Dotace MotoGP: Velká cena zbožných přání

Michal Kašpárek | rubrika: Sloupek | 22. 8. 2014 | 28 komentářů
Každý rok se do brněnské Velké ceny nalije několik desítek milionů korun z veřejných rozpočtů. Argumenty pro veřejnou podporu brněnského závodu MotoGP ale stojí na vodě.
Dotace MotoGP: Velká cena zbožných přání

Opakuje se to každý srpen: provozovatelé brněnského Automotodromu pohrozí, že místní motocyklový závod kvůli vysokým nákladům na pořádání napřesrok zmizí z kalendáře mistrovství světa, načež přispěchá správce některé z veřejných kas (dřív ministr školství, letos jihomoravský hejtman) s dotací několika desítek milionů korun. Opakují se i argumenty zachránců, na první pohled solidní: Automotodrom nese většinu nákladů, zisk má ale celý region, pro který je závod navíc celosvětovou reklamou.

Jenže o ekonomickém i marketingovém přínosu pro Brno, Moravu i Českou republiku můžeme pochybovat – a pokud jde o sedmdesát milionů korun z krajského rozpočtu, pochybovat prostě musíme.

Ekonomický přínos: jednou vynechat a porovnat

Vyjdeme z čísel jihomoravského hejtmana Michala Haška: „Podle odhadů renomované agentury KPMG tu […] desítky tisíc návštěvníků utratí mezi 750 miliony a jednou miliardou korun za ubytování, pohonné hmoty či služby. Jde i o reklamu, Brno v televizi sledují stovky milionů lidí,“ cituje ho iDnes. Odhady agentury, která přiznaně usiluje „o to, aby se sport stal nedílnou součástí života všech obyvatel České republiky,“ je nutné vnímat s odstupem:

Za prvé nám chybí jakýkoliv odhad, jak dlouho návštěvníci Grand Prix v Brně a okolí zůstávají. Rezervační portál ubytování Booking.com hlásil v pátek před závodem plno v hotelích v Brně a okolí jen v noci ze soboty na neděli (89procentní obsazenost). Ačkoliv i páteční a nedělní noc byly obsazenější než obvykle (66 a 40 procent), jednonoční špička je spolu s dálničními kolonami na začátku a konci víkendu výmluvná. Stejně tak rozdíl v sobotní a nedělní návštěvnosti (75 tisíc a 138 tisíc diváků) napovídá, že pro přinejmenším polovinu z nedělních návštěvníků byla Velká cena záležitostí jediného dne, „na otočku“, kdy pravděpodobně utratí jen za vstupenku, parkování a občerstvení.

Za druhé můžeme, už o něco jistěji, napadnout starý stereotyp, že bohatí cizinci jezdí do Brna rozhazovat valuty. Jak ukazují fotografie, centrum města bylo v sobotu večer poloprázdné, navzdory festivalu Den Brna a stánkům na náměstí. Ačkoliv se mluví o „brněnském okruhu“, Automotodrom leží skoro dvacet kilometrů od středu města s obchody a bary a celodenní sportovní program pak „nepodporuje“ cesty do okolí. Paří se proto hlavně večer v autokempech okolo dráhy, kde jsem při své první a poslední návštěvě v roce 2006 pozoroval těžké samozásobitelství.

Prázdnota v předvečer Velké ceny. Sobotní Brno zvětšíte kliknutím

Brno v předvečer Velké ceny. Sobotní prázdnotu zvětšíte kliknutím

Za třetí si ještě všimněte složení publika: jen čtyřicet až padesát tisíc diváků platí vstupné, z něhož jde ještě 70 milionů mimo Česko na poplatek pořádající agentuře Dorna, která vlastní práva na značku MotoGP. Podstatnou část (nevíme ale, jak přesně velkou) neplatících pak tvoří senioři a děti, u kterých můžeme pochybovat o tom, že v kraji nechají čtyři až sedm tisíc korun, které podle odhadu KPMG v průměru vycházejí na jednoho návštěvníka.

K tomu je nutné pamatovat i na náklady s velkou cenou spojené: policie i strážníci posilují na celý víkend hlídky, městský dopravní podnik spoje a nemalé (ale nikdo neví jaké) jsou i náklady ušlých příležitostí. Kolik „normálních“ turistů se asi Brnu o závodním víkendu kvůli vyšším cenám ubytování vyhne? Kolik místních na hlučný víkend odjede z města? S tím hejtman ve svých úvahách neoperuje.

Je to samozřejmě tvrzení proti tvrzení. Existuje ale jednoduchý způsob, jak ekonomický přínos regionu zjistit přesněji: jeden ročník vynechat a porovnat srpnové tržby obchodníků a poskytovatelů služeb v okolí okruhu.

Anketa

Špičková motoudálost. Přinese regionu víc, než vezme?

