Je to logické: když si může lapka vybrat mezi autem, které nemá přidané prvky zabezpečení proti krádeži, a tím, co jimi disponuje, sáhne raději po prvním.
Na druhou stranu vloupání do aut, jejich zcizování a následné nelegální obchody jsou dnes často záležitostí velkých organizovaných skupin, jejichž členové jsou profesionálové, kteří mají práci rozdělenou jak na běžícím páse. Vlastně ještě rychleji. Zatímco jedna parta po ukradení auto okamžitě demontuje v dílně nebo dokonce v kamionu, další už zařizuje falšování identifikačních znaků a třetí ve stejné chvíli zajišťuje doklady a novou registraci…
Objasněnost? Sotva z pětiny!
Podle analýz až čtyři z pěti odcizených vozidel pachatelé během pár chvil rozebírají na náhradní díly. A ani u zbylých dvaceti procent to není o nic lepší: auta ještě v den krádeže mizí za hranice. A objasněnost krádeží se nezlepšuje, ale právě naopak – u nás se pohybuje sotva kolem pětiny. Česko v objemu nalezených vozidel výrazně zaostává za většinou zemí EU. V těch vyspělých se totiž daří najít přibližně 60 procent odcizených vozidel.
Z počtu odhlášených případů z informačního systému Policie ČR vyplývá, že se množství nalezených vozidel pohybuje kolem třiceti procent. Toto číslo ovšem zahrnuje i případy pátrání po vozech, které nebyly ve skutečnosti odcizeny, nebo případy, kdy je nalezena třeba jen jedna část ukradeného automobilu. Odtud naše „sotva pětina“.
Jak se zabezpečit?
To ale neznamená, že se obyčejný člověk nemá šanci ubránit. Základem je auto zabezpečit. Nabídka ochran je široká. Pojďme si je v kostce projít a podívat se, na kolik peněz to všechno vyjde.
Zabezpečení oken: od 800 Kč
Označení skel VIN kódem, neviditelný sprej, folie – tyto úpravy se sice obecně řadí jen mezi tzv. doplňková zabezpečení, za pár korun ale mohou udělat velkou službu.
Třeba Cebia, která přišla už v roce 1991 se systémem bezpečnostního značení automobilových oken kódem, vyvinutým ve spolupráci s policií, uvádí, že pouhé označení skel sníží pravděpodobnost odcizení auta o 96 procent. „Principem je faktické znehodnocení vozidla pro zloděje. Každý, kdo musel z jakékoli příčiny přesklít celý automobil, ví, že to přišlo na dvacet tisíc a víc korun. O tyto peníze zloděj nutně přichází, pokud odcizí vozidlo s označenými okny. Ta totiž musí pro legalizaci odcizeného vozu v Česku vyměnit. Jenže těžko trefí stejný rok výroby. A záměnu pak odhalí prakticky každý automechanik. Vysvětlení jsou pak jen dvě: buď bylo vozidlo v minulosti hodně havarované, nebo je odcizené. V obou případech je pak jeho hodnota pod cenou a pro zloděje nezajímavá. V případě, že se rozhodne odstranit z okna jen kódy, sklo v drtivé většině případů praskne,“ vysvětluje princip Cebia.
Existují dva způsoby značení. Za prvé pískováním pomocí korundového písku a pistole. Výhodou je větší hloubka značení, tedy vyšší bezpečnostní třída. Druhá možnost – značení leptáním – se provádí pomocí speciální pasty. Výhodou je, že toto značení si může člověk provést sám doma pomocí zakoupené sady.
Ceny této ochrany začínají na 800 Kč a nepřekročí 2000 Kč. „Vedeme si víc než desetiletou statistiku a z ní vychází, že na vybraném vzorku 100 000 vozidel je o 96 procent nižší počet krádeží u aut označených kódem proti celorepublikovému průměru. Čili na jedno odcizené vozidlo s označenými okny připadá čtyřiadvacet odcizených bez značení,“ srovnává Cebia.
Folie: kolem 5000 Kč
Princip je jasný – známe ho třeba i z ochrany oken domů. Folie mohou vedle ochranné plnit i komfortní funkci. Třeba ty protisluneční zadrží až šedesát procent sluneční energie. V kombinaci s klimatizací pak lze dosáhnout maximálního účinku při ochraně před horkem. Bezpečnostní autofolie mohou být i čiré – na skle neviditelné. Po rozbití okna udrží sklo kompaktní a zabrání útočníkovi v proniknutí do vozu.
