Cyklisté a chodci se musí o odškodnění z nehod sami přihlásit

Věra Tůmová | rubrika: Jak na to | 5. 11. 2008 | 19 komentářů
Cyklisté a chodci se musí o odškodnění z nehod sami přihlásit
Chodci a cyklisté, kteří se stanou oběťmi dopravních nehod, mají nárok na odškodnění z povinného ručení řidiče, který nehodu zavinil. Jenže o náhradu škody se musí sami pojišťovně přihlásit. V ideálním případě by měli o nehodě sepsat s řidičem protokol.

Jistá řidička se chce otočit na úzké silnici. Sjede proto na nejbližší louku, kde hodlá manévr provést. Jenže při tom srazí člověka, který právě vylézá po čištění kanalizační jímky ven, a ona ho nevidí. Ač byl tento majitel pozemku na vlastní louce, nečekaně utrpěl těžké poškození mozku a páteře při dopravní nehodě. Jakkoli zní tento příběh neuvěřitelně, musela ho před časem řešit pojišťovna Generali. Poškozenému nakonec vyplatila z povinného ručenířidičky náležité odškodné.

Škody z povinného ručení způsobené chodcům a cyklistům

Česká pojišťovnaregistrovala loni 1323 takových nehod. Za letošní tři čtvrtletí to bylo 968 - vloni 959. To je zhruba kolem stovky měsíčně, loni jich nejvíce bylo v listopadu (148), nejméně v únoru (76). Z celkového počtu škod z povinného ručení tvoří tyto nehody v největší tuzemské pojišťovně zhruba 1 procento, přičemž stejným dílem jsou zastoupeny škody cyklistů i chodců.

Kooperativaročně řeší přibližně sto střetů aut s cyklisty a tři sta s chodci. Allianzuvádí ročně asi stovku zdokumentovaných nehod cyklistů, okolo dvou set chodců a zhruba 1900 nehod, u kterých automobilisté způsobí škodu třetí osobě (dopravní značení a semafory, zábradlí, domy, ekologické škody atd.). I ty se hradí z povinného ručení.

Obětí dopravní nehody se dnes může stát každý.Nemusí se ani pohybovat na silnicích, jak ilustruje srážka na louce. Na chodníku či vlastní zahradě může člověka srazit auto ve smyku, uvolněné kolo i špatně upevněný náklad projíždějícího automobilu. Bezpečně se nelze cítit ani na speciálně značených místech pro pěší, jakými jsou přechody pro chodce. Zhruba polovina nehod s chodci se odehrává právě na „zebře“. Cyklisté zase bývají podle České pojišťovnyv polovině případů sraženi autem, protože jim nedávají řidiči přednost v jízdě.

Pro nemotorizované oběti haváriíje celá situace z mnoha důvodů horší než pro ty, kteří jedou v autě. Nejenže jsou často vážně zranění či dokonce bojují o život, ale nemají ani takové záchytné body finanční jistoty či pomoci, jako mají motoristé. Ti se při nehodě mohou díky povinnému ručení či havarijní pojistcealespoň spolehnout na svou pojišťovnu a její asistenční službu. Pokud pojistky platí, chrání je jak pro případ zavinění škody, tak i při poškození vlastního vozidla. Chodci či cyklisté jsou sice odpovědní za škodu v provozu podobně jako motoristé, pojištění ale pro tento případ nemají.

Jestliže chodec či cyklista způsobí svým chováním dopravní nehodu s vysokou škodou na majetku či na zdraví, může po nich podle Tomáše Čermáka, vedoucího pojištění motorových vozidel z pojišťovny Generali, pojišťovna požadovat úhradu škody. A to i v případě, kdy jsou sami zranění.

Nehody cyklistů

Podle oficiálních statistik Policie ČR v roce 2007 šetřila 4151 nehod s cyklisty , 115 cyklistů při nich zemřelo a 418 bylo těžce zraněno. Jen v Praze se jich stalo 120,v Brně 80, Hradci Králové 59, Pardubicích 106 a v Ostravě 65. Ačkoli počet cyklistů v ČR roste, za posledních 7 let má nehodovost cyklistů trvale klesající tendenci. V roce 2000 bylo těchto nehod 5586.

Často hraje u takových nehod roli podle Václava Bálka z České pojišťovnyopilost nemotorizovaných účastníků nehody. Někteří chodci vstupují nečekaně na silnici v místech, kde se vůbec nemají pohybovat. Cyklisté zmatkují nebo bývají pro změnu špatně označeni reflexními a jinými bezpečnostními prvky (světla, blikačky, odrazky atd.), takže řidič je při zhoršené viditelnosti přehlédne.

Jediné pojištění, které může „nemotoristům“ s náhradou škody pomoci, ovšem s nepoměrně nížším limitem plnění ve srovnání s povinným ručením, je pojištění odpovědnosti sjednávané s pojistkou domácnosti. Limit plnění k pojištění odpovědnosti je často v desítkách tisíc - zatímco u povinného ručení v desítkách milionů korun.

