Změna pravidel druhého pilíře: z důchodového spoření půjde vystoupit!

Petra Dlouhá | rubrika: Co se děje | 24. 6. 2013 | 34 komentářů
Lidé starší pětatřiceti let mají poslední týden na uzavření důchodového spoření. Zájem je zatím zhruba desetkrát nižší, než se čekalo. I proto chce Ministerstvo financí přistoupit k jeho změnám: z druhého pilíře bude například možné po pěti letech vystoupit. Přinášíme přehled novinek s komentářem penzijních společností.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 6. 2013 20:52, mirahas

No , podíval jsem se na stránky MPSV a našel jsem tam toto:
? Jak ovlivní účast ve II. pilíři nároky na důchody z I. pilíře
Účast ve II. pilíři bude mít vliv pouze na výši starobního důchodu ze základního
důchodového pojištění, zatímco u ostatních druhů důchodů nebude jejich výše účastí
ve II. pilíři ovlivněna. To znamená, že invalidní a pozůstalostní důchody budou
vypočteny stejně, jako by pojištěnec nebyl účasten II. pilíře. Ke zohlednění účasti ve
II. pilíři dojde u starobního důchodu ze základního důchodového pojištění
prostřednictvím odlišného výpočtu procentní výměry důchodu, a to tak, že procento
za rok pojištění bude za dobu pojištění z titulu výdělečné činnosti při současné účasti
ve II. pilíři stanoveno na úrovni 1,2 (oproti 1,5 u ostatních dob).
Takže pravdu budete mít asi Vy, pane Uchytile.
Nicméně účastí ve II. pilíři snižujete odvody do I. pilíře z 28% hrubého příjmu na 25%, t.zn. o 10,7%. Zdá se mně tedy logické i snížení osobního vyměřovacího základu, a to minimálně v prvním redukčním pásmu.
Možná by bylo lepší, kdyby se na tyto dopady vstupu do II. pilíře zaměřil někdo z redakce tohoto serveru a popsal je v článku namísto jistě zcela nezaujatých názorů geniálních ředitelů a členů představenstev penzijních společností.

Zobrazit celé vlákno

+18
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 6. 2013 8:15, Marcela

Tak to je fakt dobrý.Napřed Kalousek očeše stavební spoření,že nebude lidem přispívat ze státního a nyní ejhle to půjde u důchodového pilíře.Co je to za blbost,tak si lidi budou spořit v důchodovém pilíři? Já dám 500,-Kč a stát mě přidá k tomu 750,-Kč? Tak to bude lepší než stavebko.Tam při úložce 1.700Kč na 6 let mě stát přidá 6x 2.000,-Kč a zde na 5 let při úložce 500,-Kč mě stát přidá 5x 9.000Kč,-.
Vždyť to co vymysleli není vůbec žádná důchodová reforma,ať to odpískají, zrovna, tak jako jejich tolik velebené S-karty.Hlavně by se měl Kalousek postarat, aby vrátili miliardy co vyvedli ze státního penzijního fondu,ale to je asi utopie.

-8
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 34 komentářů)

17. 1. 2014 20:31 | Veronika94

Má vůbec nějakou cenu si platit důchodové pojištění... Zapisovat se do nějakého pilíře, který je jen další přínos našim politiku, když generace která je od roku cca 1989 se důchodu nedočká.... Lépe řečeno nedožije! A odnesou nás jak říkajíc nohama napřed. Je to velice k popukání a každý den při správách se jen už můžu smát nad debilitou našich politiků..... Opravdu mě mrzí, že žiji ve státě, který si neumí vážit svých občanů a stát tvoří hlavně občané.....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 6. 2013 19:05 | Barba

"Ministerstvo však prý nechce zavádět účast na zkoušku, do druhého pilíře už se tedy nebude možné vrátit." No nevím, čemu tato novinka pomůže....k naplnění předpokládaného počtu klientů?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 6. 2013 17:09 | mirahas

Fando, jak se z odvodu do důchodového pojištění chcete vyvléct pokud jste výdělečně činný?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 6. 2013 9:15 | fanda

Odvod na důchodové pojištění není povinný. Povinné je pouze zdravotní pojištění.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 6. 2013 23:25 | JirkaZ