Velmi časté je použití obou typů folií. Tato kombinace se provede tak, že na přední boční okna se nainstalují bezpečnostní a od ramen řidiče dozadu protisluneční. Zabezpečit folií celé auto vyjde zhruba na pět tisíc.
Mechanická ochrana: od 5000 Kč
V principu jde o zabezpečení spočívající v uzamčení mechanismu řazení ve vozidle. Můžeme sem samozřejmě zahrnout různé jednodušší blokovací mechanismy od volantu přes pedály, ty se ale už moc nepoužívají.
Jasně vede zabezpečení řadicí páky, kdy jsou pohyblivé díly řazení v poloze zpětného chodu, popřípadě v poloze parkování u automatických převodovek, uzamčeny s pevnými částmi karoserie za pomoci mechanického zabezpečovacího systému. K odemčení a zamčení slouží klíč a zámková vložka vybavená bezpečnostními prvky proti všem známým způsobům překonání jako odvrtání či rozlomení. Jediným viditelným dílem je právě vložka, ostatní součásti jsou skryté ve středovém tunelu.
Ceny mechanického zabezpečení se i s montáží pohybují kolem 5000 Kč.
Elektronická ochrana: kolem 3000 Kč
Patří do ní imobilizéry, alarmy a hlavně novinky v oblasti ovládání. Čím dál častěji se potkáváme s novými elektronickými ovladači à la kryptočip používaný v bankovní oblasti.
Alarmy a imobilizéry má dnes každé nové auto už z výroby, člověk si může ochranu vylepšit třeba plášťovou ochranou vozu. Ta je zabezpečena spínači dveří, kapoty, pátých dveří, případně víka zavazadlového prostoru. Prostorovou ochranu interiéru zase zajišťuje zabudovaný ultrazvukový detektor.
Obě verze alarmu mají vestavěný detektor poklesu napětí, který způsobí poplach v případě zvýšení odběru proudu v hlídaném vozidle. Třeba český Jablotron nabízí takový systém, nazvaný Akcent, za 2399 Kč.
Vyhledávací systémy
Jde o vrchol nabídky, zahrnující více či méně pasivních a aktivních zabezpečovacích prvků. Výhody jsou jasné: mnohé zloděje odradí už v první fázi napadení vozu, majitel o nepatřičnostech dějících se s jeho vozem ví okamžitě, u aktivních služeb zajistí dispečink ve spolupráci s vlastní zásahovou jednotkou odcizený vůz během pár minut. Úspěšnost hledání odcizených aut výjezdovými jednotkami činí 98 procent. Po Praze se průměrný dojezdový čas pohybuje mezi půlhodinou a šedesáti minutami.
Nejdražší satelitní ochrana přijde i na padesát tisíc. Podle výběru pojišťovny ale získáte až 30procentní slevy, což u dražších vozů znamená návratnost i méně než tři roky.
Bacha na plagiáty!
Na trhu se samozřejmě objevují i plagiáty zabezpečovacích systémů různého původu. Z tohoto důvodu vznikla v Česku Asociace poskytovatelů ochranných systémů (APOS), která v krátké době zajistí, že všechny zabezpečovací výrobky splňují požadovanou úroveň ochrany danou nezávislými technickými zkušebnami. Ty pak obdrží certifikát.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
24. 3. 2014 14:56, Jiří Tulach _ LevnéAlarmy.cz
Plagiáty? Dělám v tomto oboru zhruba 15 let. Vlastním zavedený eshop s autoalarmy a dalším zabezpečením. I přes to nechápu, co je myšleno těmi plagiáty???? To je ten článek jen nějaká placená reklama? Plagiáty čeho? Buď mám např. Jablotron nebo mám prostě alarm z Číny. Nikdo tady nic nenapodobuje. Ale dělat na něco certifikaci "Nezávislými technickými zkušebnami" to mi příjde jako že se zase budou zbytečně tahat z lidí peníze. Nebo se pletu?
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
27. 10. 2021 14:19, Boris
Je opravdu hrozné, že se to furt děje. Já se opravdu moc bojím o své auto a nevím, zda-li se vyplatí koupit tu záznamovou kameru: https://www.2din.cz/autodoplnky-zaznamove-kamery/ snad by mi mohl někdy poradit, co si o tom myslíte?
V diskuzi je celkem (23 komentářů) příspěvků.