začne se používat hlava, můžeme se tu mít vcelku fajn.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 7. 2019 21:59 | Joey Namac

Je od vlády sprosté, že podporuje staré struktury a navyšuje důchody procentově! Tím se stále víc rozevírají nůžky mezi nízkými a vysokými důchody!!!!! Dle komunistů, ale proti nim: Za opravdovou revoluci, nové znárodnění a pak privatizaci, ale bez nich!!!
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 7. 2019 8:18 | Žiri

Tak už je mi jasné,proč mi unikly ty poplatky za vedení PP se státním příspěvkem - kouknul jsem do archivu a ejhle,Penzijní společnost ČS to poprvé uvedla ve výpisu až za rok 2018!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 7. 2019 17:38 | josef

ale samozrejme ty vynosy fond ovlivni - nemas vynosy - prestoupim jinam...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 17:06 | Žiri

Popravdě řečeno,ani mne tak netrápí výše těch poplatků PS (z mých příspěvků to tak možná nevypadá),jako spíše to,že se fond ani nemusí moc snažit a své má jisté a každý rok zase o něco více. A pokud si člověk spoří jen sám,od určité naspořené částky začne ztrácet (nebo se mýlím?).Je to spravedlivé u spoření na důchod s podporou státu a jako jeden z pilířů? Moje portfolio někde ztrácí a jinde zase získává,to máte pravdu.Hlavně to mám kvůli tomu,aby nebylo vše na jedné hromadě.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 16:36 | josef

ten Top Stocks ma lepsi vynos, ale vyrazne VYSSI poplatky, akorat nejsou na prvni pohled tolik videt. Vstupni poplatek 3% Celkova nakladovost 2.13% (to Vam snizuje skutecny vynos a odpovida te hodnote 0.8% u Vaseho penzijka).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 14:34 | Petr Dufek

Myslím, že jste nad poplatky rozhořčený zbytečně. Protože poplatky u PS jsou opravdu nízké - pokud investujete skrze podílové fondy tak tam jsou tyto poplatky dvojnásobné i více.
Ten model poplatků u penzijních společností je regulovaný zákonem a penzijní společnosti je mají opravdu na nízkých hranicích.
U stavebního spoření platíte vstupní poplatek z cílové částky obvykle 1% plus vedení účtu, dále daň ze zisku.
Investice (podílové fondy), mají vstupní poplatky, poplatky za obhospodařování a zhodnocení.
slamník - zdarma, ale inflace znehodnocuje.
spořící účty - zhodnocení stěží pokryje inflaci + daň ze zisku, někdy poplatek za vedení účtu.
Penzijní spoř. - bez vstupních poplatků, státem regulovaná výše poplatků za obhospodařování, za zhodnocení, navíc státní podpora.
Nic není dokonalé - vše má své výhody a nevýhody.
Ale rozhodně pokud máte své prostředky rozloženy tak děláte dobře, a určitě bych ani jednu cestu nezatracoval.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 14:23 | Žiri

Proč jsem se vlastně této debaty zúčastnil - hodně dlouhou dobu mého penzijního spoření se státním příspěvkem jsem vždy prohlédnul výpis,zkontroloval příspěvky vlastní,od zaměstnavatele,od státu a byl spokojen. Poplatky jsem neřešil,ty tam zapsány nebyly (stavební spořitelny je do výpisu uvádějí). Abych mohl uplatnit i maximální částku odečtu z daní, posílal jsem i potřebný obnos. Až když jsem si jednou řádně prostudoval zaslané dokumenty z fondu PS, zíral jsem na diskutované poplatky! To kdybych ty dva tisíce navíc utratil např. za CP TOPSTOCK (mám zkušenost s touto investicí), zhodnocení by bylo větší a poplatek u fondu PS nižší - nebylo by tam tolik mnou vložených peněz,ze kterých se počítá. Nejsem úplně finančně negramotný,rezervy na důchod mám rozložené (slamník,stavební spoření,investice,spořící účty,penzijko),ale u toho PS mi to nějak uniklo,to uznávám! Z toho plyne poučení - nevěřit jen reklamám, snažit se informace získat i z jiných zdrojů. I díky za tyto stránky.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 7. 2019 13:34 | Žiri

Ano, takhle jsem si to myslel, v podrobném výpisu totiž nebyl uveden řádek - poplatek za obhospodařování, to bylo napsáno v samostatné tabulce. Proto jsem si říkal, že asi zhodnocení bylo vyšší a z toho to bylo strženo. Tak jak popisujete. Ve výsledku je to ale jedno.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 12:55 | Petr Dufek

Proto jsem uváděl, že zhodnocení před očištěním nákladů by bylo min. 7 %. Samozřejmě zhodnocení může být větší podle toho zda byl započítán i poplatek za zhodnocení.
Ten se totiž nemusí vždy započítat. Úplata za zhodnocení se počítá z kladného rozdílu průměrné hodnoty jednotky v příslušném období a nejvyšší průměrné roční hodnoty jednotky v letech předcházejících příslušnému období od vzniku fondu vynásobené průměrným počtem jednotek v příslušném období.
Jinými slovy k nároku za zhodnocení může dojít i v momentě, kdy je fond ve ztrátě a naopak nárok na odměnu za zhodnocení nemusí vždy vzniknout, když fond dosahuje kladného zhodnocení.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 12:42 | josef

pokud ma 15% ze zhodnoceni, tak vydali skoro 8% pred strezenim poplatku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 12:14 | Petr Dufek

