Patrik Nacher: Poplatek za předčasné splacení úvěru? Absurdní!

Ondřej Tůma | rubrika: Rozhovor | 28. 1. 2012 | 45 komentářů
Server, který provozuje, proslavila anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek. Velké banky ji bagatelizovaly, ukázala však, že i drobní střadatelé můžou být slyšet. PATRIK NACHER v exkluzivním rozhovoru popisuje, jak se mění postavení českých bankovních klientů.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 1. 2012 20:17

Mě stačí 2 následující citáty. A lidé co je pronesly jsou dle mého opravdu odborníci v oblasti bankovnictví. To že něco chápete jinak, neboť to vyučuje současný vzdělávací systém je už jiný problém. Prostudujte si pořádne nějakou knihu o peneněžích od pana Rotbarda.

"Při peněžní interakci mezi dvěma fyzickými osobami není možné nafouknout objem cirkulujících peněz v oběhu pomocí půjček, a to proto, že věřitel nemůže půjčit to, co sám nemá. Banky to však dělat můžou. Jen komerční banky a fondy můžou půjčovat peníze, které vyrobí tím, že je někomu půjčí."
Prof. Irving Fisher, ekonom, z jeho knihy "100 % peníze" (1935)

"Moderní bankovní systém vyrábí peníze z ničeho. Tento proces je možná nejvíce ohromující kejklířský kus, který byl kdy vynalezen. Bankovnictví bylo počato v nespravedlnosti a narodilo se v hříchu. Bankéři vlastní Zemi. Vezměte jim ji, ale ponechejte jim moc vytvářet peníze, a pohybem pera, vytvoří dost peněz, aby si ji koupili zpět. Vemte jim tuto velkou moc a veškeré velké bohatství, jako je i to moje zmizí, pak bude existovat lepší i šťastnější svět pro život. Ale pokud chcete být i nadále otroci bankéřů a platit si náklady svého vlastního otroctví, nechte bankéře pokračovat ve vytváření peněz a ovládání úvěru."
Sir Josiah Stamp, prezident banky "The Rothschild Bank of England" a druhý nejbohatší muž Anglie 20. let, při proslovu na univerzitě v Texasu 1927.

A k vašemu příkladu, protože nejste banka nemůžete půjčovat peníze, které nemáte.
Pomocí multiplikační tvorby vkladů, vlastně půjčují banky dluhy.

Zobrazit celé vlákno

+3
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 1. 2012 12:38, Michal Kára

Přesně tak. Navíc banka má s úvěrem i fixní náklady, takže pokud jí splatíte úvěr třeba v polovině, tak pro ni klidně může být ztrátový. Pan Nacher studoval bankovnictví nejspíš na Plzeňských právech, když tohle neví :)

Zobrazit celé vlákno

-6
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 45 komentářů)

29. 1. 2012 17:41 | Michal Kára

Poučit se dá pouze od lidí, kteří o problematice něco vědí. Což autor toho článku není, má tam bludy jako "Při poskytování úvěru obchodní banky vytvářejí peníze, nepůjčují peníze, jež do nich někdo předtím vložil." případně "Jakýkoliv subjekt, který není bankou, při poskytování úvěru nevytváří peníze."

Je to (jak už je u podobných hoaxů obvyklé) taková splácanina reality a fantazií autora.

A to nemluvím o tom, že nic jako "zákonné platidlo" neexistuje. Je (u nás a v drtivé většině jiných států) naprosto legální platit si mezi sebou třeba zlatými nebo stříbrnými mincemi - pokud se na tom obě strany dohodnou.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2012 17:39 | chk

nikdo tady neobvinuje nikoho z nevedomosti. vy se tu predvadite sam. bankovnictvi neni sazeni brambor. a v teto diskusi se to jen potvrzuje. je mi akorat lito, ze server penize.cz k tomuto (jako u jinych temat) jen napomaha...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2012 16:15 | josef

Ten Vas vklad je porad jenom pujcka a to pujcka na videnou v pripade klasickeho BU a pucka s vypovedni dobou v pripade terminovanych vkladu. To jen pro upresneni. Je to podobne tomu, kdyz mate dluhopis, kde si jeho drzitel muze rozhodnout, ze ho predcasne splati. A verte, takove dluhopisy existuji.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2012 15:53 | xmart

