Malá a velká banka: moderní a zatuchlé

Michal Chleboun | rubrika: Komentář | 30. 1. 2013 | 33 komentářů
Taky se při televizních spotech propagujících jednu z nových bank culíte při pohledu na otylého bankovního úředníka, ze kterého čiší jeho vlastní nenažranost, zatímco mu mladý, dynamický a bezesporu sympatičtější zástupce Air bank vysvětluje zcela nepochopitelnou věc, že mnohé služby lze klientům poskytovat bezplatně?
Malá a velká banka: moderní a zatuchlé

Já ano. A na rozdíl od spousty lidí, kteří nehoráznou nenasytnost tradičních bank dosud neprohlédli, vím, o čem se v reklamě mluví. Protože si to i přes svou osvícenost můžu dovolit, nabízím srovnání.

Důvod jít jinam

Banky operující v Česku už pravidelně ohlašují miliardové zisky. Bez ohledu na to, co se děje ve světě s ekonomikou a financemi a jak na tom jsou jejich zahraniční matky (většina „našich“ bank má zahraniční vlastníky), české banky jsou za vodou. Velkou zásluhu na tom mají poplatky, které účtují za nejrůznější operace.

Odborníci uznávají, že český bankovní sektor je silný i díky zmíněným poplatkům. Že svými poplatky podporujeme celé jedno významné odvětví ekonomiky, je přece tak úžasné vědět! Ale jinak neexistuje příliš mnoho důvodů, proč zůstávat tam, kde z našich peněz ukrajují víc než inflace.

Jak jsem slíbil, nabízím víceméně osvícený pohled: přestože mám účty u několika nízkonákladových bank, jeden účet mám i u velké banky. Nemůžu jinak, před několika lety jsem se jí totiž upsal kvůli firemní hypotéce a od té doby platím. Jeden účet jsem pro stejnou firmu zřídil u malé banky, takže opravdu můžu srovnávat.

Kodex mobility

Buďte Skoti!

Dře vás banka z kůže? Tak jí zamávejte a běžte jinam. Buďte Skoti!

Vyplatí se vám ale napřed si stáhnout z Peníze.cz, několik formulářů, aby se vám škudlilo snáz a radostněji. Když je vyplníte a odevzdáte v nové bance, ta pak za vás vyřídí spoustu otravných úkonů, včetně veškerého jednání se starou bankou, kam sami nebudete muset vkročit.

Je to tak zařízené díky takzvanému kodexu mobility, kterým se většina našich bank zavázala nebránit lidem ve volném pohybu mezi sebou, ba být jim při něm nápomocny. Máme pro vás tedy:

  • Oznámení o změně účtu společnosti, které si z vašeho účtu strhávají inkaso 
  • Oznámení o změně účtu pro zasílání plateb na nový účet
  • Žádost o změnu banky

Spolu s vlastním Kodexem mobility jsme pro vás připravili všechny tyto formuláře ke stažení na jediném místě serveru Peníze.cz.

Nabob vs. sympaťák

Nepřehlédnutelnou odlišností mezi velkou bankou, která má po Praze, kde operuji, několik vyšňořených poboček, a malou bankou, která mi nabízí hlavně pohodlnou správu účtu přes internet (ale poboček má taky dost), je přístup úředníků. Zatímco v nafouknuté pobočce velké banky, kam tu a tam zajdu za svou bankéřkou, protože ona na rozdíl ode mě má chuť a potřebu mě vidět a má na to čas, sedí v hypernavoněném prostředí plném kancelářské výbavy velké množství okostýmkovaných a okravatovaných byznysmenek a byznysmenů, ve skromně vybavené pobočce malé banky, tak prosté, až mám chuť přispět jim nějakými drobnými na lepší pracovní prostředí, mě čekají jen dva tři lidé, sdílející tiskárnu, zkušenosti i osobní pocity. A zatímco ve sterilní pobočce velké banky se necítím ve své kůži, v kanceláři malé banky je mi tak nějak líp a dokážu odpustit i drobné nedostatky a občasná pomýlení, ke kterým zákonitě může někdy dojít.

Jistota vs. riziko

Češi přesto, že jim jsou velké banky schopné naúčtovat jakoukoli sebemenší energii vydanou v jejich prospěch, zůstávají nadále konzervativní a malým nízkonákladovým bankám se daří získávat klienty obtížně. Jistě, když něco funguje, proč to měnit? Těch pár desítek korun měsíčně není zase tolik, nehledě na to, že velká banka jen tak nezkrachuje.

