Bance dáte sbohem rychleji. Poradíme, jak na to

Monika Hájková | 28. 3. 2017

Změnit banku, převést peníze i trvalé příkazy se dá pomocí jediného formuláře. Jenže řada lidí o tom nemá nejmenší tušení a zbytečně se přechodu mezi bankami obává. Od března je přestup ještě snazší a rychlejší. Peníze.cz přinášejí návod i potřebné formuláře.

Bance dáte sbohem rychleji. Poradíme, jak na to

Klienti, kteří chtěli přejít od jedné banky k druhé, měli dosud na výběr ze dvou možností. Buď si všechno potřebné zařídit sami, nebo se spolehnout na takzvaný Kodex mobility klientů. Využití Kodexu pak znamenalo nechat starosti se zrušením účtu v původní bance a převodem peněz, na bance nové. Stačila jediná návštěva pobočky a vyplnění formuláře. Změnit banku podle principů Kodexu mobility mohli tuzemští klienti už od roku 2009, kdy se k němu většina našich bank přihlásila, řada lidí ale o jeho existenci neměla tušení. „Z našeho výzkumu vyplynulo, že jen deset procent lidí, kteří uvažují o změně banky, se už s pojmem Kodex mobility setkalo. Když jsme jim ale vysvětlili, o co jde, osmdesát procent z nich by tuto možnost využilo,“ popisuje Tomáš Motl, vedoucí oddělení výzkumu trhu v Air Bank, výsledky průzkumu, který se banka nechala zhruba před rokem udělat.

Vedle Kodexu mobility se teď o snadnější přechod mezi bankami postarali i zákonodárci. Na začátku března totiž začala být účinná novela zákona o platebním styku, která bankám to, co většina z nich už dávno dělala dobrovolně, jednoduše nařizuje. A zavádí jednu novinku – přechod k nové bance se urychlí. Lhůta pro přechod bude totiž dělat třináct dní, namísto původních patnácti. Jak změna banky probíhá v praxi? Poradíme.

Stačí vyplnit pár kolonek

Předně, celý proces přechodu by za vás měla zařídit nově vybraná banka. Vedle založení účtu, což mnohdy zvládnete online, vás ovšem nemine návštěva pobočky. S sebou byste si měli přinést průkaz totožnosti a také vyplněný a vlastnoručně podepsaný tiskopis Žádost o změnu platebního účtu. Příslušný formulář si můžete stáhnout v boxu.

Ve formuláři je kromě jména, příjmení či adresy potřeba vyplnit především název původní banky a číslo starého účtu. V další části pak zaškrtnutím příslušného políčka požádáte původní banku o zrušení trvalých příkazů a souhlasů s inkasem a vyberete den, kdy má ke zrušení dojít. Česká bankovní asociace doporučuje naplánovat přechod na dobu, kdy vám z účtu žádné příkazy ani inkaso neodchází – vyhnete se tak tomu, aby některé platby byly provedené dvakrát nebo naopak vůbec.

Seznam trvalých příkazů a inkas poté původní banka zašle do banky nové, která je nastaví na vašem novém účtu. Výpis příkazů a inkas si také můžete pro kontrolu nechat poslat poštou nebo na e-mail. Původní banka samozřejmě převede také peníze, které u ní aktuálně máte. Pamatujete, že před zrušením účtu byste měli vůči bance vyrovnat všechny závazky.

Podle zákona o platebním styku si může banka za změnu účtovat jen přiměřené a skutečně vynaložené náklady. Podle výkladu České bankovní asociace a také Kodexu mobility, který většina tuzemských bank přijala ještě před zmíněnou novelou, by změna měla proběhnout zdarma za předpokladu, že na banku nebudete mít nadstandardní požadavky – třeba požadovat změnu účtu vedeného v cizí měně.

Ta hlava!

Peníze na špatný účet

Pokud vám z účtu odejde trvalý příkaz navíc, dá se samozřejmě snadno zjistit, ke komu peníze doputovaly a řešit jejich vrácení. Co ale dělat, když se seknete třeba při zadávání čísla účtu a vaše peníze odejdou bůhvíkomu? Poradíme.

Špatný účet? Jak dostat peníze zpátky

Dejte vědět šéfovi i sociálce

Kromě nastavení trvalých příkazů a inkas pro vás nová banka může udělat ještě jednu věc – dát o změně čísla účtu vědět organizacím, které vám na účet pravidelně posílají peníze. Nejčastěji jde samozřejmě o zaměstnavatele, v případě důchodců o Českou správu sociálního zabezpečení, příjemci nejrůznějších sociálních dávek by zase měli dát vědět úřadu práce. Pro tyto případy slouží formulář Oznámení o změně čísla účtu pro zasílání plateb, který ale vyplní nová banka. Spolu s ním musíte bance dodat seznam adres a podepsat také plnou moc, která ji opravňuje oznámení na nejrůznější strany odeslat. O změně účtu samozřejmě můžete dát vědět šéfovi či sociálce sami – banka vám alespoň poskytne vzor oznámení, případně si ho můžete stáhnout v naší galerii formulářů.

To samé řešení se pak nabízí i v případě inkasních společností. Česká bankovní asociace také upozorňuje, že pokud máte sjednané SIPO, může účinnost změn nastat později – záleží na konkrétních smluvních podmínkách mezi bankou a Českou poštou. Pokud by ale platba neodešla ani z jednoho účtu, automaticky dostanete složenku.

Pokud o změně banky uvažujete, ale zatím nevíte, kde nový účet založit, pomůže náš přehled běžných účtů zdarma:

Nezapomeňte, že řada bank vám sice nabídne účet zdarma, dostanete ho ale jen při splnění určitých podmínek, často jde například o minimální obrat na účtu. Před výběrem nové banky se také vyplatí ověřit, jestli má ve vašem okolí dostatek bankomatů nebo jak je na tom se sítí poboček.

Líbil se vám článek

+20
Ne
Ano

Vložit komentář

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK