Stížností na dodavatele energií rekordně přibylo. Jak řešit nejčastější problémy?

Jana Poncarová | 15. 5. 2019 | 4 komentáře

Špatně spočítaná faktura, nesmyslně vysoké sankce nebo komplikace při výpovědi smlouvy. To jsou typické příklady potíží s dodavateli energií. Na rozdíl od předchozích let se lidé nebojí ozvat. Loni si jich stěžoval rekordní počet. Má to vůbec smysl?

Stížností na dodavatele energií rekordně přibylo. Jak řešit nejčastější problémy?

Statisíce domácností loni změnily dodavatele elektřiny nebo plynu. Ceny energií během roku stouply, rozmohly se aukce a různí zprostředkovatelé, narostl i počet stížností na energetické firmy.

U největší autority – Energetického regulačního úřadu – si v roce 2018 na dodavatele stěžovalo 13 489 spotřebitelů. To je o 14,4 procenta víc než předloni. Rok od roku přitom podle úřadu roste i složitost řešení.

Lidé si často nevěděli rady, jak s dodavatelem vyjednat fakturace nebo platební podmínky, dostali se do komplikované situace při změně dodavatele nebo po nich společnost požadovala vysoké pokuty. Každá osmá stížnost nebo dotaz pak míří na zprostředkovatelské firmy – třeba na aukce, poradce nebo podomní prodejce. Právě s těmito aktéry na energetickém trhu je to komplikované, protože legislativa na ně nedosáhne.

„Téměř dvoutisícový roční přírůstek podání vypovídá o situaci na trhu. Musíme si ale uvědomit, že řada stížností je navázána na přechod mezi dodavateli, a právě loni byl počet těchto změn rekordní. Navíc věřím, že se do statistik promítá i vyšší snaha lidí problémům čelit,“ domnívá se Jan Pokorný, předseda Rady Energetického regulačního úřadu (ERÚ).

Vysoké zálohy a pokuty

Žebříček stížností dlouhodobě vedou problémy s vyúčtováním a platebními podmínkami. Na nich by se měl zákazník s dodavatelem dohodnout, ale praxe bývá často jiná.

Řežeme náklady!

Účty za telefon, elektřinu, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.

Regulátor už loni na podzim varoval před účelovým zvyšováním nebo naopak snižováním záloh. Přestřelené zálohy si často účtují dodavatelé, kteří mají finanční potíže a řeší tak své cashflow. Domoci se pak u nich vrácení přeplatku je téměř nemožné. Nemilá je i opačná situace, kdy díky extrémně nízkým měsíčním zálohám čeká na spotřebitele vysoký nedoplatek při ročním vyúčtování.

O druhé a třetí místo se dělí stížnosti a dotazy týkající se změny dodavatele nebo smluvních sankcí. Pokuty vymáhají dodavatelé především za předčasné ukončení smlouvy uzavřené na dobu určitou, třeba na dva nebo na tři roky. Může se stát, že při podomním prodeji uzavře domácnost novou smlouvu, společnost bude trvat na tom, aby od ní odebírala energie, jenže původní dodavatel odmítne ukončení smlouvy akceptovat. Z obou dvou stran pak hrozí tisícové pokuty.

„Proto je důležité dát si pozor na to, s kým smlouvu uzavíráte a co je jejím obsahem. Vždy si každou nabídku pečlivě promyslete a společnost si prověřte,“ doporučuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení sdružení dTest.

Stížnosti na aukce

Několikatisícové sankce se můžou ukrývat i v takzvaných návazných smlouvách – jde například o závazné přihlášky do aukcí nebo poplatky za zprostředkovatelské služby. Často se totiž stává, že se přihláška tváří neškodně, pokud ale zákazník odmítne s dodavatelem, jenž aukci vyhrál, uzavřít smlouvu, může po něm firma požadovat pokutu.

Právě na aukce nebo zprostředkovatele si podle Lukáše Zeleného stěžuje stále více lidí. „Většina stížností směřuje na aukce energií. Zprostředkovatel navštíví zákazníka doma a slíbí mu výběr nejlevnějšího dodavatele. I když jsou služby prezentované jako bezplatné, má to háček. Pokud se domácnost rozhodne smlouvu s vysoutěženým dodavatelem neuzavřít nebo ji ukončit, naúčtuje mu zprostředkovatel smluvní pokutu,“ vysvětluje.

Vyšším levelem pak jsou doložky o exkluzivitě: Nic netušící spotřebitel podepíše prohlášení, v němž souhlasí, aby v jeho odběrném místě vybírala dodavatele pouze zprostředkovatelská firma – jinak mu opět hrozí sankce.

