Během studií na univerzitě v Yale napsal Fred Smith v 60. letech dvacátého století napsal práci, která tehdy nevzbudila mnoho pozornosti. Zabýval se logistickými problémy, kterým budou čelit firmy v novém sektoru informačních technologií. Jeho hlavní tezí bylo, že si firmy nebudou moci dovolit držet příliš velké zásoby náhradních dílů k počítačům a dalším přístrojům na zpracování dat vzhledem k jejich vysokým cenám. Smith předpokládal, že bude nutné vytvořit systém, pomocí kterého bude možné přepravovat věci z místa na místo velmi rychle, do jednoho dne. O necelých deset let později se zrodil Federal Express, společnost, která dopravuje zásilky po celém světě.
Na začátku 20. století Charles Dow, „otec“ technické analýzy, tvrdil, že nová fáze hospodářského cyklu nastane, až se kromě indexu Dow Jones Industrial Average, který bude ukazovat, že firmy začínají opět vyrábět, začne zvedat i index Dow Jones Railway Average (dnes Transportation, dříve byla hlavním dopravním prostředkem železnice – railway). Vše vyrobené zboží se totiž musí také nějak dopravit k zákazníkovi. O sto let později je doprava stále důležitou součástí každé ekonomiky a gigantickou zásilkovou společnost, jako je FedEx, tak mnozí považují za barometr americké ekonomiky. „Protože přepravní služby zasahují do všech sektorů ekonomiky. Firma přepravuje jak běžné dopisy, tak zboží dlouhodobé spotřeby,“ vysvětluje Martin Štěpán, analytik České spořitelny.
Důležitost dopravy vzrostla i se zavedením metody dodání „právě včas“ (JUST-IN-TIME, JIT), kterou poprvé použila japonská Toyota v polovině 70. let dvacátého století a brzy ji převzaly i další odvětví ekonomiky. Výhodnost této metody spočívá v tom, že firmy nemusí mít tolik prostředků vázaných v zásobách a vzhledem k menšímu objemu zásob není také potřeba tolik skladovacích prostor.
Barometr v podobě firmy FedEx ukazuje, že o přepravu zboží nyní není příliš velký zájem. Firma za fiskální rok 2009, který trval od června 2008 do konce května 2009, dosáhla zisku 98 milionů dolarů. To se rovná 0,31 dolaru na akcii. Prudký pokles zisku ve fiskálním roce 2009 i 2008 je do značné míry nepeněžní a je dán odpisem nehmotného majetku, ke kterému firma přistoupila vzhledem k ekonomickým podmínkám.
Ve prospěch rychlého oživení americké ekonomiky nehovoří ani výhled zisků FedEx na příští rok. Je poměrně chmurný a překvapil většinu analytiků. Ti očekávali, že společnosti ohlásí zisk 0,68 dolaru na akcii. Firma oznámila výhled zisku mezi 0,3 a 0,45 dolary na akcii. „Prostředí bude v první půlce fiskálního roku 2010 extrémně obtížné,“ tvrdil v červnu Alan Graf, viceprezident firmy. FedEx se podle něj bude potýkat s výrazným poklesem zpracovatelského průmyslu oproti minulému roku a vyššími cenami ropy. Ropa se pohybuje kolem 64 dolarů, když v průběhu června zkoušela, zda bude růst výrazněji nad 70 dolarů. „Pokud FedEx očekává, že další půlrok bude extrémně těžký, můžete si domyslet, že ekonomika bude vypadat stejně hrozně,“ tvrdí Andrew Snyder z TodaysFinancialNews.
Ne všichni jsou ale názoru, že FedEx je dobrý indikátor. „Podlle našeho názoru by se mělo na problematiku ekonomického růstu nahlížet více agregovaně a ne vypichovat jen jednotlivé společnosti, protože recese je velmi hluboká a mohlo dojít k narušení či přetržení bývalých vztahů a provázaností,“ tvrdí Petr Sklenář, hlavní ekonom Atlantik.
Svůj výhled relativizuje i samotný FedEx s tím, že činit předpoklady je teď obtížné a že výhled není jednoznačný. Ten současný prý zohledňuje ceny ropy kolem 70 dolarů a stabilizaci ekonomického prostředí. Pokud ale informace, které měla firma k dispozici, když představovala výhled na další fiskální rok, vedení správně zhodnotilo, může to znamenat, že některé předpovědi analytiků se ukáží jako přehnaně optimistické a recese ještě ekonomiku nějakou chvíli nepustí.
Sdílejte článek, než ho smažem