Kde je v Česku letos minimum smrtelných a vážných nehod

ČP Index bezpečnosti /1.pol.2008/
Karlovy Vary
Ostrava
Olomouc

Města zcela bez záznamu smrtelných nehod či nehod s těžkým zraněním:
Tachov (2008 i 2007)
Rokycany (2008 i 2007)
Beroun
Jindřichův Hradec
Litoměřice
Vyškov

ČP index vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných při nehodách v silničním provozu se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti všech hodnocených měst vztaženému k počtu tamějších obyvatel. Vstupní údaje o nehodách pro výpočet pocházejí ze statistik Policie ČR. Vítězná města od ČP každoročně obdrží finanční příspěvky pro vybudování dopravně bezpečnostních prvků.
Zdroj: Česká pojišťovna

Pokud se chodec či cyklista stane obětí nehody, kterou nezavinil, má nárok na odškodnění z povinného ručení řidiče, který ho srazil. Musí se proto postarat, aby byla nehoda dobře zdokumentovaná a oznámená pojišťovněvčetně všech ověřených identifikačních údajů a podpisů. V případě škody na zdraví sepíše protokol za účastníky policie. Jestliže je poškozený jen majetek do 50 tisíc korun (resp. do 100 tisíc korun od 1. 1. 2009), vyplňují účastníci záznam o nehodě tzv. euroformulářsami, jako u automobilových nehod. „Je třeba zabezpečit průkaznost škody, která mi vznikla. U majetkové újmy – třeba drahého kola - se to vyřeší formou hlášení, kdo škodu způsobil. U škody na zdraví to je komplikovanější, protože se nejdříve staráte o vyléčení a teprve pak budete vznášet nárok na úhradu škody,“ říká Čermák a dodává: „Doptáním se na policii může zraněný zjistit, kdo ho poškodil a kde je dotyčný pojištěn. Pak je možné u této pojišťovnynárok uplatnit.“

Střet motoristy s chodcem či cyklistou bývá pro řidiče, který je zpravidla bez vážnějších zranění, natolik traumatizujícím zážitkem, že často jedná zkratkovitě. Nejenže třeba neposkytne zraněnému první pomoc, ale často od nehody ujede. „Řidička z Olomoucka narazila zezadu do cyklistky, způsobila jí středně těžké zranění a po nehodězačala ujíždět z vesnice bez poskytnutí první pomoci. Nehodu ale viděli svědci, kteří zavolali policii i záchranku, poskytli první pomoc a další bezohlednou řidičku pronásledovali. Když ji donutili zastavit, policie zjistila, že řídila opilá,“ popisuje Bálek.

Anketa

Stali jste se už někdy obětí dopravní nehody, tedy že jste nebyli viníkem?

V případě, že řidič z místa nehody zmizí, škoda na zdraví a majetku se standardně hradí z garančního fondu České kanceláře pojistitelů(ČKP). Podle výkonného ředitele této společnosti Jakuba Hradce se člověk zraněný při nehodě či jiná oprávněná osoba (například pozůstalí) musí sama na kancelář obrátit. „Na ČKP je možné se obrátit za podmínky, že byla poškozenému způsobená závažná škoda na zdraví a škoda na majetku přesáhla 10 tisíc korun. Za závažnou škodu na zdraví se považuje usmrcení nebo těžká újma na zdraví trvalého charakteru, která ztěžuje společenské uplatnění poškozeného. Tato právní úprava platí od 1. 6. 2008 a vztahuje se až na nehody, které se staly po tomto datu,“ upozorňuje Hradec.

Stali jste se vy sami takovým účastníkem dopravní nehody nebo naopak jste takovou nehodu třeba nechtěně zavinili? Jak ve vašem případě postupovala pojišťovna? Podělte se o zkušenosti s ostatními čtenáři.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+20
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 19 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 6. 2012 22:02, Petr

Jenže zapomínáte,že společnost EvCO si nebere žádné poplatky předem.Běžte sáhnout za kliku advokátům a už platíte tisíce.Nikdo vám to za krásné oči dělat nebude.Oni nabízí komfortní služby,o nic se nestaráte

+25
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

5. 11. 2008 15:08, Kamil

Pláčete na nesprávném hrobě... sazby odšodnění za škody na životě a zdraví určuje stát prostřednictvím vyhlášky a ceny tzv. "bodů". Pojišťovny jedou přesně dle vyhlášky.

Zobrazit celé vlákno

-7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (19 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Česká pojišťovna výrazně mění pravidla pro povinné ručení

17. 10. 2008 | Věra Tůmová | 18 komentářů

Česká pojišťovna výrazně mění pravidla pro povinné ručení

Řadu let se Česká pojišťovna zaklínala spravedlností svého systému povinného ručení. Kritizovala přitom konkurenci za nespravedlnost rozdělování řidičů podle bydliště a dalších kritérií.... celý článek

Má mít řidič porušující předpisy dražší povinné ručení?

20. 3. 2008 | redakce Peníze.CZ | 8 komentářů

Má mít řidič porušující předpisy dražší povinné ručení?

Jezdíte dobře, dodržujete předpisy, ale rozčiluje vás bezohlednost mnoha řidičů na českých silnicích? Ministerstvo vnitra vymyslelo nový recept, jak nebezpečným řidičům „zatnout tipec“.... celý článek

Kdy má smysl havarijní pojištění auta

13. 2. 2008 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Kdy má smysl havarijní pojištění auta

Havarijní pojištění nestojí pakatel a pro některé vozy se vůbec nevyplatí. Majiteli staršího auta sice po nehodě uhradí třeba nový nárazník, ale při totální škodě si za vyplacené peníze... celý článek

Jak změnit pojišťovnu u povinného ručení

8. 11. 2007 | Věra Tůmová | 13 komentářů

Jak změnit pojišťovnu u povinného ručení

Sazebníky pro povinné ručení na další rok jsou už u většiny pojišťoven známé. Kdo chce přejít za výhodnější nabídkou k jiné pojišťovně, musí si dát pozor, aby podal výpověď pojistky... celý článek

Proč platíme dražší povinné ručení

5. 10. 2007 | Věra Tůmová | 1 komentář

Proč platíme dražší povinné ručení

Letos jezdí po Česku téměř šest milionů automobilů, které jsou kryté povinným ručením, přesto několik procent majitelů aut si troufá jezdit stále bez něj. Kvůli nim platí oněch šest... celý článek

Partners Financial Services