Šmejdi u vašich dveří

Víme, jak na vás líčí

Jdete do aukce energií a ani si nevšimnete, že pořádající firmě podepíšete exkluzivitu. Tedy že příští roky vám bude dodavatele energií dodávat jedině ona. Běda, jestli to zkusíte sami.

Nový trik energošmejdů: aukce a smlouva o exkluzivitě

Vydávají se za dodavatele, regulátora, nezávislé odborníky. Lžou vám, že váš dodavatel zkrachoval. Tvrdí, že když rychle nepodepíšete smlouvu, bude z vás černý odběratel.

Pět triků, na které šmejdům pořád skáčeme

Ke smlouvě vám dají zdarma úspornou žárovku. Když od smlouvy cuknete, začnou vyhrožovat exekutorem. Kvůli tisícovkám za nezaplacené žárovky.  

Žárovky zadarmo nebrat!

Přes sedmdesát stran má rozhodnutí, v němž ERÚ popisuje nekalé praktiky společnosti Stabil Energy. Některým domácnostem ani nedala vědět, že je k sobě převádí.

Už nevolejte, šmejdi! Padla rekordní pokuta za prodej energií

„Samotní zprostředkovatelé, počítáme-li mezi ně i podomní prodejce, stojí přinejmenším za každým osmým podáním. V praxi jim patří ještě mnohem větší podíl. Proto je stěžejní, jak dopadne připravovaná novela, která by naše kompetence měla rozšířit na zprostředkovatele. Záležet bude i na tom, jaké k jejich dozorování a postihu dostaneme praktické nástroje,“ vysvětluje Jan Pokorný z ERÚ.

Odstoupit co nejrychleji

Jak se bránit, když se s nekalými praktikami setkáte? Od nevýhodné smlouvy uzavřené při podomním prodeji lze podle občanského zákoníku odstoupit do 14 dnů od jejího podpisu. Energetický zákon pak umožňuje odstoupit ještě patnáctý den po zahájení dodávek.

Nejúčinnější obranou však zůstává ostražitost. „Nejlepší je vyhnout se odsouhlasení smlouvy po telefonu nebo jejímu podpisu mezi dveřmi. Lidem stále opakujeme, že za nimi žádná výhodná nabídka nepřijde sama. Proto je nutná obezřetnost, s podomními prodejci je lepší nekomunikovat. Pokud už smlouvu podepíšete, je vhodné řešit odstoupení co nejrychleji,“ dodává Lukáš Zelený.

Metody takzvaných šmejdů bývají velmi tvrdé a propracované. Přesto: I když propásnete termín odstoupení a dodavatel si na vás bude troufat, existují možnosti, jak se bránit. Jakmile dodavatel nereaguje na vaše dotazy, neřeší reklamace, nezvedá vám telefony a neodepisuje na e-maily, co nejrychleji se obraťte na Energetický regulační úřad, který zřídil oddělení ochrany spotřebitele.

„Kolegové z tohoto oddělení se většinou nejdříve zaměří na smírčí řešení problému, které na spotřebitele klade jen minimální nároky. Pouze malá část z celkového počtu podnětů na našich linkách pokračuje podáním návrhu na mimosoudní řešení sporu. Zde jde již o postup formálnější, ale stále nedosahuje náročnosti či délky běžného soudního řízení,“ vysvětluje mluvčí úřadu Michal Kebort.

Podle něho má smysl na Energetický regulační úřad zavolat nebo napsat, protože za běžné hovorné získají lidé informace, které jim pomohou rozhodnout se, jak nejlépe postupovat. „Navíc se podnět touto cestou dostane také k našim kontrolním útvarům, což má význam pro spotřebitele, kteří by měli v budoucnu narazit na stejná úskalí,“ dodává.

Úřad spolupracuje také s Českou obchodní inspekcí, které předává podněty týkající se zprostředkovatelů, například aukčních společností.

Líbil se vám článek

+24
Ano
Ne

Diskuze

14. 11. 2019  |  10:41  |  Olga Lindakova

Taky se dožadují spravedlnosti ale vy nemáte asi žádné pravomoci jste instituce která si neví rady vyděračskými šmejdy jenom machrujete

17. 5. 2019  |  17:56  |  Igor

Počet dodavatelů roste, to je důkaz, že je to pro ně výhodné. Zákony jsou nejasné a pro zákazníka často nevýhodné. Nejsem zastáncem socialismu, ale toto okrádání zákazníka je nepřijatelné. Stát by měl určit přijatelnou cenu energií odstupňovanou pouze pouze výše spotřeby. Tím by šmejdi a i další "chytráci-dodavatelé" měli po okrádání spotřebitelů. ČEI i ČOI jsou nefunkční státní instituce.

Vložit komentář

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK