Minulý týden jsme se spoluzakladatelem vývojářské společnosti STRV mluvili hlavně o tom, jak se z člověka stává podnikatel a proč se takový mladý podnikatel rozhodne hledat štěstí za velkou louží:
Jedním z důvodů je mimo jiné to, že o zakázkách tam – prý na rozdíl od Česka – rozhoduje jen dosavadní práce firem, ne to, jak nízkou cenu nastřelí ve výběrových řízeních. Dnes si povídáme o nejnovějších trendech v oblasti mobilních aplikací a platebních metod.
Liší se uživatelé mobilních aplikací v Česku od těch v Americe nebo západní Evropě?
U nás se lidem nechce za aplikace platit. Zároveň tady používáme trochu jiné typy aplikací. Vždycky trvá hodně dlouho, než k nám nějaký trend doputuje. Ve Státech třeba už dlouho frčí různé sociální aplikace jako třeba Snapchat, ale tady je skoro nikdo nezná. A v podstatě ani Twitter tu není tolik rozšířený. V Česku ho používá hlavně technologická komunita, lidi z šoubyznysu a novináři. V Americe přes něj aktivně komunikuje skoro každý.
U nás se lidem nechce platit nejenom za aplikace, ale obecně ani za obsah na internetu.
Myslím si, že tu lidi mají problém s internetovými platbami. Bojí se na internetu nakupovat kartou a v aplikacích zadávat svoje platební údaje. Pořád tady kolem toho panuje určitý despekt. Na vině jsou i banky. Když se například podívám na svoje zkušenosti z Ameriky, tak tam má klient vždycky pravdu a v případě sporu musí opak prokazovat obchodník. Když zákazník dostane vadné, špatné nebo poškozené zboží a reklamuje to u banky, tak se platba automaticky připisuje zpátky. To samé platí při neautorizovaných platbách, kdy vám někdo okopíruje kartu. Tady musíte naopak z pozice poškozeného všechno složitě dokazovat, peníze dostanete zpátky až po pár týdnech – a to ještě musíte mít štěstí.
Roli ale určitě hraje i to, že v Americe mají všichni kreditní karty. Debetní karty se tam moc nepoužívají. Když pak někdo kartu okopíruje a pokusí se ukrást peníze, tak je v zájmu banky, aby to vyřešila co nejdřív, protože jde de facto o její finance.
Co podle vás bude hlavním impulzem k tomu, že Češi začnou v mnohem větší míře využívat nové platební metody?
Jak už jsem řekl, musí tady nejdřív perfektně fungovat reklamační procesy, kdy bude zákazník automaticky na prvním místě. Další podstatný impulz přijde ve chvíli, až půjde na každém rohu cokoli zaplatit platebními kartami, mobilem nebo třeba chytrými hodinkami. Stále víc se bude prosazovat pohodlnost a jednoduchost při placení. My jsme například spolupracovali na vytváření aplikace Basil, kterou můžete platit v restauraci. Když vám číšník přinese účet, tak na něj už nemusíte čekat s placením, ale stačí naskenovat QR kód a zaplatit přes aplikaci. Je také možné si účet rozdělit s kamarády. A podobných aplikací je spousta. Až se pořádně rozšíří, budou platby mobilem dominovat.
Jedna věc je pohodlnost, jednoduchost a rychlost při objednávání a placení, co ale bezpečnost?
Myslím si, že jde jen o nastavení garance, kterou poskytuje platforma, co zrovna používáte. Třeba PayPal řeší extrémně důsledně každý spor, kdykoli jsem měl při nákupu nějaký problém, tak mi vyšli maximálně vstříc. To samé platí o American Express. Hodně zajímavé to ale bude, až se podaří z platebního procesu vyřadit karetní společnosti. Nebo je alespoň částečně eliminovat.
Tomu se asi společnosti jako Visa nebo MasterCard budou zuby nehty bránit…
Samozřejmě! Budou hrozně bojovat, protože jim půjde o obrovské peníze. V Americe ale už začíná fungovat platební systém, přes který se můžete napojit přímo na banky. Obzvlášť u velkých částek, kde už jsou poplatky za transakci hodně citelné, je to super. V současné době například pracujeme na jedné platformě pro investice do nemovitostí, ve které klient zadá přístup do svého internetového bankovnictví a pak už jen jednotlivé transakce autorizuje. Ušetří se tak za poplatky karetní společnosti. Nesmírně výhodné to bude taky pro obchodníky, kteří konečně budou moci přijímat peníze bezhotovostně, aniž by museli něco odvádět za zprostředkování platby. Myslím si, že platební karty v plastové podobě nemají dlouhodobě na trhu místo. Rozdíl pak bude jen v tom, že člověk zaplatí kartou nahranou v mobilu, nebo přímo přes aplikaci, která mu ušetří poplatky. A je dost možné, že postupem času zvítězí ta druhá, levnější varianta.
České banky rády zdůrazňují, jak moc jsou inovativní a že přinášejí klientům nové technologie. Je to pravda?
Určitě se snaží mnohem víc než před lety. Mají ale ještě co dohánět. Čeští klienti by si rozhodně zasloužili větší inovace. Ale abych byl spravedlivý, když se podívám na americké bankovnictví, tak nevím, jestli zrovna z něj bychom si měli brát příklad. Většina klientů nám ve Státech posílá šek poštou. Lidi tam vnímají bankovní převod jako něco zvláštního.
Kde tedy hledat inspiraci?