Jenže ve vysvětlení přebývání pod křídly velkého ústavu je chyba. Vklady do 100 000 eur jsou ze zákona pojištěny Fondem pojištění vkladů a takový limit pokryje úspory devětadevadesáti procent klientů. Velké banky sice do fondu přispívají v absolutních číslech víc, ale zatímco při pádu malé banky by nemusel mít problém závazky uhradit, umí si někdo představit, co by se stalo, kdyby padla některá z tradičních bank, i kdyby to nebyla zrovna Česká spořitelna, která má přes pět milionů klientů? Takže jako obyčejnému člověku se mi zdá, že jistěji mám své peníze uložené v malých bankách.

Anketa

Potřebujete od banky pobočku?

Tzv. dostupnost vs. pohodlná správa

Velké banky často poplatky, více či méně absurdní, obhajují také svou snadnou dostupností. Jejich nesporným, byť poněkud diskutabilním kladem je to, že jsou víc vidět. Zvážím-li ale, kolikrát jsem v minulosti potřeboval potkat přepážkového pracovníka osobně, napadá mě jen tolik případů, že bych je napočítal na prstech jedné ruky. Pravda, když jsem před lety potřeboval od mBank rychlé potvrzení o inkasu, musel jsem jet do Horních Kotěhůlek (na Opatov) do jejího kiosku a následně půjčit obsluze telefon, aby mohla zavolat do banky a ověřit si zadání souhlasu s inkasem v centrále, protože jí došel kredit, ale to byl extrém, který jsem musel podstoupit, když jsem se tehdy rozhodl úvěr, o který šlo, řešit na poslední chvíli.

To, co na bance člověk oceňuje, je naopak to, že zbytečně neobtěžuje a nevnucuje se, když o to nestojím. Na to je ideální obsluha účtu přes internet, kde lze nejen podat příkaz k úhradě, ale také nastavit limity na kartě nebo v lepších případech i PIN k ní. Že bych byl nějaký příznivec vyčkávání ve frontách v pobočce, to nemůžu říct. Takže jestli má banka kamennou pobočku v blízkém městečku, je mi úplně fuk.

Za peníze vs. zadarmo

Ach ano, i o poplatky jde. Běžný účet bych měl v mnoha nízkonákladových bankách zadarmo.

Jak už bylo řečeno, u velké banky jsem se ale před lety upsal kvůli firemní hypotéce a od té doby platím. Platím za vedení běžného účtu, které je schováno v nějakém základním balíčku za bratru 300 korun měsíčně, a banka si jako podmínku poskytnutí úvěru stanovila, že u ní musí mít firma účet. Platím za příchozí a odchozí platby (cca 150 korun měsíčně), protože jako další podmínka se ve smlouvě o úvěru skví požadavek provádět veškeré transakce přes účet vedený bankou. Platím za vedení úvěrového účtu (dalších 300 Kč za měsíc), což znamená jedině to, že banka vždy k desátému automaticky z běžného účtu odečte dvě položky – splátku jistiny a úroky.

Poplatek za vedení úvěrového účtu

Má odzvoněno?

Banky vám rády půjčí. Nechají si za to ostatně zaplatit. A dobře zaplatit, i kdyby to tak třeba na první pohled nevypadalo. Aby mohly nabídnout přitažlivý, nízký úrok, vytahají vám peníze z kapes jinak. Například si k té půjčce musíte založit taky běžný účet. A za ten odvádět měsíčně poplateček. Pár halířů, ze kterých je do splacení půjčky pár tisíc. A splátky musíte odvádět na speciální úvěrový účet, aby banka poznala, že jste to platili vy. A vedení takového účtu taky není zadarmo. A podobné ptákoviny, hlavně že na plakáty se může natisknout krásný úrok.

Poplatek za vedení úvěrového účtu to má ale nahnuté. Ba, možná se dá i vymoci zpátky. Proč? Jak? Lidé, čtěte!

Platím a nemůžu jinak, přestože úroky se od té doby podstatně snížily a přestože náklady na úvěr firmě kvůli nesmyslným poplatkům a poplatku za schválení úvěru vyrostou za deset let o nějakých zbytečných 100 tisíc. Tyto peníze bychom v některé z nových bank ušetřili. A platím, přestože banka po mně každý rok chce další a další papíry o hospodaření, potvrzená daňová přiznání a výpisy z katastru nemovitostí, přestože se nemovitost nikdy za žádných dvanáct měsíců ani o kousek nepohnula. A každý rok musí poradce přijít na návštěvu, jako by jim snad nemuselo být jedno, jestli jsme v kanceláři, kterou spolufinancují, nezřídili kupříkladu hampejz.

