Jsou výtahy v panelácích časovanými bombami?

Milan K. Osvaag | rubrika: Bydlení | 3. 4. 2007 | 19 komentářů
Až 80 % výtahů v České republice nesplňuje normy Evropské unie. Závady jsou u většiny zařízení natolik závažné, že mohou zavinit zranění lidí. Takové byly před 3 lety první informace Institutu technické inspekce o stavu českých výtahů. Majitelé domů, kde výtahy fungují, by měli podle závazků ČR vůči EU nedostatky odstranit do roku 2010. Chybí jim na to ale peníze. Co mohou dělat, když na jeden výtah potřebují až 1,5 miliónu Kč?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 4. 2007 7:57, Michal Kára

Souhlasim, podle tonu clanku by clovek rekl, ze ve vytazich umira nekolik desitek lidi rocne a dalsi stovky jsou v nich zraneny...

Zobrazit celé vlákno

+59
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 4. 2007 22:50, Radek

Nejprve k jisté, ale velmi závažné nepřesnosti. Odkud asi autor čerpal zcela nesmyslné číslo z městského obvodu Poruba o počtu paneláků a bytů, případně výtahů ? Již od roku 2002 vlastní Poruba cca 2 000 bytů v cca 30 domech, když ostatní domy ( cca 10 000 bytů) prodala v privatizaci malým bytovým družstvům. A to ještě v největším z nich (15. pater) rekonstrukci výtahů provedla a v rekonstrukcích dále pokračuje.

Za dobu svého vlastnictví tato malá družstva již ve více než 90 % případu provedla kompletní výměnu výtahů (nová větší kabina, nový výtahový stroj a elektronika, včetně ohrazení atd.). Jen pro orientaci tato kompletní výměna za NOVÝ výtah (viz Nařízení vlády 27/2003, kterým se stanoví technické požadavky na výtahy) s osmi stanicemi vyjde v podmínkách Ostravy na cca 800 000 Kč, družstvo v tomto domě při sazbě 22,- Kč/měsíc/m2 výběru do fondu oprav vybere zhruba 30 000,- Kč měsíčně.

Pojďme ještě dále. Rekonstrukce výtahu + výměna oken v domě + kompletní zateplení včetně střechy u domu tohoto rozměru = cca 4 700 000,- Kč. Dům má 24 bytů tj. do výše 4 800 000,- Kč dostane družstvo úvěr bez nutnosti zástavy nemovitosti. Měsíční splátka bance při délce splatnosti úvěru 15 let bude činit 39 520,- Kč při fixním úroku na celou dobu ve výši 5,5 %. Minimální výběr do fondu oprav musí činit o 20% více než je splátka bance, což je cca 47 600,- Kč. Do fondu oprav tedy musí být výběr minimálně 35,- Kč/měsíc/m2 tj. zvýšení na průměrný byt o cca 600 - 700 Kč/měsíc. Současně však při provedení výše uvedených opatření dojde dle auditu ke snížení energetické náročnosti budovy o minimálně 40%. Můžeme tedy směle snížit zálohy na teplo o cca 20% a tím z větší části kompenzovat zvýšení příspěvku do fondu oprav.

Dokážu-li jako bonus získat 4% od Státního fondu rozvoje bydlení jako úrokovou dotaci mám na 15 let úvěr s úrokem 1,5%. Co při výše uvedeném potřebuji více ? Za jak moc nezvládnutelné se to dá považovat ?

Takže kdo dnes projde Porubou uvidí, že velká část domů již je opravena a další část domů se letos opravuje. Autorův článek je zcela zbytečně pesimistický a málo faktografický.

-10
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 19 komentářů)

9. 3. 2017 12:49 | Petr

Výtahy jsou časované bomby, to je opravdu vtipné přirovnání. :)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 7. 2007 23:07 | lift

Ne, je to jen tahání peněz z kapes nájemníků.Prasklo někdy lano?Dnes možná ano"ČÍNA".V sídle EU jezdí pěkně staré šunky,že by byly bezpečné?Kolik bylo a je úrazů nyní?Vlastní zkušenost ,šest let starý stroj a rozeta je v háji "s**si"a prý už se to nedělá.Kdo nyní poradí nájemníkům,zda koupit, či repasovat?Musí se pro to jet až do Italie.Naše transporťacké mašiny jezdí stále.Neříkám , u nových výtahů dveře a klec vypadají dobře.Ale Ku**a se stále seřizují.Je to jak ,teď budu vulgární ,jak ksicht vlastní ženy.Doma nic a jde někde ven ,už si ten pyšček maluje.Jo jo nebylo jak kolikové řízení.
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

