Šest kroků, jak vyřešit odmítnutou reklamaci bez soudu

Eva Sovová | rubrika: Jak na to | 14. 8. 2009 | 1 komentář
Šest kroků, jak vyřešit odmítnutou reklamaci bez soudu
Již stovky lidí řešili spotřebitelské spory zdarma a bez soudu. Přinášíme šest kroků, jak lze mimosoudní cestou vyřešit spotřebitelskou reklamaci, kterou nepoctivá firma nemíní uznat.

Neúspěšnou reklamaci dotáhne až k soudu málokdo. A na to řada nepoctivých obchodníků či řemeslníků spoléhá. Od loňska ovšem se lze svých práv domáhat i mimosoudní cestou díky projektu ministerstva průmyslu a obchodu, Hospodářské komory a spotřebitelských organizací. Přinášíme šest kroků, jak tento systém využít a jak se rychleji a zdarma s obchodníkem, který reklamaci odmítá, vypořádat.

1. Vyberte si kontaktní místo nejlépe poblíž bydliště
Spotřebitelský spor, jako je neuznaná reklamace vadného nebo poškozeného zboží či nekvalitní práce řemeslníků, lze řešit prostřednictvím 22 kontaktních míst rozmístěných po celé České republice. Čtrnáct z nich provozuje Hospodářská komora České republiky, osm jich provozují spotřebitelské organizace. Aktuální seznam kontaktních míst zveřejňuje Hospodářská komora na své webové adrese. Užitečné je vybrat si kontaktní místo poblíž bydliště, aby na jednání s odpůrcem a specialistou, který pomáhá spor urovnat, nebylo nutné jet stovky kilometrů.

2. Vyplňte elektronický formulář stížnosti
Stížnost se podává on-line prostřednictvím jednoduchého elektronického formuláře. Vyplňuje se jméno a příjmení stěžovatele včetně kontaktu i kontaktní údaje na firmu, na kterou je stížnost podaná. Dobré je zjistit telefonní spojení na protistranu, případně emailovou adresu. Pracovník kontaktního místa tak může řešit případ bez průtahů. Ve formuláři stěžovatel také stručně popíše, čeho se spotřebitelský spor týká a odešle stížnost na zvolené kontaktní místo. „Přijetí stížnosti potvrdí pracovníci kontaktního místa emailem, případně zavolají, aby stěžovatel doplnil některé údaje,“ říká Lucie Plachá, právnička Hospodářské komory ČR.

3. Připravte si doklady o reklamaci zboží či služby
Doklady o koupi zboží či služby a doklady o reklamaci se k elektronickému formuláři nepřikládají, pouze se uvádí seznam doložitelných dokladů. Pro jednání s protistranou je ale potřeba si je připravit. „Častou chybou spotřebitelů je, že jim chybí doklad o reklamaci, nebo si například převezmou stavební práce, aniž by si je na místě dobře prohlédli. Spor se pak prakticky nedá řešit,“ upozorňuje právnička Hospodářské komory.

4. Vyčkejte na kontakt specialisty, který stížnost řeší
Přijetím spotřebitelské stížnosti telefonicky nebo emailem vyzve pracovník zvoleného kontaktního místa protistranu, aby se ke stížnosti vyjádřila, a to do 15 dnů. Klíčové je, že protistrana musí s mimosoudním řešením sporu souhlasit. Pokud mimosoudní cestu odmítne nebo se do patnáctidenní lhůty nevyjádří, případ lze řešit jen soudně. Jestliže ale protistrana s mimosoudním vyřešením sporu souhlasí, dostanou obě strany na výběr, zda chtějí urovnat spor prostřednictvím nestranné osoby (mediátora) nebo formou rozhodčího řízení. „Ve většině případů se řeší spory prostřednictvím mediátora,“ přibližuje Lucie Plachá.

5. Zvolte si mediátora ze seznamu specialistů
Vybrat si mediátora má právo stěžovatel, druhá strana by s výběrem měla souhlasit. Jinak určí mediátora pracovník kontaktního místa. Seznam několika desítek mediátorů je veřejně dostupný na webu Hospodářské komory. Obě strany sporu se s mediátorem sejdou, aby spor urovnali. „Jednání s nestranným specialistou probíhají na kontaktním místě. Mediace je bezplatná a oběma stranám je zaručena důvěrnost celého procesu. Mediační řízení je ukončeno uzavřením dohody nebo odstoupením jedné ze stran od mediace. Strany mohou odstoupit v kterékoliv fázi procesu, aniž by bylo nutné sdělit důvod,“ upozorňuje Plachá.

6. Arbitráží lze řešit spor přímo nebo i po neúspěšné mediaci
Jestliže se nepodaří vyřešit spor prostřednictvím mediátora, lze pokračovat v řešením sporu v rozhodčím řízení. Na urovnání sporu v arbitráži je ale možné se dohodnout i přímo. Žalobu k Rozhodčímu soudu při Hospodářské komoře podává vždy stěžovatel. Celé rozhodčí řízení je zpoplatněné, osobní přítomnost u Rozhodčího soudu ale není potřebná a neztrácí se tak čas. „Poplatek, který hradí stěžovatel, činí tři procenta z hodnoty předmětu sporu, nejméně ale 800 korun,“ poznamenává Lucie Plachá. Jak dodává, rozhodčí soud spor posoudí a vyzve žalovaného, aby se k žalobě vyjádřil. Řízení končí vydáním rozhodčího nálezu, které je pro strany sporu závazné.

Jaké máte zkušenosti s řešením reklamací? Podělte se o názor.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+19
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Oblíbená témata

spotřebitel

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Lidé začnou počítat peníze, až když za nimi přijde exekutor

23. 6. 2009 | Eva Sovová, Jan Stuchlík

Lidé začnou počítat peníze, až když za nimi přijde exekutor

Cesta předlužených lidí do dluhové pasti většinou začíná touhou pořídit si nové vybavení domácnosti. V okamžiku, kdy přijdou o práci či jinak ztratí příjem, zjistí, že na splátky nemají,... celý článek

O kolik se prodraží malý dluh vymáhaný soudem a exekucí

12. 6. 2009 | Eva Sovová | 25 komentářů

O kolik se prodraží malý dluh vymáhaný soudem a exekucí

Ignorovat i malé dluhy se nevyplácí. Při soudním vymáhání a nařízené exekuci porostou o náklady spojené s vymáháním pohledávky. Tisícikorunový dluh se může vyšplhat až na 20 tisíc korun. celý článek

O rady, jak řešit finanční potíže, žádá v krizi stále více lidí

3. 4. 2009 | Eva Sovová

O rady, jak řešit finanční potíže, žádá v krizi stále více lidí

Kvůli krizi začíná mít finanční potíže už i řada českých domácností. Bezplatné poradny hlásí zvýšený počet případů, kdy lidé již nedokážou sami řešit tíživou finanční situaci. Někteří... celý článek

Jak se zadlužit zodpovědně

31. 7. 2008 | Eva Sovová | 15 komentářů

Jak se zadlužit zodpovědně

Zadlužit se je vážné rozhodnutí. Občanské poradny umí bezplatně poradit, jak nespadnout do finanční pasti. Přinášíme deset základních otázek, na něž byste si měli odpovědět dříve, než... celý článek

Partners Financial Services