Nejcennější značky světa? Google a Apple. Na jak dlouho?

Jan Traxler | rubrika: Když se řekne | 1. 10. 2013 | 1 komentář
Společnost Interbrand zveřejnila aktualizovaný přehled nejcennějších značek na světě. Podívejte se, jak si vedou akcie společností, které tyto značky vlastní.
Nejcennější značky světa? Google a Apple. Na jak dlouho?

Na konci září zveřejnila společnost Interbrand svůj aktualizovaný seznam nejcennějších značek na světě. Po dlouhých třinácti letech máme nového lídra, je jím „nakousnuté jablko“. Analytici ze společnosti Interbrand ocenili značku Apple na 98 miliard dolarů, čímž téměř o dvacet miliard přeskočila hodnotu značky Coca-Cola, která se na výsluní hřála od roku 2000. Před Coca-Colu se letos dostala i značka Google. Ta zaostává za „jablkem“ zhruba o pět miliard dolarů.

Deset nejcennějších značek podle společnosti Interbrand

Název značky

Hodnota značky (mld. USD)

Změna oproti roku 2012

Zdroj: Interbrand

Apple

98,316

+28 %

Google

93,291

+34 %

Coca-Cola

79,213

+2 %

IBM

78,808

+4 %

Microsoft

59,546

+3 %

General Electric

46,947

+7 %

McDonald’s

41,992

+5 %

Samsung

39,610

+20 %

Intel

37,257

-5 %

Toyota

35,346

+17 %

Hodnota Facebooku rychle roste

Google a Apple patří také mezi nejrychleji rostoucí značky za uplynulý rok. Skokanem roku se stala „překvapivě“ značka Facebook. Její hodnota stoupla podle společnosti Interbrand o 43 procent na 7,7 miliardy dolarů. S tím koresponduje i vývoj hodnoty akcií společnosti Facebook. Ty nejprve po uvedení na burzu v loňském roce prudce oslabovaly. Poslední tři měsíce ale cena akcií společnosti Facebook naopak prudce stoupá. Ještě v červenci se obchodovaly na burze Nasdaq kolem 25 dolarů za jednu akcii, dnes je cena dvojnásobná.

Vývoj ceny akcií společnosti Facebook

Vývoj ceny akcií Facebooku

Zdroj: FINEZ Investment Management

Jan Traxler

Jan Traxler – ekonom, ředitel FINEZ Investment Management

Odborník na akcie, zakladatel a ředitel společnosti FINEZ Investment Management, poskytující privátní investiční poradenství.

Publikuje pravidelně v deníku E15, v měsíčníku Finanční řízení & controlling v praxi, na portálech Investujeme.cz, Finmag.cz, Peníze.cz a příležitostně v dalších médiích.

Technologie jsou zrádné, štěstěna vrtkavá

Zajímavé je, že z deseti nejcennějších značek jich celých šest patří technologickým firmám. Vedle Applu a Googlu najdeme na čtvrté příčce IBM, na páté Microsoft, na osmé pozici je Samsung a devátou příčku obsadil Intel. Přitom právě v oboru technologií je velmi těžké si pozici udržet. Technologické firmy musí investovat nemalé prostředky do vývoje a snažit se být neustále o krok před konkurencí. To se vymstilo například Nokii. Podle žebříčku společnosti Interbrand se hodnota značky Nokia propadla za uplynulý rok o 65 procent na „pouhých“ 7,4 miliard dolarů.

Toho chce využít Microsoft, který se rozhodl od Nokie koupit výrobní divizi. Hodnota akcí společnosti Nokia díky tomu od srpna strmě posílila. Kdo před rokem našel odvahu koupit akcie Nokia, když byla jejich hodnota na dně, může je dnes prodat zhruba za trojnásobek. Pokud však někdo akcie drží již od roku 2007, tak je stále ve ztrátě zhruba 80 procent. Takto kruté umí být technologie.

