Ve druhé polovině roku 2011 odstartovaly hned tři nové banky: Equa bank, Zuno bank a Air Bank. A všechny hned ohlásily útok na velké bankovní domy, kterým chtěly odlákat co nejvíc klientů. Když se na trať o něco dřív vydávaly mBank a Fio, jejich hlavní zbraní byla nízkonákladovost – běžný účet bez poplatků, se kterým přišla mBank, byl ve své době prostě bomba. Jen to by ale v roce 2011 nestačilo. Nové banky tedy kromě běžných účtů s nízkými nebo nulovými poplatky přidaly nabídku vysoce úročených spořicích účtů, podpořenou masivní reklamou. Výsledkem byla pro oči zákazníků jistě příjemná soutěž o nejvyšší úrok, kalená jen vědomím, že jak soutěž samotná, tak vysoké úroky nebudou mít dlouhého trvání. Splasknutí úrokové bubliny přišlo na přelomu minulého a letošního roku a vzduch z ní stále ještě uchází...
Zajímavé produkty bylo potřeba podpořit masivními marketingovými kampaněmi, které sice nakonec slavily úspěch a získaly si dostatečnou pozornost veřejnosti, zároveň ale znamenaly vysoké náklady: novým bankám se ještě nepodařilo dostat z červených čísel. Není to ovšem žádné překvapení. „Zatím jsou podle očekávání ve ztrátě. Nicméně jejich cílem je do tří let začít generovat zisk. Nejblíž k tomu má Air Bank, alespoň podle toho, kolik klientů se jí podařilo získat. Samozřejmě dostatečný počet klientů není jediná podmínka. Záleží i na zůstatcích na účtech, počtech operací, které klienti provádějí, a na tom, jaké služby využívají,“ připomíná Zdeněk Bubák, šéfredaktor serveru Finparáda.cz.
Air Bank minulý týden oznámila, že získala 165 tisíc klientů. Nabídka Equa bank zatím oslovila přibližně 50 tisíc lidí. Zuno bank má sice už 180 tisíc klientů, jenže tohle číslo platí dohromady pro český i slovenský trh, na kterém banka startovala o půl roku dřív než u nás. Čísla za samostatné republiky Zuno nechce či neumí sdělit, snad v duchu své kampaně, která říká, že retro je super. Pokud by ale stále platil poměr slovenských a českých klientů, jak ho koncem minulého roku odhadovala tisková agentura SITA, měla by nyní Zuno bank v České republice přibližně 80 tisíc klientů.
Klíč k úspěchu? Efektivní půjčování peněz
Odborníci se shodují na tom, že aby nové banky na českém trhu skutečně uspěly a dokázaly na velké hráče vytvářet permanentní tlak, budou se muset nejdřív naučit efektivně půjčovat peníze. Pro ty jsou Češi zatím zvyklí spíš chodit na pobočku, jedním z hlavních lovišť nových bank je ale především internet. To platí zejména pro Zuno, které má pouhé dvě pobočky. „Malé banky se musí v této fázi mnohem víc soustředit na úvěrové produkty. Není takový problém získat aktiva klientů na vyšší úrok. Nabídnout ‚na dálku‘ úvěr je těžké – avšak zároveň nutné. Až z úvěrových produktů budou mít banky příjmy, které ospravedlní jejich existenci,“ vysvětluje David Vondrák, ředitel projektu ProduktovéListy.cz.
Podle experta Světové banky Tomáše Prouzy má k tomu nejlepší předpoklady Air Bank. Ta spadá do finanční skupiny PPF, která má s půjčkami díky své další společnosti Home Credit hluboké a letité zkušenosti. „S ohledem na zkušenosti ze zahraničí bych byl velmi opatrný v tom, jak banka nakládá se získanými depozity. To je samozřejmě otázka schopnosti regulátora sledovat a chápat bankovní transakce, v některých zemích se totiž retailové banky uvnitř velké finanční skupiny staly poměrně velkým problémem. Snad je ale Česká národní banka dostatečně opatrná i v případě malých bank,“ upozorňuje Tomáš Prouza na to, že tok peněz uvnitř skupiny, by mohl být poněkud neprůhledný.
Nové banky se kromě klasických půjček zaměřují také na refinancování starších úvěrů. Pro takovou Equa bank se klíčovou zbraní stal právě „přepůjčovací“ produkt RePůjčka. A s refinancováním slaví úspěch i u hypoték.
Nová banka jen jako banka číslo 2
Experti ovšem také poukazují na to, že relativně malé banky by si měly dávat pozor, aby si neukously příliš velké sousto. „Portfolio služeb má zřejmě nejširší Equa bank, která poskytuje například i služby pro podnikatele. To ale nemusí být z hlediska efektivity taková výhoda. Na druhou stranu Equa bank ostatní předhonila s refinancováním hypoték, tedy přebíráním klientů velkých bank tím, že jim nabídla lepší podmínky při ukončení fixace jejich úvěru,“ hledá klady a zápory rozsáhlé produktové nabídky Zdeněk Bubák.
Podle Tomáše Prouzy novým bankám pšenka příliš nepokvete na hypotečním trhu. „Trh je poměrně obsazený a nové banky by mohly prorazit jen za cenu velmi agresivního nastavení cen hypoték, na což zřejmě nemají dostatek zdrojů. Primárně by se tedy měly soustředit na spotřebitelské úvěry, na schopnost udržet si vklady klientů dlouhodobě – a především na to, aby se staly transakční bankou svých klientů, tedy na pohodlí a jednoduchost svých internetových a mobilních aplikací.“ Dostáváme se tak k slabině nových bank. Řada klientů u nich má totiž účet stále jen na zkoušku a výplatu si nechává posílat do své staré banky. Noví hráči se tak musí pokusit přetáhnout klienty „na stálo“, i s jejich trvalými příkazy a dalšími pravidelnými platbami. „Aby byly nové banky skutečně úspěšné, musí se pro velkou část svých klientů stát z druhé či třetí banky bankou primární. Což je samozřejmě velmi těžké, protože typický český klient sice převede své úspory kvůli desetině procenta úroku navíc, ale klidně bude dál vyhazovat stovku měsíčně za služby, které jinde nabízejí zdarma. Pokud tedy chtějí nové banky uspět, musí mnohem lépe pracovat s mobilitou účtů a svým klientům odchod od původní banky výrazně zpříjemnit,“ dodává Prouza.
Marketingově vítězí Air Bank
Z trojlístku nových bank se o svou image nejšikovněji stará Air Bank. A zdaleka nejde jen o to, že za marketing utrácí nejvíc peněz. Vzhledem k tomu, že se všechny tři banky rozhodly vymezovat vůči velkým bankám, musí se jim podařit klienty přesvědčit o tom, že se od nich skutečně odlišují. A to se zatím nejvíc daří právě bance spadající do impéria miliardáře Petra Kellnera. „Důležité je zdůraznění typických nešvarů ‚tradičních‘ bank a snaha o jejich vymýcení. Krátká otvírací doba, velké bankovky z bankomatů bez možnosti volby, poplatky za všechno – to jsou věci, které dlouhodobě štvou asi každého bankovního klienta, přitom jde zdánlivě o banality. Air Bank postavila komunikaci na tom, že tyto věci změní – a opravdu to udělala. Oceňuji i styl komunikace banky, který je osobní až žoviální a postavený na jednotném copywritingu, od výpisů, přes web až po Facebook. Jednoduše řečeno, dobře se to čte a není to tradiční nuda a bankomluva,“ chválí styl Air bank Lada Kičmerová, ředitelka marketingu a PR finančněporadenské společnosti Partners. A podobně to vidí i David Vondrák: „Air bank nenabízí jen vyšší úrok na spořicím účtu, ale i něco jako životní styl. Stejně jako si lidi koupí produkty Apple, i když poměr cena/výkon není nejlepší, je zde prostě ještě něco navíc. Ostatním dvěma bankám se nepodařilo vybudovat oprávněný pocit odlišnosti značky (byť se Zuno nyní s reklamou snaží) a přitahují jen klienty hledající nižší poplatky nebo vyšší úrok na spořicím účtu.“
Nejistý osud Zuno bank?
