dTest: Kupujte zájezdy bezpečně

Lukáš Zelený | rubrika: Jak na to | 29. 6. 2016
Léto je tu! Pokud nejsou váš ideál prázdniny u rybníka a radši byste relaxi u moře nebo poznávání zahraničních památek, nejspíš plánujete dovolenou nad katalogy cestovních kanceláří nebo agentur. Málokdo si uvědomí, že mezi kanceláří a agenturou je rozdíl, který vám může pořádně přitopit, když budete v problémech. dTest přináší rady pro bezpečný výběr zájezdu.
dTest: Kupujte zájezdy bezpečně

1. Rozlišujte mezi agenturou a kanceláří

Rozdíl mezi cestovní agenturou a cestovní kanceláří znají stále jen někteří. V některých situacích to ale pro spotřebitele je rozdíl zatraceně podstatný.

Cestovní kancelář je státem oprávněna zájezdy organizovat. „Zřídit komplexní zájezd znamená prodávat ‚balíček‘ více složek cestovního ruchu, jakými jsou například letenky či hotely a které dohromady trvají více než 24 hodin, za jednotnou cenu. Cestovní agentura může tyto složky prodávat pouze jednotlivě. Nejčastěji ale zejména přeprodává zájezdy organizované cestovními kancelářemi,“ říká Hana Hoffmannová, vedoucí redakce časopisu dTest. K nedorozuměním pak, když lidé po krachu zájezdu lidé často žádají kompenzace u cestovní agentury. Ta ale není pořadatelem, takže své nároky musí zákazníci požadovat jinde. Proto je dobré od začátku znát pravého organizátora námi vybraného zájezdu.

Mějte to srovnané

Cestovní pojištění

Srovnáme cestovní pojištění, aby skákalo, jak budete pískat. A když budete chtít, můžete ho u nás i objednat. Stačí říct, jak byste ho nejradši kupovali, jestli ho chcete koupit přes počítač, probrat s přítelem na telefonu, nebo si pro něj dojdete osobně.

2. Ověřte si pojistku kanceláře

Cestovní kancelář je koncesovanou živností, což znamená, že může podnikat jedině se státním povolením. Aby ho dostala, musí splnit několik povinností. Nejdůležitější je, aby kancelář byla pojištěna. Pojištění je v případě krachu konkrétního zájezdu nebo celé společnosti stěžejní. Bez něj by zákazníkovi neměl kdo vrátit zálohu, celkovou cenu zájezdu, případně ho z ciziny dopravit domů. Během 17 let, co zákon o povinném pojištění platí, zkrachovala každý rok alespoň jedna kancelář, a proto se opravdu vyplatí prověřit, zda se nejedná o podvodnou společnost. Seznam cestovních kanceláří a jejich pojistek má na webu například Ministerstvo pro místní rozvoj, samo ale na téže stránce doporučuje dívat se na seznamy pojištěných cestovních kanceláří přímo na stránky pojišťoven.

3. Pozor na limit pojistného plnění

Pokud se dostanete do oné nežádoucí situace a budete muset čelit krachu zájezdu či úpadku celé společnosti, musíte vědět, co všechno si máte právo nárokovat. Výše kompenzace, kterou nám pojišťovna poskytne, má bohužel svůj strop. Dříve platilo, že pokud zákazníkovi pojišťovna nabízela nedostatečné odškodnění, tedy takové, které nepokryje všechny jeho nároky, musela platit i nad rámec limitu. Nová úprava zákona však stanovuje, že nad limitpojistného plnění už pojišťovny platit nemusí.

Propojeno!

Když od cestovky dostanete něco jiného, než slibovala – a než jste zaplatili – ozvěte se. Poradíme, jak správně reklamovat zájezd:

Finanční náplast můžete žádat také za zpožděný let nebo vlak:

4. Pohlídejte si povinné termíny 

Každá smlouva s sebou nese určité povinnosti, které musí splnit obě strany. Dá se uzavřít ústně, písemně, nejčastěji ale dnes smlouvy o zájezdech vznikají prostřednictvím internetu. Na rozdíl do většiny ostatních věcí pořizovaných nákupem přes web ale pro zájezdy neplatí možnost bez uvedení důvodů do 14 dnů od uzavření os smlouvy bez sankcí odstoupit. Cena storna se odvíjí od doby uzavření smlouvy a termínu odjezdu a bývá součástí obchodních podmínek.

Dále byste měli mít tušení o sedmidenní lhůtě před odcestováním, do které vám musí společnost poslat upřesňující informace o zájezdu. Součástí tohoto sdělení bývá letenka či jízdenka nebo poukaz na ubytování.

5. Změna v zájezdu = právo od smlouvy odstoupit

Změny v zájezdu přichází ze strany společnosti jen za mimořádných podmínek. Agentura či kancelář vám o nich musí dát vědět minimálně dvacet dní před odjezdem a právo měnit cenu má jen v momentě, kdy se zdraží doprava či pohonné hmoty nebo když se kurz koruny změní o deset a víc procent. Po obdržení těchto informací máte pět dní na to, abyste se rozmysleli, jestli se změnami souhlasíte, nebo od smlouvy chcete odstoupit. Pokud ale tuto lhůtu promlčíte, platí automaticky nová cena.

Lukáš Zelený

Autor je vedoucí právního oddělení časopisu dTest.

6. Máte právo poslat za sebe náhradníka

Všichni to znají aspoň z doslechu. Náhlá událost vám zabrání odcestovat na dovolenou, na kterou se těšíte měsíce. Rušení zájezdu znamená nemalé storno poplatky. Máte ale podle zákona právo, pokud to oznámíte alespoň sedm dní před odjezdem, poslat za sebe jinou osobu.

Někteří poskytovatelé zájezdu uvádějí, že náhradník nemá nárok na stejné slevy nebo snížení ceny, jaké už měl dohodnuté jeho předchůdce a že musí doplatit do ceny katalogové. To je ovšem v rozporu se zákonem. Cestovní kancelář si může nejvýš nárokovat poplatek, který odráží administrativní náklady spojené se změnou. Měl by se tedy pohybovat maximálně v řádu stovek korun. 

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+15
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

28. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Lidl se srovnává s konkurenty. „Suverénně nejlevnější“ je o koruny

Nová kampaň využívá srovnávací reklamu. Velikonoční ceny v Lidlu a Penny přitom porovnal sám Lidl, a to dlouho před Velikonocemi. Je to v pořádku?

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

27. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Čokoláda jako luxus. Letos zdraží o desítky procent

Cena čokolády v obchodech za poslední rok stoupla už asi o 15 procent. Výraznější růst ale teprve přijde, shodují se analytici i prodejci. Důvodem je raketové zdražování kakaa na komoditní... celý článek

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

26. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Otevírací doba na Velikonoce. Jak jsou otevřené obchody

Velký pátek a Velikonoční pondělí – zákaz prodeje má pro každý svátek jiná pravidla. Tady je přehled pro rok 2024.

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Tesco prohrálo s Lidlem. Žlutý kruh v modrém čtverci musí pryč

Obchodní řetězec Tesco ve Velké Británii tento týden prohrál dlouholetý spor s konkurentem Lidl. Tamní soud s konečnou platností potvrdil, že logo jeho věrnostního programu Clubcard... celý článek

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová | 3 komentáře

Deset věcí, které vás nejvíc štvou při nákupech. Máte další?

Chaos v cenách, bloudění po prodejně, špinavé a nedostupné košíky, ohmatané pečivo... V naší anketě jsme se čtenářů zeptali, co jim v obchodních řetězcích nejvíc vadí.

Partners Financial Services