9. 5. 2007 6:04

Kdo chce psa bíti,hůl si najde.Výtahová loby, (ale ano existuje např.OTIS,Schindler), sama zpracovala uvedenou normu.To je fakt.To ostatní si dosadí zájemce o problematiku sám.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 4. 2007 22:50 | Radek

Nejprve k jisté, ale velmi závažné nepřesnosti. Odkud asi autor čerpal zcela nesmyslné číslo z městského obvodu Poruba o počtu paneláků a bytů, případně výtahů ? Již od roku 2002 vlastní Poruba cca 2 000 bytů v cca 30 domech, když ostatní domy ( cca 10 000 bytů) prodala v privatizaci malým bytovým družstvům. A to ještě v největším z nich (15. pater) rekonstrukci výtahů provedla a v rekonstrukcích dále pokračuje.
Za dobu svého vlastnictví tato malá družstva již ve více než 90 % případu provedla kompletní výměnu výtahů (nová větší kabina, nový výtahový stroj a elektronika, včetně ohrazení atd.). Jen pro orientaci tato kompletní výměna za NOVÝ výtah (viz Nařízení vlády 27/2003, kterým se stanoví technické požadavky na výtahy) s osmi stanicemi vyjde v podmínkách Ostravy na cca 800 000 Kč, družstvo v tomto domě při sazbě 22,- Kč/měsíc/m2 výběru do fondu oprav vybere zhruba 30 000,- Kč měsíčně.
Pojďme ještě dále. Rekonstrukce výtahu + výměna oken v domě + kompletní zateplení včetně střechy u domu tohoto rozměru = cca 4 700 000,- Kč. Dům má 24 bytů tj. do výše 4 800 000,- Kč dostane družstvo úvěr bez nutnosti zástavy nemovitosti. Měsíční splátka bance při délce splatnosti úvěru 15 let bude činit 39 520,- Kč při fixním úroku na celou dobu ve výši 5,5 %. Minimální výběr do fondu oprav musí činit o 20% více než je splátka bance, což je cca 47 600,- Kč. Do fondu oprav tedy musí být výběr minimálně 35,- Kč/měsíc/m2 tj. zvýšení na průměrný byt o cca 600 - 700 Kč/měsíc. Současně však při provedení výše uvedených opatření dojde dle auditu ke snížení energetické náročnosti budovy o minimálně 40%. Můžeme tedy směle snížit zálohy na teplo o cca 20% a tím z větší části kompenzovat zvýšení příspěvku do fondu oprav.
Dokážu-li jako bonus získat 4% od Státního fondu rozvoje bydlení jako úrokovou dotaci mám na 15 let úvěr s úrokem 1,5%. Co při výše uvedeném potřebuji více ? Za jak moc nezvládnutelné se to dá považovat ?
Takže kdo dnes projde Porubou uvidí, že velká část domů již je opravena a další část domů se letos opravuje. Autorův článek je zcela zbytečně pesimistický a málo faktografický.
-10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 4. 2007 15:56 | Pavel

"Většina výtahů jsou časované bomby" tvrdí autor. Běžně čteme o haváríich kamionů, ale časované bomby výtahů nějak nevybuchují. Ovšem pokud si EU přeje naše výtahy vyměnit nebudeme jim bránit, když to ovšem zaplatí.
+56
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 4. 2007 18:18 | Tonda

Souhlasím s MiMem. Já jako vlastník rod. domku se o všechno musím postarat z vlastních zdrojů, nikdy jsem neměl dotace na teplo ani vlastní bydlení jako většina obyvatel paneláků dříve. Všichni teď brečí, že nemají na opravy a rekonstrukce peníze.
+35
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 4. 2007 17:05 | PlischkeS

Děkujeme za upozornění. Za chybu se omlouváme, opravili jsme ji.
Redakce Peníze.CZ
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2007 14:20

Rekl bych typicka chyba americky billon = ceska miliarda. Takze melo byt 7 miliard, coz pak vychazi na 2 jizdy denne. To zni velmi rozumne.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2007 13:46 | Mirek

Dost populistický článek bez odborného nadhledu a vyjmenování konkrétních závad. Údaje jako "80% nesplňuje... bla bla bla" jsou jak vystřižené z bulváru. Aneb, jak udělat z komára velblouda. Není nic "lepšího" než nechat se ke stavu výtahů vyjádřit firmu, která se živí montáží a opravami výtahů... :-)))
+48
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 4. 2007 12:17 | MiM

Když vlastním dům a potřebuji si něco opravit, tak taky žádám někoho o dotaci ? Prostě to zaplatím, nebo si vezmu úvěr. 1,5 milionu / 20 tj cca 7 patrový panelák. To je opravdu moc peněz ?
+15
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 4. 2007 11:39 | Mayha

