Julius Fučík – český generál Lee

Pokud si zaslouží ponechat pomníky „nejmenší záporáci“ Konfederace, pak si to zasloužili i komunisté padlí v protinacistickém odboji nebo sovětští kosmonauti.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

8. 9. 2017 9:21, Kamil Hacha

Hrdinove to pochopitelne nebyli. Napriklad Fucik byl praskac donasejici gestapu... :-(

+11
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

9. 9. 2017 12:36, L.

Ano, ty sochy nebyly postaveny v průběhu nebo těsně po občanské válce. Byly postaveny ve dvacátých letech minulého století na podporu tehdejšího rasistického segregačního režimu. Při jejich stavbě o osobu generála Leeho nijak zvlášť nešlo a nejde o ni ani dnes, když se řeší jejich zboření. Segregace nebyla smetena revolucí, ale postupným vývojem, takže nikdy nevznikl nějaký výrazný podnět pro jejich odstranění, proto se teď zdá, že to odstranění přišlo z čista jasna.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 16 komentářů)

17. 9. 2017 8:38 | Sláva

"Na kostnickém koncilu v roce 1415 bylo zatraceno 45 vět z Viklefových spisů. Viklef byl prohlášen za kacíře a koncil nařídil, aby Viklefovy kosti byly vyňaty z posvěcené půdy a spáleny. Došlo k tomu na jaře roku 1428, kdy na výzvu papeže Martina V. byly v Lutterworthu ostatky Viklefovy vykopány, spáleny a popel z nich byl vhozen do řeky Swiftu." Dost odporné jednání. Nenávist až za hrob. Není to s těmi sochami něco podobného? Co říkáte? A neřeším teď jestli kladná nebo záporná postava, spíš charakter "odstaňovačů". Já sochy neuctívám a nechodil jsem se klanět ani před Fučíka ani před Stalina. A stačila by mi doplňující tabulka s informacemi. Ať se lidé poučí, co byli schopni předkové podporovat.. Ovšem bylo by legrační, jak by při každé změně byly přidávány či měněny tabulky. Snad bych pochopil spontánní odstanění při svržení diktátora, ale jinak.. Chci říci: "Normální člověk nemá potřebu mstít se mrtvým ani tím dokazovat svojí demokratičnost. Historii odstaňování nezmění, spíš vede k opakování chyb."
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 9. 2017 9:46 | L.

Černoch prezidentem už skoro rok není. A kdyby přišel někdo s návrhem na odstranění pomníků před 20 lety, tak by to nebylo "zčistajasna"? Jasný spouštěč celou dobu nebyl, takže je to prostě tím, že pomalý vývoj překročil určitou mez. Přečtěte si můj první příspěvek - o zobrazené osoby v tomhle případě moc nejde, jde o to, za jakým účelem a kým byly ty pomníky postaveny.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 9. 2017 23:09 | Jirka

Ono to přichází tak trochu zčistajasna: S návrhem na odstranění těchto pomníků mohl během posledních 40 let přijít kdokoli. Předtím, ve společnosti ovládané rasismem, to mohlo být spojeno s rizikem vystavení se útokům. Nebo teprve zvolení černocha prezidentem přesvědčilo Američany, že s rasismem je konec? Pokud jde o vytesané osobnosti, jejich život, názory a historická role jsou dávno známy. Proč se staly tak nepřijatelnými až teď? Připadá mi, že jde o pozdní sběr plodů vítězství ve válce dávno vybojované.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 9. 2017 22:40 | Jirka

Je naše blbost, že neumíme v Unii energičtěji (a pragmatičtěji - hledáním partnerů s podobnými zájmy) prosazovat své zájmy. Nám Brusel slouží jako vítaná výmluva, proč něco nejde. Ale ty bariéry jsou spíš v nás. A neslyšel jsem žádného hujera ani nikoho jiného žádat stržení sochy TGM. Pokud bude TGM někomu vadit, budou to (až se dostanou k moci) naši náckové a přímí demokrati a všichni, co věří v jednoduchá radikální řešení.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 9. 2017 17:41 | josef

neslysel jsem jeste o zadnem pripadu, kdy by nekdo navrhoval odstraneni sochy TGM. Muzete byt konkretni? Nebo je plkate?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 9. 2017 16:40 | L.

Za komunistů demokratické rozhodnutí? ROFL :D A v těch US je to přesně opačně, než píšete. O odstranění pomníků rozhodla demokraticky místní zastupitelstva a lůza v čele s neonacisty naopak proti těmto rozhodnutím protestuje, občas dokonce najížděním do lidí co mají odlišný názor.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 9. 2017 12:05 | jezevec

stalin - to byl takovej velkej pán z betonu, stál na letenské pláni se zástupem za ním, a koukal se dolu na čechův most. typický příklad sochy, která byla ve své době slavně instalována, a později neslavně deinstalována. přinejmenším v tom druhém úkonu se ovšem jednalo o demokratické rozhodnutí, nikoliv o řádění lůzy. vývoj dějin kvalitu a zásluhy toho sovětského soudruha neosvědčil - což si o generálech občanské války usa myslí jen agresivní hrstka potomků hérostratových, kteří, nevynikajíce v ničem dobrém, rozhodli se exploatovat své blbství.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 9. 2017 9:06 | Vodník česílko

No, právě proto se mi to zdá poněkud uhozené. Pokud černé Američany ty sochy uráží, tak by se to snad dalo řešit tím, že by se k těm sochám přidala nějaká cedule s vysvětlením kontextu. Ale ta současná vlna likvidace konfederačních soch mi přijde jako takové hujerství. 50 let po zrušení segregace tam ty sochy v klidu stály, nikomu nevadily, a teď najednou někdo objevil, že je třeba je odstranit. Mě se zdá, že je to na hlavu...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 9. 2017 12:36 | L.