Spíš Alcañiz než Monako

Kde jde těžko přesvědčovat čísly, tam přichází bezpečný argument „reklamou“, kterou prý Velká cena pro region představuje. Schválně tedy zkuste ukázat na slepé mapě světa na Santiago del Estero, Alcañiz a Phillip Island. To jsou totiž tři další lokality, ve kterých se letos jede závod mistrovství světa. I v nich se asi najdou lokálpatrioti, kteří věří, že o nich teď ví celá planeta. Já o nich slyšel poprvé. Namítnete: teď už aspoň vím, kde jsou. Jenže: co na tom?

Brno není Monako, Monza ani Indianapolis, ale jedno ze stovek míst, kde se „něco jezdí“ nebo jezdilo. Už dlouho marně čekám na vysvětlení, co pro město, kraj i republiku vlastně znamená tenhle zvláštní druh prestiže, omezené na lidi, kteří trávívají nedělní odpoledne u televize. K čemu jinému to je dobré kromě toho, že prodavači cetek v Hurghadě můžou Brňany oslňovat podlézáním „I know Brno, MotoGP, nice price for my friend from Brno“? Zahraniční investoři, turisté nebo studenti se o cestě na Moravu rozhodují podle jiných kritérií, než je věhlas sportoviště v lesích za Brnem.

Mezi všemi zbožnými přáními na jedné straně a pochybami na straně druhé najdeme jen dvě jistoty. Za prvé, že se hejtman Hašek umí tak dobře položit do role zachránce kraje, ať už jde o MotoGP, nebo Amazon, až byste mu věřili, že si utrhává od vlastních úst. A za druhé, že si pořadatel mistrovství světa, agentura Dorna, našla báječný trh netrh. Když se totiž podobní pašové po celém světě předhánějí v tom, aby veřejnými penězi přeplatili ostatní a mohli se prsit „zachránil jsem vám motorky“, to se to potom krásně podniká.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+54
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 28 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

22. 8. 2014 21:51, Aquaholic

Typické pro český kapitalismus: socialisace nákladů, privatisace zisku... Kolik vydělávaly kempy, stánky, hospody u závodiště, kolik parkoviště, a kolik z toho odevzdali na účet okruhu.... Profesionální sport prostě žádné peníze nepotřebuje a je to nemravné, veřejné peníze požadovat!

+43
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 8. 2014 8:43, Jelínek

Brno už nemá nic a díky takovým "autorům" jako je teno, můžeme hrdě přijít o jedinou celosvětovou událost.

-16
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (28 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Renta k důchodu pro olympijské medailisty: Dvacet tisíc měsíčně ze státního. Ano, či ne?

14. 8. 2014 | Petra Dlouhá | 29 komentářů

Renta k důchodu pro olympijské medailisty: Dvacet tisíc měsíčně ze státního. Ano, či ne?

Reprezentovali nás ve světě, když jsme vězeli odříznuti za železnou oponou. Dávali nám zakusit pocit národní hrdosti v dobách nejtužšího marasmu. A teď, ve stáří, živoří na hraně chudoby.... celý článek

MotoGP v Brně: největší a nejdražší „soudek pro Pražáky“

31. 8. 2012 | Michal Kašpárek | 28 komentářů

MotoGP v Brně: největší a nejdražší „soudek pro Pražáky“

Moravská ekonomická teorie i praxe přečkala několik revolucí. Je totiž nadčasově jednoduchá: nalákat, ožrat, oškubat. Děláme to s radostí – a s dotacemi od města, kraje i ministerstva... celý článek

Člověče, koncepce: pravidla deskové hry

24. 2. 2012 | Michal Kašpárek | 4 komentáře

Člověče, koncepce: pravidla deskové hry

Milion za mizernou diplomku? Rozdává se právě teď v celém Česku, z veřejných rozpočtů a evropských fondů. Přisedněte k hracímu stolu, šestky na téhle kostce padají všem.

Chcete veřejné peníze? Začněte lízat feudálův zadek!

21. 10. 2011 | Michal Kašpárek | 8 komentářů

Chcete veřejné peníze? Začněte lízat feudálův zadek!

Brno opět v čele pokroku. Zatímco zbytek republiky nesměle koketuje s demokracií a dělbou moci, z Nové radnice odvážně zní: „Brno su já.“ Od příštího roku potečou veřejné peníze jen... celý článek

Stát reklamu nepotřebuje. I když to může vypadat cool

2. 4. 2011 | Michal Kašpárek | 12 komentářů

Stát reklamu nepotřebuje. I když to může vypadat cool

Uprostřed Vysočiny najdete billboard lákající na „Východní Moravu“. Až pojedete pod D1, položte k němu květiny – tady totiž skončily peníze z vašich daní a umřel zdravý rozum.

Partners Financial Services