To je právě ten velký omyl. Současný odvod na důchodové pojištění je povinností, který ovšem nezakládá naprosto žádný nárok na Váš důchod, natožpak na jeho výši. To, že se dnes vypočítává důchod nějakým způsobem ještě neznamená, že za pár let to bude stejné. Velmi pravděpodobně nebude. Z tohoto důvodu internetové kalkulačky na téma, komu se II. pilíř vyplatí, jsou téměř k ničemu, protože nedovedou s nějakou solidnější pravděpodobností predikovat budoucí vývoj. Na internetu mnoho lidí píše, že II.pilíř bude rozkraden, že je to tunel atd. Ti samí přitom mají svoje peníze ve III. pilíři - je v něm 5 mil. klientů a cca 400 mld. Kč - což už je dost lidí i peněz. Přitom druhý a třetí pilíř je přitom to samé - až na vyjímku stejné penzijní společnosti, stejní depozitáři a mnohdy i stejní fond manažeři. Když nerozkradli III.pilíř, proč by vykrádali ten druhý ? Liší se jen tím, jak se do nich peníze posílají a jak se budou vybírat. Z mého pohledu jsou penzijní společností daleko důvěryhodnější než tento stát - a to i přes to, že jejich hlavním investičním nástrojem mnohdy budou české státní dluhopisy.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 6. 2013 9:49 | Karel Marz

Ty peníze jdou na výplatu důchodů. Nepřekvapuje mě, že důchodce je pro vás nemakačenko. A co osvč, to je nejspíš parazit, viďte? Výše tohoto odvodu na důchodové pojištění mi zakládá nárok na výši mého důchodu z prvního tedy státního pilíře. Nechápu, proč bych si měl tento nárok snižovat tím, že část těchto odvodů dám k dispozici někomu, komu věřím ještě méně, než státu.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 23:13 | Jana

A kde máte jistotu, že z těch 3% z I.pilíře někdy něco uvidíte? A kolik je tady zodpovědných lidí, aby si 2% opravdu šetřili na důchod a nevybrali je třeba v padesáti? a potom bude zase stejný problém, jenom čekat jestli jim stát něco dá, aby vůbec přežili :-(
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 12:27 | Skrblík

Zjistil jsem, že 2. pilíř má zřejmě ještě jednu zajímavou "výhodu". Pokud do něho člověk vstoupí řekněme ve 20 letech, v 35 se stane invalidou s invalidním důchodem, na peníze z 2. pilíře si bude muset počkat ještě min. 30 let. Zato bude mít nižší invalidní důchod, protože méně odváděl do průběžného systému. A to se opravdu vyplatí!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

24. 6. 2013 12:26

Věci a lidi se mění. Jenom ty jsi furt stejný (vůl) jako před dvaceti lety.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 12:11

Pán spadl z Marsu nebo z nějaké ještě vzdálenější planety a neráčil tu s námi posledních dvacet let pobývat, že?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 20:52 | mirahas

No , podíval jsem se na stránky MPSV a našel jsem tam toto: ? Jak ovlivní účast ve II. pilíři nároky na důchody z I. pilíře Účast ve II. pilíři bude mít vliv pouze na výši starobního důchodu ze základního důchodového pojištění, zatímco u ostatních druhů důchodů nebude jejich výše účastí ve II. pilíři ovlivněna. To znamená, že invalidní a pozůstalostní důchody budou vypočteny stejně, jako by pojištěnec nebyl účasten II. pilíře. Ke zohlednění účasti ve II. pilíři dojde u starobního důchodu ze základního důchodového pojištění prostřednictvím odlišného výpočtu procentní výměry důchodu, a to tak, že procento za rok pojištění bude za dobu pojištění z titulu výdělečné činnosti při současné účasti ve II. pilíři stanoveno na úrovni 1,2 (oproti 1,5 u ostatních dob). Takže pravdu budete mít asi Vy, pane Uchytile. Nicméně účastí ve II. pilíři snižujete odvody do I. pilíře z 28% hrubého příjmu na 25%, t.zn. o 10,7%. Zdá se mně tedy logické i snížení osobního vyměřovacího základu, a to minimálně v prvním redukčním pásmu. Možná by bylo lepší, kdyby se na tyto dopady vstupu do II. pilíře zaměřil někdo z redakce tohoto serveru a popsal je v článku namísto jistě zcela nezaujatých názorů geniálních ředitelů a členů představenstev penzijních společností.
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 19:13 | Josef Uchytil

Ano, koeficient se sníží. Ne, vyměřovací základ nikoli. Invalidní důchod se vstupem do II. pilíže NESNIŽUJE! Stejně tak se nesnižuje výše pozůstalostních důchodů (vdovský, vdovecký, sirotčí)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 16:40 | Adam Varmuža

Opravdu to nejsou peníze státu? Teď by je dostal nějaký nemakačenko, takhle, díky reformě, je dostanete vy, v důchodu .. Takže to jsou státní peníze, původně určené pro někoho jiného, patřící vám
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 16:10 | mirahas

