Chudí vlevo, bohatí vpravo. Česká spořitelna staví pro mohovitější banku v bance

Gabriel Pleska | 4. 9. 2014 | 60 komentářů

Modrá je dobrá. To si myslí nejen Ondřej Hejma a Žlutý pes, ale taky Česká spořitelna, která prý chce od října nabízet služby pod novou značkou Blue. Lepší služby pro lepší lidi. Pro ty, kteří mají měsíční příjem nad třicet tisíc korun.

Chudí vlevo, bohatí vpravo. Česká spořitelna staví pro mohovitější banku v bance

Cedule s novým logem by měly doplnit ty stávající na sto třiceti osmi pobočkách České spořitelny. V prostorách oddělených od těch pro obyčejné lidi má na lepší lidi čekat osobní bankéř, příznivější úroky u půjček i spoření, investiční poradce. A pro ty, kteří se nebudou chtít do banky trmácet, bude na webu k dispozici virtuální bankéř. A další.

Mezi námi, není to nic až tak zvláštního – zákazníky, ze kterých může kápnout víc, si hýčká nejedna banka. Žádná z nich je ale zatím nezkusila vydělit je z masy méně majetných klientů takhle viditelně, až ostentativně. Proč se do toho pouští právě Spořka a právě teď?

Za dobré slovo knížku

Minulý týden jsme v rubrice Co si o tom myslíte? psali o státní reklamě na značky Klasa a další. Nejvyšší kontrolní úřad našel při kontrole toho, co se všechno za pět let dělo s miliardou a půl, kterou do propagace „českého“ a „kvalitního“ jídla stát vrazil, moc pěkné věci. Novinářské exkurze do mlékárny spojené s – indickými masážemi. Například. My v mlékárně nebyli, tak rýpeme.

Knížku za obzvlášť podnětný příspěvek do diskuze nikomu neposíláme. Jedna replika bohužel diskuzi nedělá. 

Proti proudu (času)

Nedávno na sebe Česká spořitelna upozornila zvedáním poplatků za běžné služby. V době, kdy se jiné banky předhánějí, kdo toho zákazníkům nabídne víc zadarmo. Obrana Spořitelny byla chabá: U nás můžete mít běžný účet taky zadarmo – když si nakoupíte balíček jiných služeb. Takové zadarmo prostě není zadarmo. A navíc nevyhovuje lidem, kteří si nechtějí s bankovními službami hrát Tetris a bavit se tím, že když do sebe šikovně zapasují jednotlivé bankovní služby, zmizí jim nějaký poplatek. Na to je totiž potřeba prostudovat spoustu podmínek a pravidel – jejichž studiem chce trávit čas málokdo. Moderní je jednoduchost a účelnost.

Česká spořitelna je vnímaná tak trochu jako dinosaurus, veliká, nemotorná, zastaralá. Zvyšováním poplatků se ovšem image předpotopního monstra nezbaví. Už teď je účet ve Spořce v některých kruzích společenská diskvalifikace. Je to banka příliš masová a příliš obyčejná. Leckomu – nepěkně řečeno – smrdí. A jestli doteď nebyla brána jako jedna z těch dražších, po pohybu v cenících už to tak bude. Tys jim ještě neutekl, budeme slýchat častěji a častěji.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zaujmout třeba...

Petr Syrový, Tomáš Tyl. Osobní finance, řízení financí pro každého. Druhé, aktualizované vydání

Zorientujte se ve vlastních financích! Co je důležité při finančním plánování a na co je potřeba dát si pozor? Přečtěte si, jak nedělat hloupé začátečnické chyby a nepřipravovat se o peníze. Kniha poslouží každému, kdo chce lépe rozumět vlastním financím. Hodí se také jako učebnice financí pro studenty i finanční poradce.  

Je ta horákyně opravdu chytrá?

Pokusit se z toho vybruslit tím, že část služeb, kterou už banka provozuje, převleče do nového kabátku, to je nápad hodný chytré horákyně: Postavíme krásnou voňavou banku pro lepší lidi, ale postavíme ji uvnitř té, co smrdí. Chytrá horákyně se svou metodou absolutního kompromisu slavila úspěchy. To ale byla pohádka, v tomhle případě to taky může dopadnout jinak: že si totiž miliony obyčejných klientů České spořitelny řeknou, že jim to za to nestojí, že přece o tolik horší než ti lepší lidé nejsou. A sbalí si svých pět švestek, vyberou vkladní knížku a půjdou někam jinam, někam, kde jim nebudou dávat najevo, že jsou kategorie B.

Není v těch obyčejných a docela poctivých slovech česká a spořitelna přece jenom nějaký potenciál? Možná je – třeba by si obyčejní lidé vážili i té obyčejné značky – kdyby si jí vážili ti, kteří ji zdědili.

Co si o tom myslíte? Dá se postavit polámaná značka na nohy, nebo je lepší přijmout, že jsme to zpackali, a nechat ji napospas osudu a vedle začít budouvat značku novou, hezčí, modrou? A musí být na chudý lid přísnost? Nebo jsme my zbytečně přísní a zasednutí na Českou spořitelnu? Kdo si zaplatil takový článek? Je Spořitelna dražší než jiné banky, nebo to tak jenom vypadá? Myslíte, že ve Spořitelně vědí, že slovo blue označuje v angličtině melancholickou až depresivní náladu? Napište nám do diskuze svůj názor a nezapomeňte nám nechat e-mail: za pravdu nebo za kreativitu dáváme každý týden knížku.

Líbil se vám článek

+80
Ano
Ne

Diskuze

4. 9. 2014  |  15:32  |  kostal

Autor článku zřejmě nesplňuje kriteria pro službu Blue. :-D

7. 9. 2014  |  22:43  |  Tomáš

Tak jen pro zajímavost. Mám od zaměstnavatele na účet posíláno 7533kč, v reálu ale beru nad 35tisíc,...Celý text

Vložit komentář

Čtenáři také navštívili

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK