Operativní leasing: Vůz v dobré kondici? Slevu nečekejte!

Ivo Ščuka | 25. 8. 2006 | 4 komentáře
Operativní leasing: Vůz v dobré kondici? Slevu nečekejte!
Jestliže řidič ani firma – zákazník využívající služby operativního leasingu - není vlastníkem vozu, jak zajistit, aby se k němu řidič choval správně? Stav, v jakém vůz vrátí, přece rozhoduje o jeho prodejní hodnotě. Vše se nedá specifikovat dobou použití a počtem kilometrů. A čím bude hodnota vozu vyšší, tím nižší bude platba za operativní leasing...

Jde o zapeklitý problém, který spojuje firemní kulturu v české kotlině a produkt budoucnosti, kterým bezesporu operativní leasing je. V jiných článcích jsme si povídali o tom, jakým způsobem ovlivňuje zůstatková hodnota vozu celkové náklady na jeho využití a tedy i celkové platby zákazníka.


Klientova snaha není odměněna

Často ale celý kolotoč vlastnictví vozidla zákazníci vnímají z jiného pohledu. Jejich uvažování je přibližně následující. "Já jsem postupně ve splátkách zaplatil vozidlo. Připouštím, že to byla jen jeho část, ale nyní, po skončení kontraktu, bych rád toto vozidlo od leasingové společnosti odkoupil do vlastnictví. Odpisy jsou zaplaceny, takže leasingové společnosti nic nebrání v tom, aby mi vozidlo za výhodných podmínek odprodala."
A pokud je tato myšlenka součástí úvodního vyjednávání o službách operativního leasingu, často je klient překvapen tím, že jeho předem deklarovaná snaha a hlavně ochota k nadstandardní péči o vozidlo není odměněna snížením nákladů. A naopak, již v prvních chvílích zjistí, že očekávaná prodejní hodnota vozu je na horní hranici částky, kterou si představoval, že za "ojeté" vozidlo sám zaplatí.

Musíme si totiž uvědomit, že ani dodavatel nepracuje ve vzduchoprázdnu a po ukončení kontraktu se zákazníkem je jeho dalším krokem prodej vozidla na trhu s ojetými vozy, tzn. do bazarů. To musí být standardně nastavený proces, fungující jako součást běžných administrativních a obchodních úkonů firmy. Deklarace ochoty ke koupi vozidla a garance zůstatkové hodnoty jsou dvě různé věci. Pokud má zákazník obecný zájem o odkoupení vozidla, ještě to nemusí znamenat, že má leasingová společnost partnera, který jí bude garantovat hodnoty prodeje několik let dopředu.


Jistotu může leasingové společnosti nabídnout bazar

Vše o operativním leasingu...
...najdete na tomto místě.

Partnerem, kterého leasingová společnost využívá pro prodej vozidel, jsou samozřejmě bazary. Musíme si ale uvědomit, že i ty musí mít nastavenu svoji obchodní politiku: např. budeme prodávat vše, co bude k dispozici s minimální marží, budeme se soustředit jen na některé značky nebo kategorii vozidel, budeme řešit leasing ojetých vozidel atd. Vždy by měla existovat strategie, která určí kde a jakým způsobem bude příslušná firma pracovat a obchodovat v oblasti prodeje ojetých vozidel. Leasingová společnost by měla být schopna využívat těchto specifik při prodeji svých vozidel z ukončených smluv.

A zde se dostáváme k jádru pudla. Pokud totiž leasingová společnost standardně obchoduje s partnerem, který je schopen ji nabídnout dobré podmínky, pak jsou tyto podmínky spojeny s kvalitou a jménem leasingové společnosti, nikoliv se jménem jejího klienta. Partner ví, že vozidla od této leasingové společnosti jsou pravidelně a kvalitně servisována, že vozidlo nemá zatajenou pojistnou událost, že pokud se vyskytly nějaké problémy v prvních několika letech provozu vždy byly vyřešeny v souladu se strategií a návrhy výrobce vozidla. Ví, že nestandardní zásahy do vozidla jsou minimalizovány na okrasné prvky interiéru nebo nálepku na karoserii vozu. To mu dává jistotu, že vozidlo bude dobře prodejné a nabídková cena tomu odpovídá.

Abecedu operativního leasingu,
kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci se společností , najdete na tomto místě. Každému písmenu abecedy přiřazujeme jedno téma, kterému se věnujeme podrobněji.

Jak si ale pozorný čtenář všiml, v předchozím odstavci není ani slovo o uživateli ani o způsobu každodenního provozování vozidla. Je to dáno tím, že značná část vozidel v bazarech mění majitele podruhé nebo potřetí, i vícekrát. Vysledovat, jak se s vozidlem po celou tu dobu zacházelo, v podstatě nelze. A naopak, značná část vozidel se pyšní přívlastky typu "garážováno", "nebourané", "pravidelně servisováno" a podobně. Kolik je na těchto prohlášeních pravdy, ví vždy asi jen původní vlastník.

Vozidla pocházející z operativního leasingu splňují naproti tomu kvalitativní předpoklady ve většině případů. To je ale právě to, co umožňuje leasingové společnosti prodávat za výhodnějších podmínek. Jakákoliv další možnost zvýhodnění prodejní ceny již naráží na faktické možnosti, cenový strop vlastního prodeje, a bazar ji neocení. Ani nemůže.

Rozhodně nechci tvrdit, že starat se o vozidlo s "péčí vlastníka" se nevyplatí. V rámci konkurenční nabídky na trhu jsou totiž většinou zůstatkové hodnoty vozidel nastaveny na hranici reality, a tak jakýkoliv zákazníkův prohřešek proti smlouvě bude leasingovou společností řešen. Většinou samozřejmě k tíži klienta. Na druhou stranu si leasingová společnost musí být vědoma faktu, že pokud má vozidlo najeto 120 000 Km, bude rozhodně v jiném stavu, než v jakém bylo koupeno. Říká se tomu opotřebení v souladu s provozem vozidla. Někdy je ovšem obtížné se s klientem dohodnout na tom, co je v souladu s provozem a co není. To je ale úplně jiná kapitola operativního leasingu.


Důležitá je zůstatková hodnota

Operativní leasing počítá při kalkulaci celkových nákladů provozu vozidla s předpokládanou zůstatkovou hodnotou, tedy částkou, kterou obdrží od svých partnerů při prodeji automobilu. Tato hodnota je ale nastavena podle typu vozidla, partnera, serióznosti a kvality leasingové společnosti. Detailní způsob každodenního použití vozidla má jen omezený vliv na stanovení a hlavně garanci této hodnoty několik let dopředu. Proto je představa o tom, že nadstandardní dohoda s leasingovou společností o způsobu použití vozidla umožní další úspory, mylná a nevede k výraznému zlepšení ekonomických podmínek leasingových kontraktů.

Tento fakt je však součástí nejen produktu operativního leasingu jako takového, ale v případě pořízení automobilu do osobního vlastnictví je uživatel a současně majitel v podobné situaci. I když to má obtížnější o fakt, že prodej vozidla po několika letech bude zatížen neexistencí partnerských vztahů s organizací, které prodávám, tedy bazaru. A ekonomiku několikaletého období tak může významně zhoršit prodejní cenou, která nebude relevantní možnostem trhu.

Připravili jsme pro vás nový speciál: Vše o bydlení: smlouvy, financování a legislativa
Najdete v něm mnoho praktických informací pro případ, že se rozhodnete koupit nemovitost, zvažujete, zda si pořídit byt v osobním nebo družstevním vlastnictví či se chytáte svoje bydlení vylepšit rekonstrukcí. Zajímá vás deregulace nájemného? I tomuto tématu jsme se věnovali, a to hned v několika článcích. Přejeme vám mnoho inspirativního čtení v našem speciálu Vše o bydlení: smlouvy, financování a legislativa!

Řešíte (řešili jste) podobný problém? Jakým způsobem? 

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Běžné omyly aneb operativní leasing vám nemá co nabídnout?

14. 6. 2006 | Ivo Ščuka | 1 komentář

Běžné omyly aneb operativní leasing vám nemá co nabídnout?

Nepotřebujeme služební automobily, a tedy ani operativní leasing. Máme uzavřenou kalkulaci, s autem si tak můžeme dělat, co chceme. Konkurence má významně lepší cenu pojištění, bereme... celý článek

Leasing 2005: návrat k růstu

18. 5. 2006 | Petr Vykoukal

Leasing 2005: návrat k růstu

Český leasingový trh loni svým růstem obnovil "tradici" každoročních přírůstků leasovaných objemů, za 15 let své existence klesal pouze jednou. Loňský rok byl dále charakteristický... celý článek

Operativní leasing: Rozvoj vozového parku aneb jednotná pravidla jsou nutná

26. 4. 2006 | Ivo Ščuka

Operativní leasing: Rozvoj vozového parku aneb jednotná pravidla jsou nutná

Malá úspěšná firma roste a místo původních čtyř aut jich najednou má 23. S tím přicházejí problémy typu kolik vozidel ročně obměnit, za kolik, je klimatizace povinnou výbavou, nebo... celý článek

Zabezpečení vozidel v operativním leasingu

12. 4. 2006 | Ivo Ščuka

Zabezpečení vozidel v operativním leasingu

Bojíte se, že vám ukradnou auto? Asi to nebude tak úplně zbytečná obava. Vždyť nejrůznějších zabezpečovacích systémů se v roce 2005 prodalo více, než nových vozidel. Znamená to tedy,... celý článek

Operativní leasing: Jízda soukromá, jízda služební aneb jak na knihu jízd

15. 3. 2006 | Ivo Ščuka

Operativní leasing: Jízda soukromá, jízda služební aneb jak na knihu jízd

Přes 90 % uživatelů služebních automobilů to řeší. Někdo za pomoci sofistikovaného software, někomu stačí excel, stále je k vidění i papírová podoba. Ano, mluvíme o Knize jízd a o všem,... celý článek

Partners Financial Services