S obstrukcemi vs. jednoduše

Vrcholem trpěné symbiózy s mým gigantickým bankovním ústavem byla snaha zřídit si smartbanking a obsluhovat účet prostřednictvím chytrého telefonu. Službu banka propaguje hned na titulní straně internetového bankovnictví a zažádat se o ni dá po internetu. Tím však veškeré pohodlí končí.

U osobních účtů používám smartbanking ve čtyřech bankách. V jedné z nich mám i alternativní firemní účet. Pro zřízení stačilo stáhnout aplikaci do telefonu a zaregistrovat přístroj. Někde to bylo jednodušší, jinde složitější, ale proces to byl veskrze tak prostinký, že nevyžadoval vstát od stolu a během několika minut jsem měl přístup na účty ze svého telefonu.

To tradiční banka se ke smartbankingu postavila mnohem zodpovědněji. Poté, co jsem přes internet o zřízení služby požádal, trvalo asi dva dny, než mi z banky zatelefonovala operátorka, která mě dostala na starost, aby mě odkázala na firemní bankéřku. S tou jsem se měl domluvit na podpisu smlouvy (!) a zřízení služby. Není divu, že při takové péči, která zaměstná dva lidi a stojí několik set korun za mzdy zaměstnanců a tisk smluv, požaduje banka za smartbanking poplatek. Ještě štěstí, že mám službu v balíčku, takže aspoň na tom firma něco ušetří.

Nedejte se

Rada jako vždy zní: nedejte se! To v případě nestoudného chování tradičních bank znamená dát sbohem konzervatismu a poté i dotyčnému ústavu. Nemělo by vás nijak rmoutit, že jste spolu třeba už nějakých pár let, banka na vás totiž taky nebere ohledy. I já už se porozhlížím po nějaké, v níž bych refinancoval hypotéku.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+59
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 33 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

30. 1. 2013 3:34, Miroslav

V článku je mnoho pravdy o bankách, které obhospodařují naše peníze. Zrovna včera byla po mnoha letech ukončena smlouva o běžném účtu mezi Českou spořitelnou a mnou. Přešel jsem k jinému peněžnímu ústavu, kde poplatky jsou minimální a oproti Spořitelně ušetřím cca 80 Kč měsíčně. Není to mnoho, ale když se to spočítá za rok. Bohužel v naší společnosti stále přetrvává neochota něco měnit. Na poplatky nadáváme, ale platíme a platíme. Kdyby odešlo víc lidí od těchto velkých bank, donutilo by je to s tím něco dělat. Takto mají svůj zisk jistý a jen velmi neochotně nabídnou nějaké výhody pro stávající klienty.

+3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (33 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Poplatek za vedení úvěru. V Německu nezákonný. U nás? První banky ho vracejí...

25. 10. 2012 | Ondřej Tůma | 14 komentářů

Poplatek za vedení úvěru. V Německu nezákonný. U nás? První banky ho vracejí...

Je správné, aby si banky účtovaly poplatky za službu, která klientům nepřináší užitek? Konkrétně jde o poplatek za vedení a správu úvěru. Loni dal Spolkový soudní dvůr za pravdu sdružení... celý článek

Je libo bankovní účet za babku?

11. 6. 2012 | Lada Kičmerová

Je libo bankovní účet za babku?

Nové banky a nabídky na českém trhu pomalu dávají věci čím dál víc do pohybu. Účet zdarma už není exotický druh a transparentnost či jednoduchost jen reklamní hesla. Z čeho můžete vybírat... celý článek

Malé peníze: Air Bank, Equa bank, Fio, mBank, Zuno – kterou vybrat?

9. 5. 2012 | Jan Müller | 43 komentářů

Malé peníze: Air Bank, Equa bank, Fio, mBank, Zuno – kterou vybrat?

Každý týden odpovídá Jan Müller na otázky čtenářů. Dnes se čtenář poohlíží po změně a chtěl by poradit s výběrem mezi levnými bankami. Klíčová otázka je však podle Jana Müllera jiná:... celý článek

Zločinní bankéři

8. 5. 2012 | redakce Peníze.CZ

Zločinní bankéři

Dnes se slaví velké vítězství. Neměli bychom ale zapomínat také na malé prohry!

Komerční banka: kolik stojí studentské konto zdarma?

15. 9. 2011 | Tereza Mynářová | 23 komentářů

Komerční banka: kolik stojí studentské konto zdarma?

Než se rozhodnete pro produkt zdarma, vemte si smlouvu domů a prověřte, že do ní zaměstnanec banky nezahrnul doplňkové nebo nadstandardní placené služby.

Partners Financial Services