Ano, ty sochy nebyly postaveny v průběhu nebo těsně po občanské válce. Byly postaveny ve dvacátých letech minulého století na podporu tehdejšího rasistického segregačního režimu. Při jejich stavbě o osobu generála Leeho nijak zvlášť nešlo a nejde o ni ani dnes, když se řeší jejich zboření. Segregace nebyla smetena revolucí, ale postupným vývojem, takže nikdy nevznikl nějaký výrazný podnět pro jejich odstranění, proto se teď zdá, že to odstranění přišlo z čista jasna.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 9. 2017 10:55 | Gabriel Pleska

Kde jste vzal Stalina?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

9. 9. 2017 1:47 | jezevec

to srovnání fučíka nebo stalina s generálem lee kulhá na všechny nohy. fučík byl třetiřadý spisovatel a pravděpodobný konfident, stalin byl vrah a zločinec. jejich pomníky instalovali stoupenci ideologie, dosazení a držení násilím cizí mocnosti, a jejichž poměr v elektorátu oscioval kolem pouhých deseti procent. když se pak vrátili zpátky do prxdele, nebylo již důvod je oslavovat, protože jejich adorace byla od samého počátku lež. naopak generálové občanské války usa byli důstojní, vzdělaní a dodnes respektovaní stratégové, a to respektovaní i stranou protivnou. občanská válka má dodnes nejednoznačný výklad, a nejeden generál dodnes požívá vážnosti, přestože v té době stál na později špatné straně. hlavně ovšem - boření a ničení jejich pomníků není rozhodnutím většiny, ale vandalským řáděním lůzy. zajímalo by mne, jestli ti primitivové se stejným nadšením ničí i (vlastní) stodolarovky s panem washingtonem, který měl několik set otroků - nebo ničí jen cizí věci?
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 9. 2017 16:41 | Ramesse II.

Ze zkušenosti víme, že stavět sochy politicky exponovaným lidem je blbost - po každé změně se sochy pak zase likvidují. Komunisté zemi zaplavili sochami přespříliš, ty se pak zase ničily a stavěly se jiné.
Jenže v dnešní době po pouhém čtvrtstoletí jsou velmi ohroženy třeba i sochy Masaryka - on bojoval za Česko a při stávající snaze zemi zrušit a předat ji Bruselu se Masaryk pro eurohujery (nevím jak je nazvat jinak, třeba mě někdo doplní) stává nepřijatelným.
To samé se děje v USA, je to sice absurdní, ale dav se nechová normálně, o tom je celý psychologický obor.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 9. 2017 13:27 | Vodník Česílko

Je tady jeden dost podstatný rozdíl, který to srovnávání s USA činí problematickým. V USA po občanské válce nikdy nedošlo k nějakém převratu, revoluci, svržení vládnoucího režimu, atd. - prostě nic z toho, co známe u nás z 20. století. Ty sochy generála Lee si postavili pohrobci konfederace dávno po občanské válce, někdy na konci 19. či v první polovině 20. století. Když se likvidují sochy po převratu, tak je to tak nějak pochopitelné - u nás se s tím začalo už v r. 1918, kdy zmizel Josef II. (a toho lze těžko označit za záporáka) spolu s dalšími Habsburky, stejně jako maršál Radecký, a další ikony Rakouska-Uherska. Po r. 1938 zase musel pryč Masaryk, po válce se zase na chvíli vrátil, no a pak zase na 40 let zmizel, atd. Žádné podobné převraty ale z USA 20. století neznáme, tudíž se mi tamní vlna odstraňování soch jeví poněkud absurdní. Že měl Lee a jiní konfederáti dnes absolutně neakceptovatelné postoje je pravda, ale to měl třeba náš Karel IV. taky (nechal upálit spoustu kacířů, nebránil protižidovským pogromům), ale pokud by dnes někdo navrhoval z těchto důvodů odstraňovat jeho sochy, byl by za blázna.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 9. 2017 10:45 | Libeček

Určitě ne donašeč. S gestapem mluvil až po svém zatčení, myslel si, že s nimi může hrát hry a vodit je za nos, protože byl vždycky roamntickej blbeček. A teď si schválně zkuste zjistit, jestli se mu to dařilo a říkal jim jenom to, co už věděli a co nikomu neublížilo. Dejte vědět, jak jste dopadl.

Zrovna v případě Fučíka si myslím, že hodně doplatil na to, jaké monstrum z něj po válce udělala pozůstalá strana a Gusta. Ne skutečný Fučík, ale ta příšera lezla lidem děsně na nervy.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 9. 2017 9:21 | Kamil Hacha

Hrdinove to pochopitelne nebyli. Napriklad Fucik byl praskac donasejici gestapu... :-(
+11
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 9. 2017 9:10 | josef

K Fucikovi ale existuji dost podstatne vyhrady - spoluprace s Gestapem..... Mimochodech - o tehle lidech ja rikavam - byli komuniste, ale stihli vcas zemrit. Bydlim na ulici, ktera se po jednom takovem jmenuje. Zemrel za valky, ale nikdo ho nezna.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Zdeněk Bakala

podnikatel, BXR Group

Vít Bárta

politik a podnikatel, ABL

Zdeněk Bakala
ÚSPĚŠNOST
20,00 %

z 5 duelů
×
Vít Bárta
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services