Nejdál v inovacích ve finanční oblasti jsou skandinávské země. Tam už dokonce uvažují o tom, že by papírové peníze úplně zrušili.
Takže věříte, že se bankovkami a mincemi přestane v dohledné době platit?
O tom, že fyzické peníze nebudou brzy tak rozšířené, jako jsou nyní, není pochyb. Budoucnost je v přímé směně elektronických peněz. Bankovky i mince budou jednou spíš kuriozita, ale tahle doba přijde ještě za relativně dlouho.
Pojďme ještě zpátky k vašemu byznysu. Když pomineme aplikace ze segmentu doručování jídla a seznamek, jaké další zakázkové projekty se vám povedly?
Už přes rok spolupracujeme na jedné z největších mobilních vzdělávacích platforem na světě. Jde o aplikaci pro studenty, učitele a rodiče, kde spolu můžou přímo komunikovat a mají především přístup k neuvěřitelnému množství potřebných informací. Je to pro nás nesmírně zajímavé, protože pracujeme na programu, který využívají desítky milionů lidí. V současnosti je to jedna z nejstahovanějších aplikací v App Store. Teď je na ní zase práce v plném proudu, protože se blíží nový školní rok.
Kde je budoucnost na trhu mobilních aplikací?
To je milionová otázka! Taky bych to rád věděl.
Ale vážně, myslím si, že se všechno stále víc přesouvá do mobilu. Už nepotřebujete počítač nebo přímé hovory po telefonu. Krásný příklad je objednávání taxíků. Dřív člověk musel volat na dispečink, složitě vysvětlovat, kde se zrovna nachází a pak ještě čekat a nevědět jistě, jestli se řidič náhodou někde nezaseknul. Dneska to všechno vyřídíte několika doteky na displeji chytrého telefonu. A ještě na mapě vidíte, jak se k vám taxík blíží a za jak dlouho dorazí. Budoucnost, alespoň v krátkodobém horizontu několika příštích let, rozhodně vidím v on-demand aplikacích, tedy v aplikacích, které v reálném čase uspokojují vaši potřebu. Lidé si takhle neobjednávají jenom jídlo a taxíky, ale třeba i úklid a opraváře. Svět se stále zrychluje a všichni chtějí řešit svoje potřeby a problémy hned. To je trend dnešní doby, kolem kterého se začíná točit stále víc byznysu. Na tuhle oblast se proto soustředíme a chtěli bychom se tímhle směrem dlouhodobě profilovat.
A kde vidíte svou společnost STRV za deset let?
V naší branži je to hrozně dlouhá doba. My se koukáme maximálně dva tři roky dopředu. Samozřejmě ve firmě vedeme i diskuze ohledně dlouhodobějších cílů, ale teď se musíme soustředit především na aktuální rozvoj firmy. Rádi bychom tu nejdřív vybudovali centrum, které bude lákat vývojářské, designerské a obchodní talenty. Samozřejmě chceme také oddělovat úspěšné projekty jako Ordr nebo Lavendr. Koukáme se ale i po dalších lokalitách, kde bychom mohli zkusit replikovat náš úspěch.
Tady v Česku?
Nejen tady. Díváme se i po Evropě a Jižní Americe. Především to ale chceme pořádně rozjet ve Spojených státech a vybudovat tam super značku.
Napadlo vás někdy, že byste do Ameriky přesunuli i celé vaše vývojářské centrum?
Vytvářet velké vývojářské centrum v Americe by teď asi nedávalo smysl. O vývojářské talenty bychom museli soupeřit s firmami, jako jsou Apple, Google, Twitter, Facebook, LinkedIn a podobně. Navíc bychom tam nemohli přesunout celý tým z Česka, protože zhruba jen třetina uchazečů dostane prostřednictvím loterie pracovní vízum.
Chceme tam ale sestavit malý kompaktní tým, abychom měli plnohodnotnou lokální působnost. V Americe nám zatím stačilo mít pár lidí, kteří se starají o obchod. Teď už budeme počítat i s pár vývojáři, kteří by mohli všechno řešit na místě, kde působí zadavatelé naší práce. Zatím tam budeme střídat čtyři lidi z Prahy. Pronajali jsme si velký byt, ve kterém bude kompletní zázemí.
Naše obrovská výhoda je ale především v tom, že lidem můžeme poskytnout super práci v Česku. Můžou u nás pracovat na globálních projektech, které jsou zajímavé a mají dlouhodobou perspektivu. To je na americkém trhu naše konkurenční výhoda, protože tu máme ve srovnání s Amerikou více talentu za méně peněz. Nedávno jsme nabrali jednoho Albánce, jednoho Itala a dva Francouze. Náš firemní jazyk je v podstatě angličtina. Chceme tady vytvořit vývojářský centrum na světové úrovni.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
22. 8. 2015 20:01, Jan Solver
Tihle vizionáři! ... Úplně se směju, platba mobilem, o my god! Platba budoucnosti je hotovost, zejména z důvodu anonymity. Mobilem bude platit jen jedna, dvě generace, které si neváží soukromí a natlučou si brzy hubu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
22. 8. 2015 21:15, Hunter
Všechny "elektronické peníze" jsou zabezpečeny lépe, než drtivá většina hotovosti.
Peněženka, "matrace", domácí sejf ... to všechno je tak chabě zabezpečené, že to dokáže "vyhackovat" i úplný idiot během pár vteřin.
To se o bankovních IS rozhodně říct nedá.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.