Dobrý den,
Váš výpočet není zcela přesný. Máte pravdu v tom penzijní společnosti si mohou účtovat až 1 % z obhospodařovaného majetku a 15 % za zhodnocení majetku.
Nicméně ten výpočet není, tak že penzijní společnost vezme Váš celkový majetek účtu od kterého odečte poplatek za správu ve výši 1 % a poplatek za zhodnocení 15 %. A následně k tomu přičte státní příspěvek a zhodnocení.
Ten výpočet je tak, že vy zasíláte své příspěvky, stát zasílá příspěvky a penzijní společnosti připisuje zhodnocení, které je již očištěno o zmíněné poplatky.
Zjednodušeně řečeno jestliže penzijní společnost uvádí, že zhodnotila finanční prostředky o 6 % tak skutečné zhodnocení před před odpočtem poplatků bylo minimálně 7 % (pokud si strhává za obhospodařování 1 %). Vy na svém majetkovém účtu vidíte vždy reálnou hodnotu svých prostředků očištěnou o veškeré náklady.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 10:42 | josef

Zalezi, jaky typ fondu mate, zda byvale penzijni pripojisteni, nebo duchodove penzijni sporeni. Od toho se odviji, kolik si od Vas mohou vzit.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 10:33 | Žiri

Citace / 10.07.2019 10:32

Díky za rozumnou reakci a potvrzení (pravděpodobné) mé úvahy. Ještě znovu podotýkám, že nejsem naivka a vím, že se za služby, a tedy i finanční platí! Protože již brzy budu pobírat starobní důchod, sbírám informace a přemýšlím, co dále s naspořenou částkou ve fondu PS.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 10:32

Díky za rozumnou reakci a potvrzení (pravděpodobné) mé úvahy. Ještě znovu podotýkám, že nejsem naivka a vím, že se za služby, a tedy i finanční platí! Protože již brzy budu pobírat starobní důchod, sbírám informace a přemýšlím, co dále s naspořenou částkou ve fondu PS.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 10:00 | Karel

Asi to počítáte správně. Penzijní společnost si bere poplatek 0,8% z majetku fondu bez ohledu na zhodnocení, tedy v podstatě 0,8% z vašich peněz. Jak vaše naspořená částka roste, roste i poplatek a tem jednoho dne převýší státní podporu. K tomu si ještě společnost účtuje 10% ze zisku. Penzijní společnosti nejsou charita. Jsou to akciové společnosti, které musí zaplatit své náklady a dividendy akcionářům. Je jenom na vás, jestli jim dál budete svěřovat své peníze nebo přejdete do DPS s dynamickým fondem, vyšším výnosem, ale i vyšším kolísáním hodnoty majetku, nebo si budete své peníze spravovat sám. Je to vaše rozhodnutí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 8:59

Četl jste můj příspěvek pozorně? Vždyť se tam ptám, jestli dělám ve výpočtech nějakou chybu?! Nejsem finančním odborníkem! Ale jistotu zisku fond má - bez ohledu na zhodnocení si naúčtuje 2667 Kč. Tak je to napsáno ve výpisu od fondu. A že to je pro spořícího nevýhodné, to je jisté! Pokud bude mít stejný stav účtu jako já, ale nebude mít příspěvek od zaměstnavatele, je jeho nárůst spoření pouhých 1750 Kč! Kam zmizel ten státní příspěvek? Nebo opravdu špatně počítám či si něco mylně vysvětluji?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 7. 2019 7:52 | josef

jak jste prisel na to, ze ma jisty zisk? Penzijni spolecnost z toho poplatku musi zaplatit VESKERE svoje naklady. A kdybyste o tom vedel vic, tak byste tusil, ze z hlediska regulace se po Penzijnich spolecnostech vyzaduje mnohem vice veci nez po bankach.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 7. 2019 22:07 | Karel

To snad ne, že to bude dělat zadarmo. Musí vzít v úvahu náklady obětované příležitosti. Minimálně přijde o čas, který by mohl trávit vyděláváním peněz nebo nějakou jinou smysluplnou činností. Kromě toho se musí nejdřív naučit, jak spravovat svůj majetek a to vezme další čas. Podle toho, že většina lidí spoří na důchod v transformovaných fondech s výnosem 0,5% p.a. bych si tipnul, že to s těmi znalostmi nebude nějak horké.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 7. 2019 21:25

To je mi jasné, že za obsluhu se musí platit, ale vzhledem ke konečnému výsledku má fond celkem jistý zisk bez ohledu na snahu! Vždyť spolkne skoro celou sumu, kterou stát přispívá účastníkovi spoření!!! Malé srovnání - účet v bance je většinou vedený zdarma i když je na něm mnoho různých finančních produktů a pohybů. Na penzijním účtu běží pouze přičítání příspěvků účastníka případně zaměstnavatele a jednoduché omezené investování. I stavební spořitelny si samozřejmě účtují poplatek za vedení účtu, ten je však nesrovnatelně nižší!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/3

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Michael Rostock

podnikatel a investor, Venture Investors

Bohumír Ďuričko

podnikatel

Michael Rostock
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Bohumír Ďuričko
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services