Vývoj ceny akcií společnosti Nokia

Zdroj: FINEZ Investment Management

Na akciích Apple šlo vydělat šedesátinásobek

Opačný obrázek nabízí graf vývoje hodnoty akcií společnosti Apple. Pokud jste v roce 2009 nakoupili akcie Apple, mohli jste je před rokem prodat zhruba za šestinásobek. A kdo byl úplný vizionář a koupil akcie Apple již před deseti lety, mohl vydělat šedesátinásobek. Za poslední rok ale cena akcií firmy Apple klesla o 30 procent. Na vině je klesající zisková marže společnosti v důsledku silné konkurence korejské značky Samsung. Také s akciemi Samsung jste mohli za posledních deset let velmi dobře vydělat, i když ve srovnání s akciemi Apple „pouhých“ 250 procent.

Vývoj ceny akcií společnosti Apple

Zdroj: FINEZ Investment Management

Další úspěšnou technologickou investicí byly i akcie společnosti Google. Od uvedení na burzu v roce 2004 stoupla cena akcií Google téměř na osminásobek. Naopak akcie společností Intel a Microsoft investorům moc radosti neudělaly, jejich výnosy jsou za posledních deset let silně podprůměrné a nebýt dividend, byla by investice do akcií společnosti Intel dokonce ztrátová.

Změna hodnoty akcií společností vlastnících nejcennější značky na světě

Akcie

1 rok

3 roky

5 let

10 let

10 let včetně dividend

Zdroj: FINEZ Investment Management

Apple

-28 %

70 %

325 %

4560 %

4689 %

Google

16 %

67 %

119 %

-

776 %

Coca-Cola

1 %

31 %

45 %

79 %

136 %

IBM

-10 %

39 %

60 %

112 %

146 %

Microsoft

12 %

36 %

25 %

20 %

61 %

General Eletric

6 %

48 %

-6 %

-19 %

13 %

McDonald’s

6 %

30 %

57 %

313 %

448 %

Samsung

1 %

76 %

153 %

248 %

253 %

Intel

1 %

20 %

23 %

-16 %

7 %

Toyota

66 %

82 %

52 %

119 %

133 %

Anketa

Kdo z top ten je vám nejsympatičtější?

Potravinářský průmysl a luxusní značky jsou stabilnější

Pokud bychom chtěli mezi největšími značkami hledat stabilní dlouhodobou investici, technologie nejsou zrovna ideální. Jak už jsem zmiňoval, v oblasti technologií je vývoj tak rychlý, že z dnešních lídrů mohou být za pár let „lúzři“. Ač se to dnes může zdát málo pravděpodobné, nadvláda Applu a Googlu nemusí a zcela jistě nebude trvat věčně, i když pár let se asi na výsluní držet budou.

Z dlouhodobého pohledu jsou mnohem stabilnější značky z necyklických sektorů (potraviny, drogerie) nebo značky luxusního zboží. Z první desítky jsou velmi dobrým příkladem značky Coca-Cola a McDonald’s. Tržby a zisky obou společností vykazují pozvolný, ale velmi stabilní růst. Tomu logicky odpovídá i vývoj akcií těchto společností. Například akcie společnosti McDonald’s patří k vůbec nejstabilnějším akciím na světě. Za posledních deset let vydělali akcionáři této firmy po započtení dividend téměř 450 procent, přitom hodnota akcií během tohoto období nikdy neklesla o více než 15 procent.

Vývoj ceny akcií společnosti McDonald’s

Zdroj: FINEZ Investment Management

Fundamentálně je nejlevnější Samsung

Na druhou stranu je vždy potřeba mít na paměti, že rostoucí zisky ještě nemusí automaticky znamenat i rostoucí cenu akcií. Zrovna akcie McDonald’s se aktuálně obchodují za osmnáctinásobek ročních zisků firmy, takže o nich rozhodně nemůžeme říct, že by byly levné. Také poměrem k ročním tržbám a účetní hodnotě firmy patří akcie McDonald’s k těm dražším z desítky nejcennějších značek světa. Nejlevněji naopak na první pohled působí akcie korejské společnosti Samsung.