Není to však jen Air Bank, která se v médiích umí zviditelnit. V posledních týdnech se hodně snaží i Zuno bank, která spustila například kampaň Retro je super, ale ne v bankovnictví. Negativní publicitu, která na chvíli hrozila dojem z masivní kampaně anulovat, jí ale před nedávnem přineslo neobratné manévrování českého managementu mateřské Raiffesienbank. V rozhovoru pro Lidové noviny totiž ředitel české větve Raiffesenbank Mario Drosc v souvislosti s nepříznivými finančními výsledky Zuna prohlásil: „Jednou z možností je, že by český klientský kmen Zuna přešel pod českou Raiffeisenbank, slovenští klienti Zuna pod slovenskou Tatra banku. Nevím, zda je to preferovaná varianta.“ Tím okamžitě odstartovaly spekulace o tom, zda to má Zuno bank skutečně nahnuté. Vedení banky tyto informace sice okamžitě dementovalo, podobné přehmaty ale u klientů rozhodně nezanechávají dobrý dojem. „Zuno je start-up nacházející se v dynamickém a náročném prostředí retailového bankovnictví. V současné době se zabýváme několika možnostmi, jak lépe propojit a integrovat náš obchodní model s dalšími bankami skupiny Raiffeisenbank, a tím ho dále zefektivnit. Nicméně, ať už bude zvoleno jakékoli řešení, značka Zuno pokračuje na českém a slovenském trhu a pro naše klienty se nemění vůbec nic,“ hasí požár mluvčí Zuno bank Lukáš Tomis.
Příští tři roky rozhodnou
Novým bankám se rozhodně nedá upřít to, že se snaží dělat bankovnictví jinak než zavedení hráči. Otázkou ale zůstává, zda se jim podaří vybudovat dostatečně silnou pozici a začít v dohledné době generovat zisky. „Do zkostnatělého českého bankovního světa přinesly nové banky svěží vítr, a to i co se marketingové komunikace týče. Ovšem to se říkalo také po příchodu mBanky. O úspěchu těchto projektů rozhodne až čas,“ uzavírá Lada Kičmerová z Partners. Moudřejší zřejmě budeme za tři roky. V té době by totiž už měly být všechny tři nové banky v plusu. Alespoň podle vyjádření jejich managementu. Už letos na podzim ale banky slibují představení dalších novinek, které jim mají při úprku k zeleným číslům pomoci. Vyhráno totiž ještě zdaleka nemají.
Nové banky: aktuální čísla a plány do budoucna
Air Bank | Equa bank | Zuno bank |
- Počet klientů: 165 tisíc
- Objem vkladů: 44 miliard Kč
- Objem půjček: 1,5 miliardy Kč
- Čistý zisk/ztráta (k 30. 6. 2013): -15,1 milionu Kč
- Počet vlastních bankomatů: 42
- Počet poboček: 20
Plány pro následující rok: V nejbližší době se zaměříme především na další vylepšování našich služeb. Klienti si k nám například chtějí převádět i více půjček najednou, proto pro ně chystáme novou službu konsolidace. Připravujeme také vylepšení běžného účtu, které přinese rodinám víc možnosti při nastavování pravidel pro disponenty. Plánujeme také další zjednodušení internetového bankovnictví.
Michal Strucla, ředitel retailového bankovnictví Air bank
- Počet klientů: 50 tisíc
- Objem vkladů: 10,5 miliardy Kč
- Objem půjček: 8,4 miliardy Kč
- Čistý zisk/ztráta (k 30. 6. 2013): -224,5 milionu Kč
- Počet vlastních bankomatů: 0
- Počet poboček: 12
Plány pro následující rok: Produktové novinky, které se budou týkat všech segmentů trhu, představíme na podzim.
Markéta Dvořáčková, tisková mluvčí Equa bank
- Počet klientů: 180 tisíc (ČR a SR)
- Objem vkladů: 900 milionů euro (ČR a SR)
- Čistý zisk/ztráta (k 31. 12. 2012): -95 milionů eur
- Počet vlastních bankomatů: 0 (využívá síť bankomatů Raiffeisenbank)
- Počet poboček: 2
Plány pro následující rok: Jedním z hlavních cílů je dosažení statutu primární banky pro všechny klienty bez rozdílu. Portfolio ZUNO je již nyní natolik široké, aby pokrylo kompletní bankovní služby. Dalším cílem je samozřejmě stálé zlepšování on-line a mobilního bankovnictví směrem ke stále větší úspoře času a starostí s bankou.
Lukáš Tomis, PR manažer Zuno bank
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 8. 2013 10:35, Tom
Hledal jsem dlouho jak popsat mentalitu českého bankovního klienta. Až tento článek to trefně popsal: "český klient radši změní banku kvůli desetině úroku na spořícím účtě, ale přitom dál platí za běžný účet stokoruny měsíčně, když jinde by nemusel platit nic, popř. pár desetikorun." Jen bych ještě dodal, že hlasitě brečí na všechny strany jaké jsou banky zloději a jak je okrádají.
Prý v těch drahých bankách mají "jistotu", že nezkrachují.
Jó, pomyslná jistota něco stojí.
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.