Raiffeisenbank již od září poskytuje spotřebitelské úvěry bez poplatku za vedení. A od začátku tohoto týdne nabízí bez tohoto poplatku také hypotéky, u nichž dříve chtěla měsíční paušál 150 korun.
Jako první o rozhodnutí banky informoval server bankovnipoplatky.com.
Zatímco zrušení poplatku u hypotečních úvěrů potvrzuje dodatek k sazebníku, který již banka zveřejnila na svém webu, u spotřebitelských úvěrů k žádné změně oficiálně nedošlo.
Zrušení poplatků u spotřebitelských úvěrů je totiž zatím jen součástí akce, která měla trvat od září do konce roku. Protože se ale osvědčila, chystá banka změnit sazebník. „Bude to trvalý stav,“ upřesnil on-line deníku Aktuálně.cz mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.
Bez poplatku, ale s vyšší sazbou
Změna se přitom týká jen nových smluv. Kdo má tedy u Raiffeisenbank starší spotřebitelský úvěr či hypotéku, tomu bude měsíční poplatek za vedení úvěrového účtu počítán i nadále podle dříve sjednaných podmínek.
Klientům, kteří s tímto poplatkem nesouhlasí, dal přitom nedávno návod právník a mediátor Petr Němec, který sám uspěl při vyjednávání s Komerční bankou.
„Tyto požadavky vyhodnocujeme individuálně,“ odpovídá mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň na otázku, jak se banka zatím staví k žádostem stávajících klientů o navrácení již zaplacených poplatků.
„Tím, že u nově poskytovaných hypoték neúčtujeme poplatek za vedení úvěru, nechceme znevýhodňovat stávající klienty. Zrušení poplatku se tak u nových hypoték promítne do mírně vyšší úrokové sazby,“ vysvětluje Kofroň.
„Pro klienty neúčtování poplatků za úvěr znamená především to, že celkové náklady na úvěr jsou transparentní, a klient tak jasně ví, jaká bude jeho měsíční splátka a kolik celkově za úvěr přeplatí,“ doplňuje mluvčí Raiffeisenbank.
Čekání na rozsudek
Zmíněný Petr Němec již dříve připravil manuál na webu jdeto.de a shromáždil reakce od stovek lidí, kteří od bank vrácení poplatku požadují. Banky však většinou žádosti zamítají.
Výjimkou jsou případy několika klientů Raiffeisen stavební spořitelny, kterým společnost vrátila poplatky za vedení účtu k úvěru ze stavebního spoření, a nedávno Petr Němec Aktuálně.cz upozornil také na druhého klienta Komerční banky, který s ní ve sporu uspěl. Ten si ovšem přál zůstat v anonymitě.
Iniciativu v poslední době převzal také spotřebitelský časopis dTest, který nejprve vyzval Komerční banku, aby poplatky zrušila, nedávno stejnou výzvu poslal také do České spořitelny. Pokud se s bankami nedomluví, je časopis připraven podat žalobu, která by zajistila precedenční soudní rozsudek, jakého se před více než rokem dočkali němečtí spotřebitelé.
Klient nepotřebuje speciální účet
Podle loňského rozhodnutí německého nejvyššího soudu je vedení speciálního „úvěrového účtu“ výhradně v zájmu banky, která jej používá pro technicko-organizační záležitosti související se zaúčtováním jednotlivých splátek.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
9. 12. 2012 10:42, harapes
Bral bych to jako hygienu. Bankovní marketing je strašná disciplina. Aby úrok vypadal na papíře dobře, zavěsíme támhle poplateček, támhle pokutičku, tady podmínku. Takhle mluví chalpi? Tyhle nátlakové akce snad povedou k nějakému zjednodušení. Je pěkné, že těm bankám někdo poví: Co blbneš? Co je tvůj byznys? Půjčovat peníze? Tak půjčuj peníze a nehraj si tady na baletní soubor.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
1. 1. 2013 18:25, Jiřina
Vážení, pokud píšete a reagujete, zjistěte si nejdříve zkutečnosti. ERA již druhým rokem neúčtuje žádný poplatek, za poskytnutí, ani za vedení úvěrových produktů a ani, za předčasné splacení úvěru, takže o jakých "prvních" bankách, které tyto poplatky ruší hovoříte? Že by článek platila RB jako reklamu?
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.