Bez cestovního pojištění nebo alespoň kartičky zdravotní pojišťovny dnes vyráží za hranice patrně jen málokdo. Jenže pořídit si pojištění je jedna věc a řešit zdravotní potíže v cizí zemi věc druhá. Na co se připravit a co dělat, pokud budete muset navštívit lékaře? Poradíme.
1. Po Evropě s kartičkou pojištěnce
Jestliže míříte za odpočinkem do některé z evropských destinací, nemusíte si nutně sjednávat komerční cestovní pojištění. Ve veřejných zdravotnických zařízeních zemí Evropské unie si vystačíte s Evropskou průkazkou zdravotního pojištění – modrou kartičkou, kterou jste dostali od své zdravotní pojišťovny a díky které máte nárok na nezbytné lékařské ošetření. Nadto se můžete s kartičkou EHIC, jak se zkráceně Evropskému průkazu říká, vydat i do veřejných a státních nemocnic či ambulancí i v Turecku, Černé Hoře, Srbsku, Norsku, Lichtenštejnsku nebo Švýcarsku.
Pokud se spoléháte pouze na EHIC, musíte ale počítat se spoluúčastí, kterou běžně pacienti v řadě evropských zemí platí jak za ošetření, tak za hospitalizaci, léky či recept. Na paměti mějte také to, že případný převoz zpět do Česka Evropské zdravotní pojištění nekryje a budete si ho muset zaplatit sami.
Podrobnosti o Evropském průkazu zdravotního pojištění najdete v našem starším článku.
2. Komerční cestovní pojištění: Volejte asistenční službu
Pokud vyjíždíte za hranice s komerčním cestovním pojištěním a objeví se zdravotní problémy, měli byste vždy kontaktovat asistenční službu. Číslo najdete zpravidla ve smlouvě nebo na asistenční kartičce. Volat můžete 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Asistenční služba by vás měla nasměrovat k nejbližšímu lékaři, se kterým má pojišťovna uzavřenou smlouvu, případně poradit s dalším postupem.
Kontaktovat asistenční službu se vyplatí hned z několika důvodů. Jednak může pomoci s komunikací v cizím jazyce, za druhé máte jistotu, že se svěřujete do péče prověřeného zdravotníka. Konečně za třetí – pokud budete postupovat podle pokynů asistenční služby, nebudete muset platit za ošetření v hotovosti a nebudete mít problém s plněním od pojišťovny. Asistenční služba totiž navrhuje postup na základě konkrétních podmínek vámi sjednaného pojištění. Jinak řečeno, ví, jaký rozsah péče si můžete v rámci své pojistky dovolit.
3. Počítejte s rezervou, připravte si hotovost
Pokud cestujete pouze s Evropskou kartičkou zdravotního pojištění, měli byste mít s sebou určitou finanční rezervu, nejlépe v hotovosti. Kromě spoluúčasti můžete v některých zemích platit také za samotné ošetření. Taková praxe funguje například ve Francii – ambulantní ošetření si platí pacient sám a až zpětně žádá o úhradu zdravotní pojišťovnu.
Rezerva se ale může hodit, i když máte sjednané cestovní pojištění. Pokud navštívíte jiného než smluvního lékaře, účty za ošetření zaplatíte z vlastní kapsy a až po návratu z ciziny můžete žádat pojišťovnu o proplacení. Když peníze na zaplacení účtů nemáte, kontaktujte asistenční službu – ta poskytne lékaři nebo zdravotnickému zařízení garanci uhrazení účtů.
4. Schovejte si účty a lékařské zprávy
Ať už jste platili ošetření nebo si hradili léky, vždy si schovejte všechny doklady, účty a také lékařské zprávy. Budete je muset předložit pojišťovně, pokud budete chtít dostat svoje peníze zpět. Žádat o proplacení nákladů můžete jak komerční, tak zdravotní pojišťovnu. Zdravotní pojišťovny ovšem proplácejí náklady pouze za léčbu – spoluúčast vždy hradí pacient sám. O takzvanou refundaci nákladů můžete požádat zdravotní pojišťovnu i v případě, že jste se s kartičkou EHIC nechali ošetřit v soukromém zdravotnickém zařízení. Počítejte ale s tím, že dostanete maximálně tolik, kolik se za obdobnou péči platí v Česku.
5. Nezapomínejte na výluky
I když jste si před cestou sjednali cestovní pojištění, může se stát, že za vás pojišťovna zdravotní péči nezaplatí. V každé pojistné smlouvě totiž najdete řadu výluk – případů, kdy není možné ošetření z pojistky hradit. Konkrétní výluky samozřejmě záleží na dané pojišťovně, zpravidla jde ale o případy, kdy si například přivodíte úraz pod vlivem alkoholu nebo drog.
Pokud nemáte sjednané připojištění chronických onemocnění, rozlučte se také s proplacením lékařské péče, kterou jste museli podstoupit kvůli zdravotním problémům vyplývajícím z nemoci, kterou jste trpěli už rok před uzavřením pojistky. Pojišťovny většinou nehradí ani náklady na ošetření spojené s těhotenstvím. Konkrétně například ošetření jakékoliv komplikace při rizikovém těhotenství, komplikace po 26. týdnu těhotenství nebo náklady spojené s porodem.
Jestliže cestujete pouze po Evropě, může vás v těchto případech „zachránit“ EHIC. Zde totiž podobné výluky neplatí – ve veřejných a státních zdravotnických zařízeních by vás tedy měli zdarma ošetřit, i pokud potřebujete lékařskou pomoc v důsledku chronického onemocnění nebo kvůli těhotenství.
Sdílejte článek, než ho smažem