Ano máte pravdu, jen jde o jednu věc VKLAD není půjčka bance. Rozdíl mezi půjčkou a vkladem, je v tom, že vklad jsou jen uložené peníze klienta a může se je kdykoliv vyzvednout. Také s vkladem nepřechází automaticky možnost s těmito penězi volně disponovat a půjčovat dále, narozdíl od půjčky, což ale banky běžně dělají.
Ano mezibankovní půjčky samozřejmě existují, ale jsou používány právě k pokrytí výběru vkladů - tedy když klient vybere svůj vklad dříve, než bance dojdou úroky z nově vytvořených peněz, které splacením půjčky zase zanikají. Více jak funguje tvorba penež třeba na http://www.mises.cz/clanky/jak-dnes-vznikaji-penize--149.aspx
Zkuste se vy více zamyslet nad důsledky systému částečných rezerv a neobviňujte druhé z nevědomosti.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2012 14:46 | Lubik

Samozřejmě, že bance může vzniknou ztráta a v případě masového vracení by mohlo vzniknout něco jako opačný run. A i kdyby ne, tak co je divného na tom chtít kompenzaci (navíc předem dohodnutou) za ušlý zisk?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2012 12:39 | MoB

Chudák banka, vznikne jí ztráta... ale houby, maximálně nižší zisk, a to je rozdíl. A když už jsme u těch hypoték, máte nějaké zázračné vysvětlení i na 150 Kč (u všech bank stejný) měsíční poplatek? Kdysi banky tvrdily, že to je kvůli správě úrokového zvýhodnění, po ukončení jeho poskytování už banky netvrdí nic (leda marketingové mambo jambo nebo jiné žvásty). A včil mudruj!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2012 11:15 | benzin

Nehlde na to ze v dobe floatovych pujcek a hypotek je mozne se vyplavit do nejistych vod na vlastni triko a pripadny poplatek za predcasne splaceni neplatit. Proste slovo FIXACE ma svuj vyznam.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2012 9:38 | Lubik

Jak už zde bylo napsáno, při předčasném splacení dluhu ujde bance zisk a může utrpět i ztrátu. Je otázkou co je lepší, když nám banka naúčtuje nějaký poplatek, nebo si necháme nabulíkovat, že to je ZADARMO?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

29. 1. 2012 8:46 | Michal Kára

Když už budete chtít na něco odkazovat, tak raději na tohle: http://lemming.hofyland.cz/penize_jako_dluh.html
To popisuje, jak to v opravdu reálu funguje, bez ideologického balastu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2012 8:18 | josef

klasický hoax.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 1. 2012 7:58 | josef

mike_fish: kdybyste papouškoval jen to, co pochopíte, tak byste možná udělal lépe. Vy jste vůbec nepochopil, že systém částečných rezerv nedělá peníze z ničeho, jen zvyšuje bilanci. Tj. banka musí mít proti penězům, které půjší, ve výši třeba 1 milionu také vklad, nebo si sama půjčí, ve výši nejméně jednoho milionu. ALE! Ten, kdo si půjčí ten milion, si za něj něco koupí, třeba dům. Prodávající má pak milion, ten vloží do banky (POZOR! může to být uplně jiná), čímž vzniká vetší suma v bilanci bankovního sektoru. Ale pořád proti půjčcce klienta v určité výši stojí vklad, půjčka banky, nebo vlastní kapitál banky v minimálně stejné výši.
Pokud nechápete, jaké důsledky má systém částečných rezerv, tak o tom raději nepište.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2012 23:46 | mike_fish

http://www.jan386.ic.cz/blog/dokumenty/rothbard-penize.pdf
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2012 23:44 | mike_fish

Pane Karo vite jak funguje bankovnictvi castecnych rezerv? Zjednodusene banky rozpujcuji vic penez nez do ni klienti vlozili. A za pujcene penize vytvorene z niceho inkasuji urok. Priznam se, ze docela rad papouskuji co si prectu. Treba: http://www.jan386.ic.cz/blog/dokumenty/rothbard-penize.pdf Nechci vnucovat, ale leccos z rakouske skoly je poucne.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2012 22:35 | Michal Kára

Doporučuju slepě nepapouškovat všechno co si přečtete / shlédnete z internetu. Zvlášť ne v reálu a mezi lidmi, co o dané věci opravdu něco vědí. Mohlo by se vám stát, že zjistíte, že na vás všichni ukazují prstem a smějí se a to není moc příjemná situace.