Fundamentální ukazatele akcií společností vlastnících nejcennější značky na světě

Akcie

P/E

P/B

P/S

Dividendový výnos

Zdroj: Yahoo!

Apple

12

3,6

2,6

2,5 %

Google

27

3,7

5,2

-

Coca-Cola

20

5,3

3,6

2,9 %

IBM

13

11,6

2,0

2,0 %

Microsoft

13

3,5

3,6

3,4 %

GE

17

2,0

1,7

3,2 %

McDonald’s

18

6,4

3,5

3,3 %

Samsung

7

1,3

0,8

-

Intel

12

2,1

2,2

3,9 %

Toyota

16

1,6

0,9

1,0 %

Které akcie vybrat?

Dle mého názoru není momentálně vhodná doba na nákupy akcií. Ceny akcií se z historického pohledu pohybují dost nahoře a hrozí jim výrazná korekce. S nákupy bych tedy rozhodně doporučoval počkat. Jinak ale k dlouhodobému držení určitě stojí za zvážení právě akcie firem, které mají vysoce ceněnou značku. A chcete-li mít klidnější spaní, je dobré držet se necyklických sektorů. Hodnota akcií firem jako jsou Coca-Cola nebo McDonald’s by měla dlouhodobě růst minimálně s inflací. Co je ale důležitější, tyto firmy vyplácejí ze zisku pravidelně dividendy, které také dlouhodobě rostou plus minus s inflací. Krátkodobě na nich nezbohatnete, ale jako zajištění na důchod jsou naprosto ideální.

 

 

 

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+26
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Martin Mašát: Po práci sednete k internetu, trochu zainvestujete a vyděláte balík? Naivní!

28. 9. 2013 | Ondřej Tůma | 13 komentářů

Martin Mašát: Po práci sednete k internetu, trochu zainvestujete a vyděláte balík? Naivní!

Nenechat peníze jen tak pomalu uhnívat na bankovním účtu, aspoň nějakou sumičku nashromáždit na stará kolena... Jednoho dne dojde skoro každému, že se musí starat. Jenže jak začít?... celý článek

Story pro investory

22. 9. 2013 | redakce Peníze.CZ

Story pro investory

Každý marketér vám poví to samé: když chcete něco prodat, musíte k tomu vymyslet příběh. Ovšem vymyslete – když jste třeba pekař – denně deset tisíc příběhů o rohlíku.

Akcie: Česko mezi elitou (aspoň trochu)

16. 9. 2013 | Jan Traxler

Akcie: Česko mezi elitou (aspoň trochu)

Společnost STOXX jako první velký tvůrce burzovních indexů přeřadila Českou republiku z rozvíjejících se trhů (emerging markets) do rozvinutých trhů (developed markets). Na oslavy je... celý článek

Očima expertů: Nová zdanění investic. Prospějou někomu?

30. 8. 2013 | Ondřej Tůma | 6 komentářů

Očima expertů: Nová zdanění investic. Prospějou někomu?

Prodloužení časového testu, (ne)zrušení daně z dividend a úprava zdanění investičních fondů. Jak se na navrhované změny dívá ekonom Lukáš Kovanda, investor Jaroslav Šura, analytik Jaroslav... celý článek

Očima expertů: Akcie. Je trh vždycky ten nejchytřejší?

9. 8. 2013 | Ondřej Tůma | 29 komentářů

Očima expertů: Akcie. Je trh vždycky ten nejchytřejší?

Každý investor má svoji metodu. Někdo nechá nákupy i prodeje na někom jiném, jiný naopak dny a noci zkoumá fundamenty, aby odhadl, jak se trh zachová. A asi každý by chtěl dlouhodobě... celý článek

Partners Financial Services