Většina spotřebitelů netuší, že cenu energií tvoří dvě složky – regulovaná a neregulovaná. Neregulovanou, tržní složku určují dodavatelé, regulovanou stanoví Energetický regulační úřad (ERÚ). Pro letošek ji u elektřiny nastavil v průměru o 2,5 % výš než loni. I dodavatelé ale „svou“ část ceny zvyšují nebo budou zvyšovat, protože na energetických burzách, kde nakupují, šly ceny elektřiny nahoru. Podle odhadů ERÚ by pro běžnou domácnost s průměrným odběrem 2200 kWh ročně mohlo konečné zdražení být kolem 400 Kč za rok. Pro ty, kteří elektřinou také topí a ohřívají vodu, bude nárůst výraznější.
Špatná, nebo dobrá zpráva?
Zvyšování cen obvykle nepatří mezi dobré zprávy. Pokud se na to však podíváme z jiného úhlu, můžou spotřebitelé zdražování energií využít i ve svůj prospěch. V Česku máme desítky dodavatelů, jejichž služby se značně liší. Každý má právo si z nich vybrat takového, který mu nejvíc vyhovuje. Dodavatele lze změnit a na dodávkách energií ušetřit nemalé peníze.
Za běžných okolností musí spotřebitel podat písemnou výpověď. Důležité je přitom rozlišovat smlouvu na dobu neurčitou a smlouvu na dobu určitou.
U smlouvy na dobu neurčitou lze výpověď podat kdykoli, jejím podáním začíná běžet domluvená výpovědní lhůta – bývá to měsíc až čtvrt roku. Pak je zákazník volný.
V případě smlouvy na dobu určitou dobré hlídat smluvní podmínky – pokud byste chtěli smlouvu ukončit, než doběhne doba, na kterou byla sjednaná, je možné, že dodavateli vznikne právo požadovat za předčasné ukončení smlouvy finanční pokutu.
Jenže když dodavatel zdražuje, nejsou to běžné okolnosti.
Pokud dodavatelé elektřiny (ale i plynu) navýší neregulovanou část ceny (tu, kterou můžou ovlivnit) nebo změní obchodní podmínky, má i zákazník se smlouvou na dobu určitou právo od smlouvy odstoupit, aniž mu hrozily sankce za nedodržení smluvené doby. Pro nespokojené spotřebitele, kteří v minulosti uzavřeli nevýhodnou smlouvu, může tedy zdražování být dobrá zpráva.
Lhůta pro odstoupení: deset dní i tři měsíce
Odejít od dodavatele ale nejde hned, při přestupu se musí dodržet zákonnou lhůtu. Ta může být dvojí podle způsobu, jakým dodavatel elektřiny změnu ceny či smluvních podmínek spotřebiteli oznámí.
- Náležité oznámení změny – minimálně třicet dní předem dodavatel energií informaci o změně zákazníkovi individuálně doručí (např. poštou, e-mailem, SMS) a je schopný to prokázat. Zákazník má právo od smlouvy odstoupit do desíti dní před tím, než dojde ke změně podmínek.
- Zamlčení změny nebo její nedostatečné oznámení. Dodavatel o změně neinformuje aspoň třicet dní předem nebo třeba informace o ní zveřejní jen na svém webu nebo vyvěsí na nástěnce ve své provozovně (pobočkách). Zákazník má právo od smlouvy odstoupit ještě tři měsíce po tom, co dojde ke změně podmínek.
Na spotřebiteli je, aby si informace o změnách ohlídal a včas reagoval. Platí to zejména teď, kdy se řada dodavatelů energií chystá měnit smluvní podmínky, případně navyšovat ceny energií. Není potřeba stresovat se denně – stačí hlídat poštu a jednou za dva až tři měsíce si na webu ověřit, jaké obchodní podmínky a ceníky aktuálně platí.
Dva důvody pro změnu: cena a kvalita
Češi jsou poměrně konzervativní národ, který nemá rád velké změny. Proto spousta z nich zůstává roky u stejného dodavatele. Často ke své škodě, protože velká konkurence mezi dodavateli s cenami energií dělá divy. Zákazník je pán a může si vybírat. Změna dodavatele je navíc zdarma a veškeré formality za spotřebitele vyřídí nový dodavatel.
Až přijde firma, od které berete elektřinu nebo plyn, s tím, že bude zdražovat nebo měnit obchodní podmínky, máte dvě možnosti: zatnete zuby, utáhnete opasek a se změnou se smíříte, nebo si najdete dodavatele, který má lepší cenu. Nebo třeba za stejnou cenu lepší služby a servis.
Že to zabere čas? Jistě, ale budete se možná divit, jak málo ho je potřeba. S online srovnáním dodavatelů elektřiny to trvá pár minut.
Sdílejte článek, než ho smažem