Už se vlastně Češi slovansko-germánsko-keltského původu blíží myšlením Cikánům, kteří taky zcela vážně považují sociální dávky za něco, na co mají zcela automaticky nárok, a už si bez nich neumí svůj život ani představit.
+28
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2007 11:35 | Mayha

Přesně. Děsí mě to zdeformované financování téměř všeho. Aby se cokoliv postavilo nebo opravilo, musí na to být dotace. Města a kraje staví ne to, co potřebují, ale na co seženou dotace z EU. Místo aby, když je něco potřeba opravit, to zaplatili spolumajitelé, ať už z naspořených peněz nebo z úvěru, který budou potom splácet, zase se čeká na dotace. Tohle socialistické myšlení je smrtonosné ...
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2007 9:21 | ja

5000 Kc mesicne do fondu oprav. To si delate srandu, nebo mate tak velky byt? U nas se plati 18-20 Kc za metr ctverecni mesicne a bohate to staci na zatepleni, vymenu spolecnych oken a dveri, opravu strechy, vymenu stoupacek...
PS: Vytahy nemame a "pozadavkum EU" nepodlehame.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2007 9:16 | ja

Ročně výtahy v ČR přepraví více než 7 biliónů pasažérů.
To je na jednoho cloveka prumerne cca 700 tisic jizd rocne, neboli cca 2 tisice jizd denne. Nemate tam nekde preklep?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 4. 2007 9:06 | ivo

Opravit vytahy aby byly bezpecnejsi ma urcite smysl, ale melo by to byt s rozumem. Byl jsem predloni v jednom hotelu v Atenach a meli tam vytah s jednoduchymi dvermi. Rekove jsou v unii pres 25 let, ale s modernizaci vytahu nespechaji ani v hotelech.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 4. 2007 7:57 | Michal Kára

Souhlasim, podle tonu clanku by clovek rekl, ze ve vytazich umira nekolik desitek lidi rocne a dalsi stovky jsou v nich zraneny...
+59
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2007 7:34

Pan autor článku to jistě myslel v žertu? Pane moc to dramatizujete. Když spočítám kolik je výtahů a statistiku, tak úrazů ve výtahuje je 0.00000001% takže mě tenhle článek přijde jako placená reklama výtahářskou loby. Samozřejmě, že podle směrnic unie musí mít výtahy zabezpečení, ale není to levná záležitost a zdravý rozum velí raději opláštit dům izolací ať neuniká teplo.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 4. 2007 7:11 | Pavel

Kde brát a nekrást? Co takhle ve fondu oprav! Když to tak počítam, 10 000 bytů a 750 000 000 Kč dělá 75 000 Kč na jeden byt, při pěti letech spoření (oni to ti družstevníci už vědí dlouho, že) to je méně jak 1 250 Kč měsíčně. No jo, ale pokud se někde rozhodli (jako v baráku, kde žijí moji rodiče), že do fondu oprav budou dávat 150 měsíčně, tak se nesmí divit, že jim barák padá na hlavu a nemají peníze na opravy. Holt to chce do fondu oprav aspoň 5000 Kč měsíčně, aby bydlení bylo bydlením.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 4. 2007 6:41 | Důchodce

Nepovažuji výtahy v panelácích za nebezpečné, jsou-li dobře udržované a jejich uživatelé nejsou aspiranty na Darwinovu cenu. Spíše v tom vidím velký kšeft pro výtahářské firmy. Francouzské a belgické firmy si zalobovaly v Bruselu, ale nějak jim to nevyšlo, když jsou teď stíhány za kartelovou dohodu. České firmy se na vlně rekonstrukcí výtahů rády svezou. Jaká je ale praxe a výhody pro uživatele? Náš výtah jezdil bez problémů 30 let. Pak jsme loni investovali do jeho rekonstrukce a začaly problémy. Máme novou kovovou kabinu s vnitřními dveřmi, které dost ubraly na prostoru. Zatímco dřív jsem do výtahu naložil lednici, teď bych s ní musel po schodech, neboť na větší kabinu naše společenství vlastníků nemělo (je též potřeba udělat zateplení domu atd.). Pak začaly poruchy výtahu. Pravda je, že nikdo nezůstal ve výtahu "viset". V tomto ohledu byl absolutně bezpečný, protože se vůbec nerozjel:-) Pro maminku s miminem z pátého patra a souseda před operací endoprotézy ze čtvrtého patra určitě super situace. Stýská se mi po starém výtahu, kde jsem zmáčkl knoflík, ve strojovně zacvakala relátka a jelo se.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Lenka Bradáčová

vrchní státní zástupkyně

Tomáš Sokol

advokát

Lenka Bradáčová
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Tomáš Sokol
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services