Ano, banky teoreticky mohou rozpůjčovat několikanásobek původního vkladu, ovšem pouze pokud ty původně půjčené peníze k nim někdo zase vloží - a tomu musí platit úrok. Takže ke každé půjčce musí být nějaký vklad v odpovídající výši.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2012 21:37 | benzin

Vim odkud tento omyl pochazi. Pochazi z jednoho americkeho videa, ktere popisovalo sitauci v USA. Nevim jestli je pro USA ten model pravdivy (banka vytveri penzie na zakladu dluhu), nicmene vim ze v CR to tak neni. Banky si skutecne pujcuji na mezibankovnim trhu. Ony vsechny ty pribory nejsou vycucany z prstu.
Dobre to bylo videt v roce 2009 kdy diky tomu, ze si banky chteli vytvorit vetsi kapitalove rezervy, prestal fungovat mezibankovni trh a tak vlastne ze dne na den prestaly banky davat 100% hypoteky a celkove snizili pujcovani, treba lizingove a faktoringove firmy meli docela problem s financovanim.
Take to bylo pekne videt v roce 1997, kdy jednomesicni pribor dokonce skocil na nejakych 40%.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2012 20:22 | xmart

Citace - benzin / 28.01.2012 11:16

Navic pro banku z toho skutecne vyplyvaji jiste naklady. I oni si ty penize pujcili na nejaky urok, takze neprichazji jenom o zisky.

Banky si peníze na úvěry nepůjčují. Banky peníze na úvěr vytvoří z ničeho.Stačí jim nějaký vklad a pak pomocí částěčných rezer rozpůjčují několikanásobek původního vkladu. Ze všech půjček zinkasují úroky a pak vytvořené peníze zase zmizí, jen úroky zůstanou bance. Předčasné splácení tak snižuje pouze jejich zisky, které jsou přesto extrémně vysoké.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2012 19:59 | Kolemjdoucí

Souhlasím s p. Nachrem - zrušme poplatek za předčasné splacení. Ale naúčtujme klientovi úroky, které by zaplatil do konce doby refixace, pokud by řádně splácel. To je fér, ne? Tzv. poplatek za předčasné splacení totiž u bank mnohdy výši těchto úroků nedosahuje. Co si kliente vybereš?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 1. 2012 18:07 | chk

co je to neprimereny zisk? zisky se odvadeji do zahranici? chtel jste asi napsat dividendy, ze? CNB je tu od toho, aby nedopustila prelevani aktiv do zahranici. to je totiz zakazano. tristni stav vypada opravdu jinak. nechtejte se ho dockat. kazdopadne spouste z vas by urcite takovej stav otevrel oci...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2012 13:53 | whisperer

souhlas, nase banky se sice celkem drzi, ale z toho co z nas sedrou sanujou matky na zapade. Kdyby aspon ty poplatky zustaly v cechach davalo by to aspon nejaky smysl. Chapu ze banka je komercni firma s prioritnim cilem vytvorit co nejrychleji co nejvetsi zisk a u nas to funguje diky tomu ze vetsinou nemame jinou moznost. Zkouseli jste si vzit uver v zahranici ? Rakouska Raifka vas posle zpet do cech! Na druhou stranu dlouhodobe udrzitelny vztah musi by oboustranne vyhodny. Za soucasne situace neni divu ze lidi investuji do podivnych instituci a sporitelnich drustev a skacou na lep kazdemu jehoz cennik se tvari alespn trochu prijemne a nema patnact stran s milionem nesrozumitelnych poplatku a kazde uprdnuti. Pokud chtej lidi zahnat s penezma do slamniku a ilegalnich pujcoven tak at pokracuji dal a nedivi se.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 1. 2012 13:31 | Sztesti

Moji předchůdci v této diskuzi mě úplně rozesmáli. Vypadá to, že bychom snad měli pro banky ještě uspořádat sbírku. Přitom vykazují takřka nepřiměřené zisky z tohoto podnikání. A přitom skoro nic neriskují. Když mají problémy, tak jim stát pomůže. Navíc pro zahraniční vlastníky nás tady odírají našinci, zisky se odvádějí do zahraničí. Opravdu tristní stav.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet RPSN

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Zdeněk Matějovský

podnikatel, Povlečení Matějovský

Helena Fibingerová

koulařka a podnikatelka

Zdeněk Matějovský
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Helena Fibingerová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services