První banka přestala účtovat sporné poplatky za půjčky

Jiří Hovorka | 9. 12. 2012 | 7 komentářů

První z těch českých bank, které dosud účtovaly sporné poplatky za vedení úvěrových účtů, je prakticky zrušila. Ovšem jen pro nové klienty.

První banka přestala účtovat sporné poplatky za půjčky

Raiffeisenbank již od září poskytuje spotřebitelské úvěry bez poplatku za vedení. A od začátku tohoto týdne nabízí bez tohoto poplatku také hypotéky, u nichž dříve chtěla měsíční paušál 150 korun.

Jako první o rozhodnutí banky informoval server bankovnipoplatky.com.

Zatímco zrušení poplatku u hypotečních úvěrů potvrzuje dodatek k sazebníku, který již banka zveřejnila na svém webu, u spotřebitelských úvěrů k žádné změně oficiálně nedošlo.

Zrušení poplatků u spotřebitelských úvěrů je totiž zatím jen součástí akce, která měla trvat od září do konce roku. Protože se ale osvědčila, chystá banka změnit sazebník. „Bude to trvalý stav,“ upřesnil on-line deníku Aktuálně.cz mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.

Bez poplatku, ale s vyšší sazbou

Změna se přitom týká jen nových smluv. Kdo má tedy u Raiffeisenbank starší spotřebitelský úvěr či hypotéku, tomu bude měsíční poplatek za vedení úvěrového účtu počítán i nadále podle dříve sjednaných podmínek.

Propojeno

Klientům, kteří s tímto poplatkem nesouhlasí, dal přitom nedávno návod právník a mediátor Petr Němec, který sám uspěl při vyjednávání s Komerční bankou.

„Tyto požadavky vyhodnocujeme individuálně,“ odpovídá mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň na otázku, jak se banka zatím staví k žádostem stávajících klientů o navrácení již zaplacených poplatků.

„Tím, že u nově poskytovaných hypoték neúčtujeme poplatek za vedení úvěru, nechceme znevýhodňovat stávající klienty. Zrušení poplatku se tak u nových hypoték promítne do mírně vyšší úrokové sazby,“ vysvětluje Kofroň.

„Pro klienty neúčtování poplatků za úvěr znamená především to, že celkové náklady na úvěr jsou transparentní, a klient tak jasně ví, jaká bude jeho měsíční splátka a kolik celkově za úvěr přeplatí,“ doplňuje mluvčí Raiffeisenbank.

Čekání na rozsudek

Zmíněný Petr Němec již dříve připravil manuál na webu jdeto.de a shromáždil reakce od stovek lidí, kteří od bank vrácení poplatku požadují. Banky však většinou žádosti zamítají.

Výjimkou jsou případy několika klientů Raiffeisen stavební spořitelny, kterým společnost vrátila poplatky za vedení účtu k úvěru ze stavebního spoření, a nedávno Petr Němec Aktuálně.cz upozornil také na druhého klienta Komerční banky, který s ní ve sporu uspěl. Ten si ovšem přál zůstat v anonymitě.

dTest radí na Peníze.cz

dTest přebírá spotřebitelskou poradnu na Peníze.cz. Jak na reklamace, jaká jsou práva spotřebitelů, jak nebýt za trumpetu. Ptejte se!

Iniciativu v poslední době převzal také spotřebitelský časopis dTest, který nejprve vyzval Komerční banku, aby poplatky zrušila, nedávno stejnou výzvu poslal také do České spořitelny. Pokud se s bankami nedomluví, je časopis připraven podat žalobu, která by zajistila precedenční soudní rozsudek, jakého se před více než rokem dočkali němečtí spotřebitelé.

Klient nepotřebuje speciální účet

Podle loňského rozhodnutí německého nejvyššího soudu je vedení speciálního „úvěrového účtu“ výhradně v zájmu banky, která jej používá pro technicko-organizační záležitosti související se zaúčtováním jednotlivých splátek.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Líbil se vám článek

+23
Ano
Ne

Diskuze

9. 12. 2012  |  10:42  |  harapes

Bral bych to jako hygienu. Bankovní marketing je strašná disciplina. Aby úrok vypadal na papíře dobř...Celý text

1. 1. 2013  |  18:25  |  Jiřina

Vážení, pokud píšete a reagujete, zjistěte si nejdříve zkutečnosti. ERA již druhým rokem neúčtuje žá...Celý text

Vložit komentář

Čtenáři také navštívili

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.

OK