Nemáte pravdu. Po vstupu do II. pilíře se Vám sníží osobní vyměřovací základ a zároveň se Vám za dobu souběhu I. a II. pilíře sníží koeficient, kterým se násobí odpracovaná (pojištěná) doba z 1,5 na 1,2. Takže procentní výměra i invalidního důchodu bude nižší. Takže vstupem do II. pilíře se Vám invalidní možný invalidní důchod významně sníží. A vzhledem k tomu, že čerpat penzi z II. pilíře můžete až v důchodovém věku, tak na tom můžete řádně prodělat. Pro OSVČ je to obdobné. Tudíž jedno je jenom kolečko od tragača, jak říkával můj tatík.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 13:27 | Marel Marz

To, co píšete, je naprostá demagogie. Jistě, že stát má 3% přerozdělí a tyto peníze jdou někomu jinému. To je totiž princip průběžného systému, nic nového jste neobjevil a je tomu tak bez ohledu na existenci či neexistenci jakéhokoli dalšího "pilíře". Podstatné ale je, že si dnižuji výše svých odvodů na sociální pojištění a ta je základem pro výpočet mého budoucího nároku na státní důchod. Ten bude nejspíš nižší, než je dnes, ale jistě nebude nulový, i kdyby se Nečas s Janouškem, Rittigem a Kalouskem přetrhli a kradli ještě víc, než kradou.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 13:20

Mění, mění, to máš pravdu. Jenže já nechci, aby mi někdo vyměnil důchod za velký kulový s odkazem na tržní vývoj (přeloženo na to, že to někdo ukradl). Nevidím jediný důvod, proč dávat 3= do druhého pilíře a ne do prvního a proč si má 2% navíc nedávat jinam.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 12:46 | czhunter

Určitě? Nevím jak pro OSVČ, ale pro zaměstnance je to jedno. Invalidní důchod se počítá z osobního vyměřovacího základu, a ten se počítá z hrubé mzdy, tj. výše odvodů na soc. pojištění tam nehraje roli.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 12:40 | czhunter

Ale ta volba přeci stojí trochu jinak.
Buď ty 3% dáte státu, ten je přerozdělí - a máte naprostou jistotu, že z nich neuvidítě nikdy nic, nebo k nim přidáte další 2%, a máte teoretickou šanci, že z nich uvidíte někdy aspoň něco.
Vlastně volíte mezi jistotou ztráty (to je ten pocit bezpečí a jistoty, po kterém se volá?) a rizikem malého zisku. Co je tedy výhodnější? To závisí na nátuře každéhou zvlášť.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 12:08

Marcelko, máte na výběr mezi tím, zda ty 3% dáte do státního prvního pilíře, nebo je vyvedete do nestátního druhého pilíře. Víte vy, co se s tím druhým pilířem, resp. s Vašimi penězi, za tu dobu, než půjdete do důchodu, vše stane? Podívejte se na kotrmelce v jiných státem podporovaných produktech za posledních dvacet let. A druhý pilíř, který se ještě pořádně nerozjel, se už po pár měsících mění. Tak budu z něj moci vystoupit, nebo ne? A za jakých podmínek? A bude tohle platit ještě za rok, za dva, za deset? Někteří tvrdí, že je pro ně zárukou solidní zřizovatel. Možná dnes ano, ale co za pár let? Kolik dříve vrcholně solidních bank se stalo synonymem nesolidnosti po roce 2008? A kdo zabrání tomu, aby dnešní solidní zřizovatel prodal fond i s Vašimi penězi nějakému Chrenkovi, Janouškovi nebo Rittigovi? Nehledě na to, že ztrátovost při investování do fondů, je zcela legitimní a solidnost zřizovatele na to nemá vliv. Ruletu vidím jako jistější, Marcelko.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 6. 2013 11:45

Proto doufám, že 2. pilíř brzy skončí. Lidi maj v hlavách doslova pilířový zmatek. 20 let si zvykali na stavebko, penzijko a spořicí pojistné smlouvy (pořád je to pro ně srozumitelnější produkt než třeba spořicí účet a podílové fondy), teď jim to někdo celé předělá. Nemluvě o tom, že většina těch dlouhodobých rezervotvorných smluv stejně končí předčasně. Zrovna mám na stole výpověď životky z r. 2006, ženská se rozvádí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/2

Předchozí

1

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jaroslav Hřebík

trenér a podnikatel

Miroslav Pelta

podnikatel, Baumit Jablonec

Jaroslav Hřebík
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 4 duelů
×
Miroslav Pelta
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 3 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services